Kié lesz az F-35?
 
Címkép: a vízbe zuhant F-35 | Forrás: #USNavy - Twitter
 
Kié lesz a Dél-kínai-tengerbe zuhant F-35 Lightning II-es?
F-35 balesete a Dél-kinai-tengeren.
2022. Január 24.
Kina és az USA is versenyt fut az idővel és egymással
 

 
   Január 24-én, hétfőn a VFA-147 Argonauts század F-35C Lightning II-es vadászgépe a Dél-kínai-tengeren hajózó USS Carl Vinson (CVN 70) repülőgép-hordozó fedélzetére próbált leszállni, amikor bekövetkezett az incidens. Landoláskor egy eddig nem tisztázott probléma miatt a gép a fedélzetnek csapódott, majd a tengerbe zuhant. Egy nem megerősített információ szerint a gép leszakadt futóművekkel csúszott a tengerbe. A pilóta katapultált, helikopterrel kimentették. Az incidens során heten sérültek meg, hat matróz és a pilóta. A pilóta állapota stabil, három tengerészt súlyos sérülésekkel egy Fülöp-szigeteki kórházba szállítottak, a másik három tengerészt a hordozó fedélzetén látták el, majd elengedték őket. A korházba szállított tengerészek állapota is stabil.
   A Vinson 2021 augusztusában kezdődött bevetése volt az első alkalom, hogy F-35-ösöket telepítettek egy több hónapos küldetésen lévő hordozó fedélzetére, illetve ez volt az első eset, hogy hajófedélzeti baleset történt az F-35 hordozóra optimalizált C variánsával. A CVN70 ekkor az Abraham Lincoln hordozóval együtt gyakorlatozott.
 
A baleset sematikus vázlata | USAF/Getty Images
 
    A US NAVY közleménye a US Naval Institute News jelentésében:
   "A Carrier Air Wing (CVW) 2-höz rendelt F-35C Lightning II, amely a USS (CVN 70) fedélzetéről szállt fel felszállt, a szokásos repülési műveletek során leszállás közben balesetet szenvedett, a fedélzetnek ütközött, majd a vízbe zuhant." - áll a közleményben. "A leszálló-fedélzetet enyhe behatás érte, repülési műveletekre továbbra is működőképes." Hozzátette, hogy "...a repülőgép-hordozó rövid időn belül folytathatta a normál repülési feladatokat."
 
    Az amerikai 7. flotta szóvivője, Nicholas Lingo hadnagy CNN-nek tett nyilatkozata:
   Az amerikai haditengerészet intézkedik a USS Carl Vinson fedélzetén történt balesetben érintett F-35C repülőgép kiemeléséről” – közölte szerdán a CNN-nel.
 
   A haditengerészet nem árulta el, hogy a Dél-kínai-tenger mely területén történt a baleset. A gond részben az, hogy jog szerint hiába nemzetközi vizek, Peking saját felségterületének tekinti a Dél-kínai-tengert, így szerinte csak neki van joga a kiemeléshez. Kina egyébként területi gényeit a zátonyok és szigetek beépítésével, militarizálásával támasztja alá. A kínai haditengerészet és parti őrség hajói folyamatosan jelen vannak a Dél-kínai-tenger vizein. Az Egyesült Államok vitatja ezeket a területi követeléseket, és saját jelenlétével igyekszik a „szabad és nyitott Indo-csendes-óceáni térség” mellett érvelni. Peking saját értelmezése szerint formál jogot az elsüllyedt F-35-ösre, USA a nemzetközi vizekre érvényes jogokat hangoztatja, mely szerint a kiemelésre annak van joga, aki először odaér a megfelelő eszközökkel. A kinai hadsereg tehát "nagyon szeretne" eljutni a géphez, az USA számára így igen fontos, hogy minél hamarabb megtalálják és kiemeljék a gépet.
   A gép elsüllyedésének helye egyértelmű, ugyanakkor ez nem feltétlenül elég, az alsó áramlatok bármerre sodorhatták a gépet.
 
A haditengerészet igazolta a fotó és az alábbi video valódiságát, illetve hogy mindkettő a Vinson fedélzetéről készült. A nyilatkozatot a 7. flotta szóvivője tette. A képet a #USNavy jelentette meg elsőként a Twitterren, ugyanakkor sem a kép, sem a video nem hivatalos NAVY produktum.
 
Az alábbi video két kamera felvételét mutatja. Az elsőn egy közeli, a másodikon egy távolabbi kamera képét láthatjuk. A 45. másodpercben jól kivehető a pilóta katapultálása. Érdemes megfigyelni a fedélzeti személyzet viselkedését. Rendkívül gyorsan reagáltak. Mindössze 14 másodperc telt el a becsapódás és a tűzoltás beindulása között.
Az LSO, aki a rádión kiabál valószínűleg a következő utasításokat adja: "come left for line up" majd "power, power, power!" majd "wave off, wave off!!!"
 
 
   A CNN-nek nyilatkozó Carl Schuster, aki korábban kapitány volt a haditengerészetnél, elmondta, hogy a haditengerészet minden bizonnyal a baleset helyszínén marad, ám hónapokba is telhet, mire ki tudják emelni az F-35 roncsát. Ugyan a mentőhajók 10-15 nap alatt odaérnek, de ha túl mély a tengerfenék, a mentés akár 120 napot is idénybe vehet. Abi Austen védelmi tanácsadó szerint a 10-15 nap túl késő, mert a fekete doboz akkumulátora addigra lemerül, ez pedig megnehezíti a repülőgép megtalálását.
 
   Abi Austen:
   „Életbevágóan fontos, hogy az USA visszaszerezze ezt a gépet. Bizonyos technológiák megszerzése hatalmas előrelépést jelentene Kina számára. Az egész helyzet olyan, mintha a »Vadászat a Vörös Októberre« találkozna »A mélység titkával«"
   Austen e két filmre tett hivatkozása, bár humorosnak tűnik, de mégsem az. Nem véletlenül említette meg őket, a térségben pillanatnyilag igen feszült a helyzet, hiszen mindkét fél számára fontos a gép kiemelése.
 
   John Kirby, a Pentagon szóvivője:
   „Bizonyára tudatában vagyunk az F-35 értékének, minden tekintetben, és annak, hogy mit jelent az érték. És miközben továbbra is megpróbáljuk visszaszerezni a repülőgépet, nyilvánvalóan a biztonságot szem előtt tartva fogjuk megtenni, de saját nemzetbiztonsági érdekeink egyértelműen a legfontosabbak. És azt hiszem, ennyi elég is..."
 
   Mark Cancian, a tengerészgyalogság nyugalmazott tisztje és a Nemzetközi Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának jelenlegi vezető tanácsadója:
   „Ez a legkifinomultabb repülőgépünk, csúcstechnikával rendelkezik, amihez ellenfeleink is szívesen hozzájutnának. Gondoskodnunk kell róla, hogy ne tegyék. A Dél-kínai-tenger nem túl mély, így a gép kiemelése viszonylag könnyű lenne. A haditengerészetnek van tapasztalata az ilyen jellegű akciókban. Az a tény, hogy a repülőgép nekiütközött a fedélzetnek, majd a vízbe esett, arra utal, hogy az nagyjából sértetlen maradt. Ez nem egy vízbecsapódás volt, egyszerűen, beleesett. Ám, ha ezer darabra esett odalent, nagyon nehéz üg lesz."
 
   John Kirby, a Pentagon szóvivője:
   „Bizonyára tudatában vagyunk az F-35 értékének, minden tekintetben, és annak, hogy mit jelent az érték. És miközben továbbra is megpróbáljuk visszaszerezni a repülőgépet, nyilvánvalóan a biztonságot szem előtt tartva fogjuk megtenni, de saját nemzetbiztonsági érdekeink egyértelműen a legfontosabbak. És azt hiszem, ennyi elég is..."
 
   A pekingi külügyminisztérium szóvivője, Zhao Lijian:
   „Megjegyzem, nem ez az első eset, hogy az Egyesült Államok balesetet szenved a Dél-kínai-tengeren. Nem érdekel minket a repülőgépük. Arra biztatjuk az érintett országot, hogy inkább a regionális békét és stabilitást segítsék elő, ahelyett, hogy a régió izmait feszítik meg. "
   Tipikus kinai nyilatkozat...
 
   Az amerikai haditengerészet speciálisan a víz alatti mentéshez tervezett felszereléssel rendelkezik. Feltehetően távirányítású víz alatti járművek légzsákokat erősítenének a roncsra vagy annak darabjaira, és a zsákokat lassan felfújva emelnék a felszínre. A haditengerészet szerint a mélytengeri CURV 21 - Remote Controlled Vehicle maximum 6 kilométeres mélységig képes leereszkedni. A kiemelés után a fekete doboz betekintést nyújt abba, hogy mi okozta az F-35 balesetét. A haditengerészet nem zárja ki azt sem, hogy hajófedélzeti műszaki hiba okozta a balesetet, ezért vizsgálják a nukleáris meghajtású hordozó landolással összefüggő berendezéseit is.
   Január 26-án az amerikai haditengerészet megkezdte a kiemelés alapvető részleteinek tervezését.
 

FORRÁSOK:
Navy Times
US Naval Institute News
ABC News
NBC News
DailyMail
Videók: YouTube és Reddit

2022 01 28 | Légibázis

 
© Légibázis Since 1998