HunAF JAS 39
 
Címkép: A Puma század Saab JAS-39 gépei | Forrás: HVG
A Magyar
SAAB JAS 39 Gripen
HunAF
 

  Friss HÍREK
   2023. február 21.
   Úgy tűnik, megerősítést nyert, amiről pár hónapja már keringenek a pletykák. 2024-ben biztosan érkezik Kecskemétre négy darab JAS 39 Gripen C/D EBS-HU vadászrepűlőgép. Valamint később 2-3 éven belül felállításra kerülhet a második Gripen század is. Még nem tudni, hogy az új gépek típusváltozata C/D vagy már az újabb E/F lesz. (Egy Facebook csoport két nem megnevezett szakmai kiadványról ír, keresem a forrást.)
   2022. december 6.
   Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kovács Zoltán nemzetközi kommunikációért és kapcsolatokért felelős államtitkár angol nyelvű podcastműsorában vendégeskedett december legelején. Téma volt a hadsereg fejlesztése is, és felidézték: a NATO elvárásának megfelelően a 2016-ban kezdődött Zrínyi-program célkitűzése az, hogy el kell érni a védelmi ráfordítások 2 százalékos arányát a GDP-ben. Ez a tervek szerint 2023-ban teljesülhet, 2022-ben még 1,7 százalék volt. A haderőfejlesztési program jövőjéről beszélve Szalay-B. Kristóf bemutatott egy táblázatot a katonai beszerzések fajtáiról és mennyiségéről. A legelső tételben a Gripen vadászgépek voltak feltüntetve. Ebből kiderült, hogy a már meglévő 14 Gripen mellé 2024-ben még négy érkezne. Felmerült, hogy ez vajon hivatalos bejelentésnek minősül-e, de konkrét válasz még nincs. A Honvédelmi Minisztérium politikai államtitkára a napokban egy interjúban arról beszélt, hogy a Gripen vadászgépek lízingje 2026-ban úgy jár le, hogy lehetőség lesz megvásárolni azokat jutányos, maradvány áron. "Döntés még nincs a megvásárlásukról sem, de a tapasztalataink szerint a Gripenek kiváló repülőgépek".
   2022. január - MS20 Block 2
   A magyar védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztosi hivatal és a svéd hadfelszerelési hivatal (FMV) sikeresen lezárta a magyar Gripen vadászrepülőgép-flotta MS20 Block 2 képességfejlesztéséről szóló tárgyalásokat.
   Az MS20 Block 2 frissítés számos fejlesztést hoz. A Saab által szállítandó korszerűsítés egyaránt jelentősen növeli a Gripenek harci és kommunikációs képességeit, valamint biztosítja a hozzáférést a Magyar Légierő (HunAF) Gripen vadászgépeibe integrálható fegyverek széles választékához. Az érzékelő képességeket a radar PS-05/A Mk 4-re történő frissítése növeli, ami azt jelenti, hogy a levegő-levegő célkövetési tartomány és a teljesítmény is jelentősen javul. Ez lehetővé teszi a kisebb levegő-levegő célok jobb észlelhetőségét, javítja a zavarelnyomást, és növekedési potenciált biztosít a levegő-levegő és a levegő-föld üzemmódok további fejlesztéséhez.
   A frissítés a kommunikációs képességeket is javítja a Link16 (NATO Data link) funkcionalitás fejlesztésével és a hangkommunikációnak a legújabb NATO biztonságos kommunikációs szabványra történő frissítésével. A koalíciós repülőgépek azonosításának képessége is javul a NATO Mode 5 szintű legújabb "barát – ellenség" azonosító (IFF) rendszer bevezetésével.
   A frissítés lehetővé teszi a választást a telepíthető fegyverek szélesebb választékából: az IRIS-T – infravörös, látótávolságon belüli (WVR) levegő-levegő rakéta, a GBU-49 – modern levegő-föld lézerirányítású bomba és a METEOR – fejlett radarirányítású, nagy hatótávolságú, levegő-levegő rakéta, BVRAAM, amely felülmúlja a többi hasonló típusú rakétát.
   A frissítésnek köszönhetően a Magyar Légierő műveleti képességei jelentősen megnőnek. Az MS20 Block 2 képességnöveléssel bevezetett változtatásokkal Magyarország az eddiginél hatékonyabb, erősebb repülőgépet kap, amely minden tekintetben képes felvenni a versenyt bármely más vadászrepülőgéppel.
   2021 augusztus
   2021 augusztusában Maróth Gáspár, védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos bejelentette, hogy a Gripeneket gyártó SAAB stratégiai megállapodást kötött a magyar kormánnyal, melynek keretében a Magyar Légierő kötelékébe tartozó gépek alapos szoftverfrissítésen esnek át. A magyar Gripenek új MS20 block-2 szoftvercsomagot kapnak, modernizálják a radarokat (+70% felderítési távolság) illetve a METEOR és IRIS-T rakéták, valamint a GBU-49 lézer-GPS kombinált vezérlésű bombák is bevethetővé válnak.
   Az eredeti tervek szerint a Gripeneket a lízingidőszak végén kivonták volna a hadrendből, de jobban megéri kitolni a JAS-39-esek szolgálati idejét. A kormánybiztos azt is elmondta, hogy jelenleg csak nagyon drágán tudnánk lecserélni a Gripenekből álló flottánkat, lényegében az egyetlen opció az amerikai F-35-ös típus lehetne. "Időt kell nyernünk, hogy megfelelő döntést tudjunk hozni. Nincs annyi pénzünk, hogy hibázzunk"– zárta mondandóját Maróth.
   2019.08.28
   Amerikai értesülések szerint, 500 millió $ (148 Mrd. Ft) értékben 180 darab AIM-120-C típusú közepes hatótávolságú légiharc rakétát vásárol a Magyar Honvédség. A rakéták egy része a NASAMS légvédelmi rendszer részeként lesz alkalmazva.

 
  Riasztás
   Az elfogások így zajlanak: megtörténik a riasztás, azonnal útnak indulnak, felveszik a kapcsolatot a vadászirányítókkal, akik elvezetik őket a célhoz. Géppárban a feladatot úgy hajtják végre, hogy végig utasításokat kapnak, mit kell csinálniuk, viszont amint meglátják a célt, onnantól a pilóta felelőssége a helyzet.
   Az esetek döntő többségében egy légtérsértés során a Gripenek olyan elrettentő erővel bírnak, hogy a hibázó gép, amikor vizuálisan észreveszi őket, azonnal végrehajtja, amit a vadászpilóták megkövetelnek tőle. Természetesen ebbe a helyzetbe éles fegyverekkel érkeznek, és az egyik Gripen a befogott gépet be is méri. Tehát gyakorlatilag fegyvert fognak a légtérszabályokat megsértő gépre.
   Nemzetközi jeleket használunk, ezzel mutatjuk, mit várunk el tőlük. Tisztában vannak azzal, mit kell csinálniuk, hiszen megtanulták. Ezt követően egyszerűen levezetjük őket. Ha az a helyzet állna elő, hogy passzív, és nem csinálja, amit megkövetelünk, akkor jelentenénk, és az arra illetékes személy meghozná a döntést a továbbiakról." - mondja Mészáros Csongor főhadnagy - "Folyamatosan mérlegelik az arányosság és a következetesség elvét, de egy ilyen helyzetben mindig „a vadászpilóta a végrehajtó”.
   Példaként hozott egy esetet: "A Paksi Atomerőmű felett légtérzár van, tehát ide senki nem repülhet be. Ennek ellenére egyszer kaptunk egy riasztást, hogy egy permetezőgép berepült az atomerőmű fölé. A Gripenek ebben az esetben is felszállnak. Nagyon nehéz küldetés – hiszen egy permetezőgép olyan lassan repül, hogy egy Gripen azon a sebességen átesik. Komoly manőverek voltak a feladatban –, de valahogy ki tudtuk vezetni a gépet."
 

 
  A Flotta
Oldalszám: 30
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.301

Üzemeltetés kezdete: 2006.

Megjegyzés: 2015.06.10. Kecskeméten hasraszállt, Kádár Sándor örgy. katapultált, súlyosan sérült. A gépet később kijavították.
 
Oldalszám: 31
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.302

Üzemeltetés kezdete: 2006.

 
Oldalszám: 32
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.303

Üzemeltetés kezdete: 2006.

 
Oldalszám: 33
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.304

Üzemeltetés kezdete: 2006.

 
Oldalszám: 34
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.305

Üzemeltetés kezdete: 2006.

 
Oldalszám: 35
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.306

Üzemeltetés kezdete: 2006.

 
Oldalszám: 36
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.307

Üzemeltetés kezdete: 2007.

 
Oldalszám: 37
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.308

Üzemeltetés kezdete: 2007.

 
Oldalszám: 38
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.309

Üzemeltetés kezdete: 2007.

 
Oldalszám: 39
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.310

Üzemeltetés kezdete: 2007.

 
Oldalszám: 40
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.311

Üzemeltetés kezdete: 2007.

 
Oldalszám: 41
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.312

Üzemeltetés kezdete: 2007.

 
Oldalszám: 42
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.851

Üzemeltetés kezdete: 2006.

Megjegyzés: 2015.05.19. Čáslavban (Csehország) megsemmisült, Ugrik Csaba ddtbk. és Gráf Gergely örgy. katapultált.
 
Oldalszám: 43
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.852

Üzemeltetés kezdete: 2006.

 
Oldalszám: 44
SAAB JAS-39C EBS HU Gripen
Gyári szám: 39.842

Üzemeltetés kezdete: 2016.

Az adatok forrása: avia-info.hu
 
  A Gripen Story
   2006. március 21-én volt, hogy a magyar Gripen először leszállt HUNAF Gripen-flotta otthonában, a Kecskeméti Repülőbázison. Magyarország Svédország és Csehország után a harmadik ország volt, amely megkezdte a Gripen C/D üzemeltetését.
   A magyar kormány 2001 végén írt alá szerződést 14 Gripen vadászrepülőgép (12 együléses és két kétüléses) bérbeadásáról, amellyel az ország modern, nyugati típusú légierővé vált. 2005 januárjában megkezdődött a magyar pilóták és a földi személyzet átképzése a svéd légierő Såtenäs-i F 7 Wingjében. Ezzel egy időben a svédországi Linköpingben gördült le az első magyar Gripen a gyártósorról. Az első öt Gripen vadászrepülőgép 2006. március 21-én landolt a Kecskeméti Repülőbázis kifutóján. A Gripen repülőgépeket ezt követően a Honvédelmi Minisztérium átvizsgálta, majd a 2006. március 30-án tartott ünnepségen átadták őket a megrendelőnek.
   A Puma század elnevezése az 1935 októberében alapított Magyar Királyi „Puma” vadászszázad örökségét viszi tovább. A második világháború egyik leghíresebb magyar egysége volt. Az egység jelképe egy üvöltő puma feje volt, melynek mottója „Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse”. A jelmondat az 1/3. vadászrepülő század parancsnokától, Nagy Mihálytól származik. Ez a mottója a mai magyar Gripen-pilótáknak is. A Puma század elsődleges feladata a magyar légtér védelme. 2014 óta a Magyar Légierő Gripen vadászgépei felelősek a szlovén légtér védelméért is.
   A Magyar Légierő gépei 2007-ben részt vettek a Szardínia szigetén rendezett NATO hadgyakorlaton, azonban a típust ez időben sújtó gyártói korlátozások miatt csak –3 g túlterhelés volt engedélyezve. A hajózóállomány 2008. június 10–13. között a Légi Fölény 2008 hadgyakorlat keretében hajtotta végre első élesrakéta-lövészetét a svéd Vidsel melletti lőtér felett, öt együléses és egy kétüléses géppel (34, 36, 39, 40, ? és 4?) települtek ki és vissza. Gépágyús lövészet az egy évvel korábbi cseh „majdnem-baleset” miatt elmaradt. Június 13-ától a louisianna-i Légi Nemzeti Gárda 122. vadászszázadának F–15A és F–15C gépeivel hajtottak végre közös légiharcászati gyakorlatot (DACT, dissimilar air combat training), a magyar MiG–29-flottával együtt.
   Az ohiói Légi Nemzeti Gárda 178. vadászezredének nyolc F–16C/D gépeivel a Magyar Légierő Puma és Dongó vadászszázadai 2010. április 26. és május 7. között tartottak közös hadgyakorlatot Kecskeméten (Load Diffuser 2010).
   2012. március 16–tól a Légi Fölény 2012 hadgyakorlat keretében ismét élesrakéta-lövészet volt Svédországban, hét Gripen, öt együléses és két kétüléses (30, 32, 33, 34, 35, 42, 43) részvételével. Az élesrakéta-lövészet MQM–107 drón vontatta infracélra, a gépágyús lövészet Learjet 35 által vontatott célzsákra történt. Rakétalövészeten alkalmazták a Litening III lézeres célmegjelölő konténerrel (LDP) kombinált célazonosítást is. Április elején a svéd, Ronneby támaszponton szervezett Lion Effort 2012-n a thai gépeket kivéve az összes, Gripent üzemeltető ország részt vett. A magyar kontingenst a Légi Fölény 2012-n részt vett hét gép közül öt képviselte
   A cseh Lion Effort 2015 hadgyakorlaton 2015. május 19-én leszállás közben a 42-es oldalszámú kétüléses JAS 39 EBS HU túlfutott a čáslavi futópályán. Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy sikeresen katapultált, a lesodródó repülőgép javíthatatlan károkat szenvedett. A helyszínelést a cseh és magyar szakemberek május 21-én befejezték, a roncsot egy repülőtéri hangárba vitték, ahonnan később elszállították. A gép pótlásaként 2016. július 1-én a Magyar Légierő egy kétüléses JAS 39D gépet kapott, mely a 44-es oldalszámot kapta.
 
   Kép forrása: Index | nagyítható


 
  A Gripen
   A magyar EBS HU (Export Baseline Standard Hungary) változat különleges. Ezek a gépek az A/B változat sárkányán alapulnak, kivéve a törzs középső részét, mely a légi utántöltő-csonk miatt teljesen új gyártás. Az avionika a C/D változaton alapul, de Link-16 adatátviteli rendszerrel (2003-tól a svéd gépeket is módosították a NATO-szabványokra).
   A JAS–39 EBS HU (Export Baseline Standard Hungary). A kontingens tagjai a Magyarország számára, a 2003-ban történt szerződésmódosítás után, a Svéd Légierő által korábban használt JAS–39 A/B repülőgépek rendszer- és szerkezeti elemeinek felhasználásával összeépített repülőgépek. Az EBS HU az első „A” változat – a törzs középső részét kivéve – a korai Batch1 átalakításával készült, ezt a légi utántöltő rendszer miatt teljesen újra gyártották. A repülőgépek külső, illetve belső kialakításukat tekintve sem azonosak a Svéd Légierő által üzemeltett típusváltozatokkal.
   A kétüléses változatokat szintén a korai Batch1 együléses változatok alapján építették. A 2014-ben, a csehországi Cáslavban megrongálódott 42-es oldalszámú kétüléses repülőgép helyett, 2016-ban kaptuk a 44-es oldalszámú kétüléses repülőgépet, amely szintén több repülőgépből átépített változat. Először a Svéd Légierőnél repült, minimális óraszámban. A két repülőgép abban különbözik, hogy a 44-es oldalszámú nem a Batch1, hanem a Batch2 együléses szériagép átépítésével készült. Több részben eltér a Magyarország számára gyártott korábbi változattól, többek között LED-es fényszóróval szerelték fel, amelyet a Flygvapnet repölőkön alkalmaztak először 2015-ben. (Miután a modernizációs csomagot a gyár ezen a gépen már végrehajtotta, a Magyar Légierő eredeti gépeit is LED-es fényszóróval szerelték fel.)
   A magyar repülőgépeknek az avionikája a C/D változaton alapul (Mk4), de egyes elemei nem szerepeltek a korai gyártású C/D-kben. Ennek oka, hogy hazánknak épített repülőgépeknek a magyar országgyűlési határozat szerint módosított szerződés alapján NATO-kompatibilis, és interoperábilis képességekkel kell rendelkeznie.

Eltérés a svéd Flygvapnet repülőgépeitől:

- Link-16 adatátviteli rendszer beépítése;

- HQII képességű frekvencia-léptetéses, zavarvédett és NATO titkosító fedélzeti rádióberendezés;

- Mk. XII. IFF (barát-idegen) azonosító rendszer;

- metrikus rendszer helyett, angolszász mértékegységű kijelzők;

- dél-afrikai, Denel Optronics gyártású NATO-kompatibilis fegyverfüggesztő pilonok (30 és 14 collos horog- távolságú függesztmények rögzítésére);

- OBOGS – fedélzeti oxigénelőállító rendszer;

- BOL-539 infracsapda- és dipolszóró a légiharcrakéták szárny alatti indítósínjeibe építve. Ezen felül a törzs hátsó részében, alul és felül, a függőleges vezérsík mellett megmaradt az eredeti + ALE-40/47 infracsapda- és dipolszóró;

- A szárny törővégi sínekbe megnövelt képességű elektronikai hadviselési rendszereket építettek be;

- NVG- (Night Vision Googles – éjjellátó berendezés) kompatibilis fénytechnikai rendszerek és műszerek. A magyar repülőgépeknél a hajózók 2015. őszi-téli hónapokban kezdték meg az éjjellátóval rendelkező sisakok használatát.

   A magyar fél Gripenjeihez – mivel a svéd szárny-póttartályok nem kompatibilisek – NATO-szabványú függesztő pilonokkal rendszeresítette a svájci RUAG által gyártott, 1275 l-es szárny belső pilonjára függeszthető póttartályokat. A magyar repülőgépek mintának számítottak a svéd gyártónál, később a SAAB a Svéd Légierő számára is átépített repülőgépeket. A JAS–39 modifikációk száma folyamatosan változik, mivel a svéd Flygvapnet költségkímélő megoldással a régebbi A/B változatokat kivonta a hadrendből. A SAAB a kivont repülőgépeket szétszerelte, és később C/D Batch változatokba a bevizsgált összetevőket beépítette.
   A hazánknak épített repülőgépek sem egységesek, vannak olyan példányok, amelyek az „A” más gépek a „B” változat függőleges vezérsíkját kapták, és gépenként más részegységek is különbözőek voltak. Amikor több magyar Gripen repül egyszerre, megfigyelhető, hogy a függőleges vezérsíkok más-más alakúak, méretűek és a különböző funkcionális antennák, máshol helyezkednek el, a számuk sem feltétlenül azonos.
A svéd „batch” kifejezés jelentése magyarul: tétel, gyártási tétel, gyártmány.
FADEC – Full Authorithy Digital Electronic Control – teljeskörű digitális elektrotechnikai motorvezérlés.
FADEC – Full Authorithy Digital Electronic Control – teljeskörű digitális elektrotechnikai motorvezérlés.

 
FORRÁSOK:
Infostart
SAAB.com
Jonas Hjelm, a Saab repüléstechnikai üzletágának vezetője.
WIKIPEDIA
Haditechnika
Index
Player
avia-info.hu
 
© Légibázis Since 1998