Gypsy 207
Rádióforgalmazás lejátszása és leirat Résztvevők A harc Rövidítések AC-207 története Letöltés: Mentés másként
Líbiai MiG-23 valahol a Sidra-öböl felett. Forrás: NETsearch
 
F14 Tomcat vs. MIG-23, 1989, Sidra öböl
 

Két F14A Tomcat líbiai MiG-23-asokat lőtt le 1989 január 4.-én. A két őrjáratozó vadászgép a USS John F. Kennedy repülőgép-hordozóról felszállva keveredett harcérintkezésbe a támadólag fellépő líbiai MiG-23 vadászgépekkel a Földközi-tenger felett.
Ez volt a második Sidra-öböl incidens.
Az eredeti rádióforgalmazás hanganyaga letölthető, leirata alább olvasható.

A RÉSZTVEVŐK
Gypsy-207
 
Libiai MiG-23 géppár az öböl felett
 
AC-207-es.visszatér a bázisra.
A kép az esemény után a honi bázisára visszatérő gépről készült. NAS-OCEANA

 
ADATOK
 
U.S.Navy: Start hex G7 , Exit NW (52 SP)
  1st (1A-2A): 2 F14A (181-182)- MS 20; MA 17. 1/3/0
Libya: Enter/Exit SE (40 SP)
  1st (1A-2A): 2 MIG 23B* (861-862)- MS 20; MA 18. 0/1/1
2nd (3A-4A): 2 MIG 23B* (863-864)- MS 20; MA 18. 0/1/1
A gép nézeti rajza. A fenti kép alapján némileg pontatlan, de készül új ábra.
 
AZ AMERIKAI SZEMÉLYZET  
   
AC-207, vezérgép AC-204, kísérő (wingman)
F-14A, BuNos: 159610, VF-32. F-14A, BuNos 159013 (159610 ?), VF-32
Pilóta: Joseph B. Connelly (207P) Pilóta: Herman C. "Munster" Cook III (204P)
Radaroperátor (RIO): Steven P. Collins (207R) Radaroperátor (RIO) : Leo F. Enright (204R)
 

A HARCÉRINTKEZÉS LEÍRÁSA

Gypsy, two-zero-seven

U.S.Navy CAP – Libya, elfogó emelés. Mindkét oldal irányítással kontrollálva (U.S.Navy NW, Libya SE).

Leírás

1989 január 4., Sidra Öböl, járőrözési légtér a líbiai partok közelében. A USS John F. Kennedy (CV-67) repülőgéphordozó VF-32 századának két F14-ese (207-es és 204-es) járőrözési feladatot repült, amikor 175 mérföldre két líbiai MiG-23 „Flogger”-t észleltek. A Migek a Tobruk melletti Al Bumbaw repülőteréről szálltak fel és egyenesen a két amerikai vadász felé haladtak. Az F-14-esek radarjai befogták őket. Ilyen körülmények között bevett gyakorlat, hogy követik és rögzítik az APG-9-es radaron a bejövő vadászok jeleit.

A MiG-23-asok észlelik a befogást. Ez figyelmeztetés, éa egyben lehetőség is számukra, hogy az incidenst elkerülve hazai bázisuk felé forduljanak. A felfegyverzett F-14-esek radarjainak MiG-23-asokhoz befutó jelei figyelmeztető hangot generálnak a pilóták fejhallgatójában és ennek bőségesen elégnek kellett volna lennie egy visszaforduláshoz. Mivel a MiG-ek nem tágítottak, a US Navy F-14-esei ellenséges behatolóként kezdték kezelni a MiG-23-asokat.

Az első 8 perces kapcsolat azonosítási, figyelmeztetési procedúrája alatt a MiG-ek folytatták az F-14-esek megközelítését, egyértelműen rakétaindítási pozícióba szerettek volna kerülni. Az F-14-esek szembefordultak a 23-asokkal és fenyegető manőverezésbe fogtak, hogy távol tartsák őket, másrészt megpróbáltak ők is támadási pozícióba kerülni. A MiG-23-asok a líbiai földi irányítás segítségével hárítani tudták ezeket a kísérleteket és a Tomcateket maguk elé kényszerítették.

A második „menetet” követően Alpha Bravo (J.F. Kennedy hordozó légi iránytása) kiadta a "warning yellow, weapons hold" parancsot, engedélyezve ezzel az F-14-esek számára a tűznyitást amennyiben ezt a pilóták szükségesnek érzik.

Eközben a repülőgépek folyamatosan manőverező harcot vívtak egymás ellen, majd a hatodik fordulózás (offset, jink) után 13 mérföld (20,8 km) távolságon az F-14-esek vezére felismerte, hogy a harc elkerülhetetlen és AIM-7 Sparrow rakétával tüzet nyitott az egyik MiG-re. Kísérője követte őt és szintén Sparrow-t indított ugyan arra a célpontra. A célba fogott MiG találatot kapott és lezuhant, a második kitérő manőverbe fogott. Egy több mint 5 G-s felhúzást követően a vezér kevesebb, mint 2 mérföldről (3,2 km) befogta a második MiG-et (center the „T”). A Sidewinder volt az egyetlen hatásos fegyver ezen a távolságon, de a rakéta nem érzékelte a célt. A fegyveroperátor ordítva közölte, hogy nincs befogási jele. 22 másodperc telt el, mire a rakéta végre befogta a célt és „hangot” adott. Az operátor (RIO) a rakétaindítás kódját „Fox2!”-t kiáltva megnyomta a kioldógombot. Az AIM-9 Sidewinder rövid repülés után a MiG hajtóművébe vágódott és robbant.

Mindkét líbiai pilóta katapultált, de arról nincs adat, hogy a sajátjaik kimentették-e őket. A későbbi vizsgálatok során, az F-14-esek kamerái által készített képeket elemezve bebizonyosodott, hogy a MiG-ek az orosz gyártmányú AA-7 Apex rakétákkal voltak felfegyverezve, manővereikkel fenyegető szituációt teremtettek, melyre az F-14-es vezér az elvárásoknak és a kialakult helyzetnek megfelelő válaszlépéseket tett.

Az interneten talált források a 207-es gépben minden tekintetben (adatok-számok-pilóták) megegyeznek. A kísérőt néhol 202-esként azonosítják. A 202 a USN adatbázisában nincs jelölve ebben az incidensben, a 207 igen. Ezen időszak alatt a 202-höz más pilótákat jelöl meg más hívójellel. A "Munster" hívójel az adatbázisban kizárólag H.C. Cook-hoz van kötve, aki az adott időszakban a 204-es gépet repülte. Hozzá kell tenni, hogy győzelmi jel a 202-es gépen van, és a 204-es mellett sem szerepel az incidens jelzése. Az adatbázisban csak a 207 mellet található a jelzés...

Íme a lelövési lista:
Személyzet van, gépszám nincs. Ez a lista a USN hivatalos lelövési listája.
Gépszámok, időpontok, becenevek, incidensek (amelyek a 204-es részvételét valószínűsítik) a VF32 honlapján, a VF32 történetét bemutató listán szerepelnek.

 
VF-32 századjelvény
 
A lelövést bizonyító fotó
Líbiai MiG-23
 
Győzelmi jelzés
 
Győzelmi jelzés
 
Líbiai MiG-23
 
 

A RÁDIÓFORGALMAZÁS és ANNAK LEÍRATA
 
207 RIO "Gypsy 207 contact . 175, 72 miles, looks like a flight of two, Angels 10."
CLOSE "Closeout concurs, showing 78 miles."
204 RIO "Throttle back just a little bit here."
CLOSE "Closeout shows 25 mile seperation for an inbound"
207 RIO "Contacts appear to be heading, ah…, 315 now, speed 430, Angels, ah…, approximately 8,000."
CLOSE "Roger Ace, take it north."
204 Pilóta "Looks like we'll have to make a quick loop here"
204 RIO "Come starboard, ah… I need to give ya collision here. Yeah, come starboard about 40."
207 RIO "207 ah…, 61 miles now, bearing 180, Angels 8, heading 330."
204 RIO "Steady up."
CLOSE "Alpha Bravo this is Closeout."
204 RIO "Come back port, ah…, 20 degrees here, he's jinkin' now."
207 RIO "OK, Bogies appear to be coming, ah…, jinking to the right now, heading ah… north, speed ah… 430, ah…, angels 5,000 now in the descent. So lets take her down now, we're goin' down.";
CLOSE "Concur."
207 RIO "Closeout, ah… 53 miles now. Bogies appear to be heading ah… directly at us. I'm coming towards. Steady up ah… 150 for 33 offset, 50 miles. 49 miles now, speed 450, Angels 9, I'm goin' down to 3."
204 Pilóta "(unintelligible, from 204P, formation flying?)"
207 Pilóta "Roger."
207 RIO "Roger that, 30 degree offset now. Bogies ah… heading 340, speed 500, lets accelerate."
207 Pilóta "Okay, it looks like they are at 9,000 feet now."
207 RIO "Roger, bogies are jinked back into us now, now lets come starboard 30 degrees the other side."
204 Pilóta "Coming starboard, say your Angels."
? "(unintelligible) patrol setting up station."
207 RIO "Roger, Angels now 11, steady up."
Alpha-Brawo "Closeout ah…, Warning yellow, weapons hold, I repeat, warning yellow, weapons hold. Alpha Bravo out."
CLOSE "Roger, Gypsies, pass up, Alpha Bravo directs warning yellow, weapons hold."
207 Pilóta "35 miles here."
207 RIO "Roger that. Bogies have jinked back into me now for the third time. Nose is on at 35 miles, Angels 7"
CLOSE "Alpha Bravo closed that, did you copy?"
207 RIO "Okay, I am taking another offest, starboard, starboard, ah…, 210."
CLOSE "Guys, I'm locked up here 30 miles, Angels 13,000, he's the trailer"
207 RIO "Roger that, level off here, bogie jinked back into me for the 4th time. I'm coming back starboard. I'm back port now. Port 27 miles, bogie is at 7,000 feet."
207 Pilóta "We're at 5."
Alpha-Brawo "Watch out, bogies 135-50, Angels 16, heading 340."
207 Pilóta "Okay."
CLOSE "Roger, same bogies."
207 Pilóta "Okay, you're in collision now, steering."
207 RIO "Okay, bogies have jinked back at me again for the fifth time. They're on my nose now. Inside of 20 miles"
- - - - - - (A FEGYVERZETKAPCSOLÓ HANGJA)
207 RIO "Master arm on, master arm on"
CLOSE "Okay, good light"
207 Pilóta "Good Light"
207 RIO "Okay, centering up the T, bogie has jinked back into me again, 16 miles, at the center of the dot."
CLOSE "Say your Angels."
207 RIO "I'm at Angels 5, nose up."
CLOSE "No, his Angels."
207 Pilóta "No, wait a minute."
207 RIO "Angels are at 9!"
207 Pilóta "Alpha Bravo from 207."
207 RIO "13 miles. Fox 1! Fox 1!"
207 Pilóta "Ah jesus!"
204 Pilóta "Breaking right."
207 RIO "Roger that, 10 miles, he's back on my nose. Fox 1 again!"
? "Okey."
207 Pilóta "Watching 'em up."
207 RIO "6 miles, 6 miles."
204 RIO "Tally 2, Tally 2! Turning into me."
207 RIO "Roger that, 5 miles. . . 4 miles."
207 Pilóta "Okay, he's got a missile off."
204 RIO "Breakin' right."
207 Pilóta "Good hit, good hit on one!"
207 RIO "Roger that, good kill, good kill!"
204 Pilóta "I've got the other one
204 RIO "Select fox 2, select fox 2!!"
204 Pilóta "I got fox 2."
CLOSE "Keep your eye for the trailer."
207 RIO "Comin' hard starboard."
204 Pilóta "Those fuckin'!"
204 RIO "Shoot him!"
204 Pilóta "I don't got tone."
207 RIO "That's the second one."
204 Pilóta "I've got the second one on my nose right now."
207R "Okay, I am high cover on you."
204 Pilóta "Get a fox, get a, lock him up! Lock him up."
204 RIO "There! Shoot him, fox 2!"
204 Pilóta "I can't! I don't have a fucking tone!"
204 Pilóta "Tone's up!"
- - - - - - (AIM-9 befogásjelzője{Sound of Fox 2--AIM-9 Sidewider launch)
204 RIO "Fox 2."
204 Pilóta "Good kill! Good kill!"
207 RIO "Okay, good kill."
207 RIO "Pilot ejected."
CLOSE "The pilot's ejected out of the second one."
204 RIO "Okay Munster, lets head north, head north."
207 RIO "Okay. Port side high, comin' down hard."
204 RIO "Roger."
207 RIO "Roger that. Just revert. Blowin' north, let's go down low on the decks, unload, 500 knots, lets get out of here."
204 Pilóta "Okay, two good chutes."
CLOSE "They're showin' two good chutes in the air here, from Munster."
207 RIO "Roger that, I see the, ah--."
207 Pilóta "I've got the splash, one splash."
207 RIO "One splash."
204 RIO "Take that down to, ah, 3,000 here Munster."
CLOSE "The, ah, splash 160 at 96."
204 RIO "Lets go, Munster down to 3,000 and lets get outta here."
 

A RÖVIDÍTÉSEK MAGYARÁZATA

Alpha Bravo: A CIC hívójele. CVG-67 USS John F. Kennedy Air Command (AB) Tűznyitási engedély kiadására jogosult.

Angels: Magasság. Pl.: "angels 10" magasság: 10 000 feet (3048 méter)

Bogey: Idegen repülőgép.

CIC: Harci Információs Központ a hordozó fedélzetén (Combat Information Center)

Center the T,

Center the Dot: VDI-n látható jel, a tökéletes tűznyitási pozíciót jelzi.

Closeout: a központ hívójele a hajón.

Collision: irányvektor az elfogáshoz.

Copy: vettem

Fox 1: Sparrow közepes hatótávolságú, radarirányítású rakéta indítása.

Fox 2: Rövid hatótávú infravörös Sidewinder indítása.

Good Light: A  "Master Arm" lámpája világít, ami jelzi, hogy a  "Master Arm" kapcsoló BE állásban van és a fegyverek kilövésre kész állapotban vannak.

Gypsy: E-2C felderítő (mini AWACS) hívójele.

High Cover:  Egy formáció, a kísérő a vezér mögött és felett van.

Jinking:  fordulók és bukfencek, harci manőverek.

Lock Him Up/Get A Lock: Radarbefogásra, tűznyitásra utasítás.

Master Arm On: Fegyverzetkapcsoló BE állásban, a fegyverek kilövésre készen!

Munster: A kísérő gép pilótájának hívójele

Noses On/Noses Off: 2 repülőgép egymáshoz viszonyított helyzete. "Noses on" : szemben van. "Noses off" ellentétes irányon van

Noses Up:  emelkedő manőver.

Offset: amikor a  RIO mondja hogy:  he's "taking another offset" azt jelenti, hogy az ellenséges gép úgy manőverezik, hogy a mögötte megbújó kísérő a radar számára is láthatóvá válik (eddig rejtve volt)

RIO: Radar Intercept Officer, Radar-, és fegyverzetkezelő tiszt, a pilóta mögött ül.

Roger:  értettem, nyugtázom

Splash: Lelövés.

Tally: vizuálisan azonosított idegen repülőgép.

Tally 2: a második idegen gép.

Tone:  Hangjelzés, amikor a rakéta rögzíti magát a célponton, a rendszer hangjelzést ad. 

"Tone's Up" : A Sidewinder bemérte a célpontot, a pilóta tüzelhet

Trailer: A második gép az első mögött repül. (a második gép radarfelderítését nehezítő formáció)

Unload: Előrenyomva a botot a pilóta negatív terhelésbe kényszeríti a gépet.

Warning Yellow: Potenciális veszélyhelyzet.

Weapons Hold: Parancs  a CIC -től: tüzelés csak  egyértelmű fenyegetés esetén, de ilyen parancs kiadásakor az ellenség tűznyitását nem kell megvárni.Navy szabályzat, 1984.

Watchin' 'em Up: A rakéta vizuális követése a célpontig

Wing: a 207-es kísérője (204); hívójele: Munster.

 

AZ AC-207 TÖRTÉNETE

BuNo: 159610 85/05/?? '

AC 101' VF-11 87/02/01

'?? 207' VF-32 87/02/11 - 88/06/01

'?? 207' VF-32 89/01/05

'AC 207' VF-32 A/C shot down MiG-23 89/10/??

'AC 215' VF-32 90/09/?? delivered to GAC for conversion to F-14D(R) DR-1

A National Air and Space Museum információja szerint, a BUNO 159610 mint VF-32 F-14A Tomcat vett részt az ütközetben. A gépet F-14D modernizációs programban felújították és precíziós csapásmérőként szolgált a VF-31-nél, mint F-14D(R).

 

 
© Légibázis 3NR Since 1998