Arado Ar 240
 
Címkép: Arado Ar 240, Harkov, 1943 | Forrás: WW2 Aircrafts

Arado Ar 240

Arado Flugzeugwerke
 
   Az Arado Ar 240 egy német kétmotoros, többcélú nehézvadász. Első repülése 1940-ben volt, de tervezési problémák hátráltatták a fejlesztést. A gép nem volt stabil a prototípus tesztfázisa során, a projektet végül törölték, és a már meglévő repülőgépvázakat különféle tesztcélokra használták fel.
 
   A 240-est a már elavult Messerschmitt Bf 110 lecserélésére szánták. Az Arado 240-es egy ambiciós gép volt, és az Arado főtervezőjének, Walter Blume-nak az álomprojektje volt már az 1930-as évek közepe óta. Noha az Arado-terv leszállítása eltartott egy ideig, a Reichsluftfahrtministerium (Német Légiközlekedési Minisztérium, RLM) nagyon is érdeklődött, így az Arado megbízást kapott egy prototípus építésére.
   Komoly kutatási eredményeket használtak fel a tervezéskor. Új szárnyakkal szerelték, melyek kiváló alacsony sebességű emelési teljesítményt nyújtottak és a kis légellenállás érdekében kicsik voltak. Egy másik a nyomás alatti pilótafülke, amely drámaian csökkentette a pilóták fáradtságát 4500 m feletti repülésnél. Végül egy technikailag igen fejlett távirányítós védelmi fegyverrendszerbe is beruháztak, amellyel évek óta kísérleteztek. Ez volt a navigátor/tüzér által működtetett lövegirányító. A rendszer a hátsó fülkében volt, és a repülőgép tetején és alján egyaránt rendelkezett optikával, amely lehetővé tette a célzást bármely irányba. Az irányzékot hidraulikusan csatlakoztatták a jól áramvonalazott távirányítású tornyokhoz a repülőgép tetején és alján. Az Ar 240 tervezésénél az Arado mérnökei ezeket a fejlesztéseket egyetlen repülőgépvázban egyesítették.
   A műszaki specifikációkat 1938 októberében tették közzé, majd még abban az évben a részletes terveket is leadták. 1939 májusában az RLM hat prototípusból álló tételt rendelt. Az első Ar 240 V1 prototípus, a DD+QL 1940. június 25-én emelkedett a levegőbe, és azonnal bebizonyosodott, hogy minden tengelyen rosszul kezelhető, illetve gurulás közben hajlamos volt túlmelegedni .
   Úgy gondolták, hogy a kezelhetőség a vastag szárny miatti túl kicsi csűrők eredménye, ezért a második prototípust módosították, valamint a zuhanófékeken további függőleges bordaterületet helyeztek el, hogy csökkentsék az elfordulást. Ezenkívül kis hűtőradiátorokat szereltek a futómű lábaihoz, hogy javítsák a hűtést alacsony fordulatszámon. Az Ar 240 V2 , KK+CD 1941. április 6-án repült először, és élete nagy részét a gyárban töltötte kísérleti szerepkörben.
   Az Ar 240 V3 következett, elsőként kapta meg az Arado és a DVL által közösen kifejlesztett FA 9 hátsó fegyverzeti rendszert, amelyet egy 7,92 mm-es (0,312 hüvelyk) MG 81Z géppuskával szereltek fel . Az Ar 240 V4 volt az első, amely üzemképes féklapokat tartalmazott, és 1941. június 19-én repült. Ar 240 V5 és a V6 decemberben és januárban következett a továbbfejlesztett FA 13 rendszerrel, két 13 mm-es (0,51 hüvelyk) MG 131-gyel a tűzerő jelentős növelése érdekében. Az Ar 240 V7 és V8 prototípusként szolgált a tervezett Ar 240 B-hez. Az Ar 240 V9, V10 és V11, valamint a V12 éjszakai vadászt az Ar 240 C prototípusaként szolgált.
   Az Ar 240 C-változatú gépek új szárnyat kaptak, kissé megnövelt fesztávolsággal és új profillal. Erre a hosszirányú instabilitás megszüntése miatt volt szükség. Ezt a típust vadász-felderítőnek szánták, de sorozatgyártása nem indult be.
 
A prototípus gyártása
 
   Az Ar 240 fegyverzete: hat, mereven előre tüzelő 15 mm-es MG 151 (kettő-kettő az orrban, a szárnytövekben és a törzs alatti gondolában). Két távvezérlésű, forgatható torony (EDL 131 Z) két-két 13 mm-es MG 131-gyel a B-, és a C-állásban. A törzs alatt függesztő egy 1000 kg-os bomba. Egy-egy 500 kg-os bombatartót is lehetett a szárnyak alá szerelni
 
    Végül mindössze három gép került szolgálatba:
   Az Ar 240 V3-ast, V5-öst és V6-ost megfosztották teljes fegyverzetétől és nagysebességő felderítőgépként használták Anglia felett, majd a keleti frontra kerültek. A gépeken két kamera kapott helyett a motorgondolákban. és részben eltávolították a megfigyelő kupoláját, helyére meghosszabbított burkolat került. Ez, illetve a B-, és a C-torony elhagyása jelentős teljesítménynövekedést eredményezett.

 
Arado Ar 240
 
Arado Ar 240
Arado Ar 240
Arado Ar 240 PILÓTAFÜLKE
Arado Ar 240 V3 FOTÓFELDERÍTŐ
 

 
Források:
Wikipedia
Makettinfo
 
 
© Légibázis Since 1998