Henschel HS-126
 
Címkép: Henschel Hs 126 | Forrás: Wikipedia
Henschel HS-126
Henschel
 
   A Henschel Hs 126 felderítő 1937-1942 között állt szolgálatban. Kétüléses felderítő és tüzérségi megfigyelő, rövid fel-és leszállótávval rendelkezett. Sebessége: 356km/h, hatótáv 1000km, fegyverzet 7,92mm, 7,92mm hátrafelé, 150kg bomba.
   A Henschel Hs 126 elődje egy módosított Hs 122 A-0 előszériás gép volt, melyet Hs 126 V1 néven gurítottak ki a gyárcsarnokból 1936 őszén. A V1-es még kabintető nélkül készült el. Mivel a tervezett Bramo Fafnir 323 A-1 motor nem volt elérhető, a Hs 126 V1-et a gyengébb Jumo 210 C soros motorral szerelték fel. 1937 tavaszán további két tesztgéppel bővült a prototípus flotta. A V2-es, D-UJER-re pedig felkerült a Jumo 210, amelyet kipufogógáz-hajtású turbófeltöltővel szereltek fel, ezért a repülőgép törzse alacsonyabb volt, mint az összes többi gépé. A V3, D-OECY és a V4, D-OAAF, Bramo 323 A-1-gyel szinte azonos volt a későbbi szériaváltozattal. A futómű a V1-ben és V2-ben még mindig kissé hátra volt döntve, de a V3 és V4 gépeken már merőlegesen állt a törzshöz képest. A tesztek azt mutatták, hogy a repülési jellemzők kiválóak, különösen rövid fel- és leszálláskor.
   A Hs126 jó fel- és leszálló képességekkel rendelkezett és nagyon masszív volt. Összesen 802 gép épült. 1942-ben kivonták, de a háború végéig Nachtschlachtgruppenben tartalékban álltak.
   1938 késő őszén a spanyol polgárháborúban hat Hs 126-ost telepítettek a Condor Légióba. Lecserélték az elavult Heinkel He 45 kétfedelű repülőgépeket az A/88-as felderítő egységben. A gépeknek meg kellett mutatniuk háborús körülmények között is, hogy megfelelnek annak, amit elvártak tőlük. A gépek rendkívül hatékonynak és megbízhatónak bizonyultak felderítő küldetéseik során, valamint a gyalogsági támogató repülések során. A polgárháború befejeztével a németek a spanyoloknak adták a felderítőket. A spanyolok használták ezeket Marokkóban is.
   1939 tavaszán a görög légierő 16 Hs 126-ot vásárolt a hadsereg támogatására. A Henschel készen állt a Görögország által megrendelt 16 gép leszállítására, ám a német kormány blokkolta az üzletet azzal az indokkal, hogy katonailag is használható termékeket nem szabad olyan országokba szállítani, amelyek nem állnak szövetségben Németországgal. A Henschel tiltakozott ez ellen, és az aláírt szerződésre hivatkozott. Ekkor Berlin úgy döntött, hogy a gépeket át lehet adni, de minden rádiót és fegyvert el kellett távolítani. Amint a HS-126-osok megérkeztek Görögországba, ott azonnal felfegyverezték, és a németekkel szövetséges Olaszország ellen használták is őket. A repülőgép 1941 tavaszán a német csapatok ellen is repült a görögországi invázió során. Bulgária és Észtország is rendelt gépeket a Henscheltől.
   1939 szeptemberében a Hs 126 az Aufkl.Gr 10, 11, 12, 13, 14, 21, 23, 31, 32 és 41 csapatoknál szolgált. Nagy sikerrel használták őket a Lengyelország elleni támadásban. ahol megbízható megfigyelő és összekötő repülőgépnek bizonyult. A gép legrosszabb időszaka 1940. május 10. és 21. között volt, amikor a szövetséges vadászgépek 20 Hs 126-ost lőttek le, vagy rongáltak meg.
   1941-ben összesen 47 századot szereltek fel Hs 126-osokkal, melyek a Szovjetunió elleni invázióban vettek részt. Észak-Afrikában a 2./Aufklärungsgruppe (H)/14 1942 végéig használta a típust.
   1943. szeptember 12-én Henschel 126-osok vontattak 10 db DFS 230-as Benito Mussolinit kimentésében résztvevő vitorlázó repülőgépet a Róma melletti Pratica Di Mare repülőtérről indulva Gran Sassóba. A Henschel kisebb, gyengébb volt, mint a Junkers Ju 52, és a hegyek átrepülésekor nehezen tudta növelni a magasságot. Ez zűrzavarhoz vezetett, amikor az élen álló három vitorlázó csoport emelkedni kezdett. Ekkor Otto Skorzeny csoportja vette át a vezetést.

 
HS-126
 
HS-126 A-1
HS-126 A-1
     
HS-126 kézikönyv
 
HS-126 kézikönyv
HS-126 kézikönyv
HS-126 kézikönyv
   
HS-126
HS-126
HS-126
 
A 6. (H)Pz/Aufkl.Gr 32 emblémájával. Stilizált sas egy páncélos felett, előtte a kereszt. 1940 12-től '42 04-ig használták.
HS-126 B-1
HS-126
HS-126
 
HS-126
HS-126 A-1
HS-126
   

 
Henschel Hs 126 3.H21 rutin karbantartás alatt, 1940-ben, egy Francia repülőtéren.
 
Henschel Hs 126 egy német tábori reptéren 1941-ben.
 
Források:
9th flottilla.de
Twitter
 
 
© Légibázis Since 1998