R. "Dick" Ira Bong
Címkép eredeti méretben
 
Címkép: Richard „Ira” Bong a menyasszonya képével dísztett gépe előtt | Forrás: The National WWII Museum
Richard "Dick" Ira Bong
Egyesült Államok légierejének pilótája - 1920. 08. 01. – 1945. 01. 07.
 
   Bong 1941. május 29-én csatlakozott a hadsereg légihadtestéhez, alhadnagy. A kiképzést, először az AT-6-tal, majd más repülőgépekkel végezte el, egészen a P-38 Lightningig. Ez idő alatt Pearl Harbort megtámadták, és az Egyesült Államok bekapcsolódott a második világháborúba.
   1942. január 19-én hadnaggyá nevezték ki és megkapta pilótaszárnyait. Első megbízatása oktatás volt az arizonai Luke Fielden 1942. januártól májusig. Első hadműveleti megbízatását május 6-án Hamilton Fielden kapta a 14. vadászrepülőcsoport 49. vadász-századnál (FS). Itt tökéletesítette repülőtudását a kétmotoros Lockheed P-38 Lightning-on.
   1942. június 12-én Bong nagyon alacsonyan repült el egy ház fölött a közeli San Anselmóban, átrepült három másik P-38-as pilótával együtt a Golden Gate-híd alatt-felett. Ám Bong ezzel még nem elégedett meg, és alacsony magasságon végigrepült a San Francisco-i Market Street felett, gépével lefújva egy ott lakó nő ruháit a szárítókötélről. A repülési szabályok megsértése miatt beidézték, és ideiglenesen felfüggesztették. Bongot George C. Kenney tábornok, a Negyedik Légierő parancsnoka megrovásban részesítette. "Ha nem akartál volna átrepülni a Market Streeten, szinte csalódtam volna benned, de nem szabad többet megtenned, és komolyan gondolom, amit mondok." Kenney később ezt írta: "Szükségünk volt olyan srácokra, mint ez a fiú."
   Bong minden későbbi beszámolójában tagadta, hogy a Golden Gate híd alatt elrepült volna. Édesanyjának írt levelében pedig a következőképpen írt gépéről: „[…] egy nagyon jó repülőgép, ez a leggyorsabb, amivel valaha repültem, és ez a legkönnyebben repülhető gép, amit eddig repültem.”
   Bong még mindig földön volt, amikor csoportja többi tagját nélküle küldték el Angliába 1942 júliusában. Később áthelyezték egy másik Hamilton Field-i egységhez, a 78. vadászcsoport 84. vadászrepülő osztagához. Innen a Csendes-óceán délnyugati térségébe küldték. Bong ezután utasként egy B-24 Liberator fedélzetén Hawaiiról Hickam Fielden keresztül Ausztráliába repült. Érkezéskor egy újonnan alakult P-38-as vadászegységhez, a 17. vadászrepülőszázadhoz osztották be. 1942 novemberére áthelyezték a 49. vadászrepülőcsoporthoz (49. FG), a 9. vadászrepülőszázadhoz (9. FS). A „repülő lovagok” P-40 Warhawkkal repültek, 1942 márciusa és 1942 augusztusa között Darwin légi védelméről lettek híresek. Ezt követően a 9. vadászrepülőszázad egyike volt az 5. légierő azon két egységének, amelyeket kiválasztottak P-38-ra való átfegyverzésre. Bong a délnyugati csendes-óceáni térségben (SWPA) azon új pilóták csoportjába tartozott, akik tapasztalattal rendelkeztek az új kétmotoros vadászgép repülésében, és segítettek a többi pilótáknak áttérni a Warhawk és az Airacobra típusokról a P-38 Lightning-ra.
   Novemberben, amíg a század a P-38-asok leszállítására várt, Bongot és a többi pilótát ideiglenesen átrendelték a 39. vadászrepülőszázadhoz, hogy repüljenek és harci tapasztalatokat szerezzenek az új-guineai Port Moresbyben. December 27-én a buna-gonai csata alatt Bong megszerezte első légi győzelmét, lelőtt egy Mitsubishi A6M "Zero"-t és egy Nakajima Ki-43 "Oscar"-t Buna felett. Ezért az akcióért Bong Ezüst Csillagot kapott.
   Bong 1943 januárjában újra csatlakozott az addigra P-38-asokkal felszerelt a 9. FS-hez a Port Moresby melletti Schwimmer Fielden . Áprilisban főhadnaggyá léptették elő. Július 26-án Bong négy japán vadászgépet lőtt le és kiérdemelte a Distinguished Service Cross kitüntetést. Augusztusban kapitányi rangot kapott (százados).
   Decemberben az Egyesült Államokba ment, és egy Superior State Teachers' College rendezvényen találkozott Marjorie (Marge) Vattendahllal, majd randevúzni kezdett vele. 1944 januárjában visszatért a Csendes-óceán délnyugati részére, és P-38-asát "Marge"-nak nevezte el, gépe orrát pedig a lány fényképével díszítette. Április 12-én Bong kapitány lelőtte 26. és 27. japán repülőgépét is.
Richard „Ira” Bong menyasszonyának képe a gépein
Richard „Ira” Bong a gépe előtt
   Nem sokkal ezután Kenney tábornok őrnaggyá léptette elő, és az Egyesült Államokba küldte "Hap" Arnold tábornokhoz, aki szabadságot adott neki. Bong szeptemberben visszatért Új-Guineába, de csak külön engedéllyel indulhatott küldetésekre, és nem harcolhatott ... volna. "Nem harcolása" közben a Csendes-óceán délnyugati térségében 1944. október 10. és november 15. között nyolc ellenséges repülőgépet lőtt le. A Fülöp-szigetek felett 1944. december 17-én Bong őrnagy már a 40. győzelmét aratta.
   Bong saját lövési pontosságát egyébként gyengének ítélte, ezért azzal kompenzált, hogy a lehető legközelebb ment a célpontjaihoz, hogy biztosan eltalálja azokat. Egyes esetekben átrepült a felrobbanó ellenséges repülőgép törmelékein, egy alkalommal pedig összeütközött célpontjával, gépe csak könnyebben sérült, és az esetet "valószínű" győzelemként jelentette le.
   Agresszivitás és merészség jellemezte Bong minden repülését. Összesen 207 harci küldetést repült. 1945 januárjában Kenney tábornok úgy döntött, hogy nem áldozhatja fel sztárját, ha az őrnagyot akció közben megölik, az nem tenne jót a harci szellemnek, ezért "Amerika ászát" végleg hazaküldte.
   Bong 1945. február 10-én feleségül vette Marge Vattendahlt. Bong őrnagyot, az Egyesült Államok hadseregének légihadteste a Légierő tesztpilótájának nevezte ki az új Lockheed P-80 Shooting Star teszteléséhez.
 
   1945. augusztus 6-án Bong őrnagy Kalifornia felett egy P-80 Shooting Star repülőgép tesztelése közben életét vesztette. A P-80A-1-LO, 44-85048 sorozatszámú gépén a hajtómű elsődleges üzemanyag-szivattyúja meghibásodott. A tartalék üzemanyag-szivattyú nem volt bekapcsolva és egy lakónegyed felé kezdett zuhanni. Ahelyett, hogy katapultált volna a gépből, egy üres mező felé irányította P-80-asát, de Bong gépe a hátára fordult és Észak-Hollywoodban az Oxnard Street és a Satsuma Avenue kereszteződésében földbe csapódott, és felrobbant. A roncsokból kiderült, hogy a lezuhanás előtt már katapultált, ernyője ki is nyílt, de már késő volt. Ez azon a napon történt, amikor az Egyesült Államok atombombát dobott Hirosimára. Temetése 1945. augusztus 8-án volt Superiorban. Sokan fejezték ki tiszteletüket a nemzet egyik legnagyobb hőse előtt.

A lezuhanás helyszíne. Oxnard Street és a Satsuma Avenue, North Hollywood, California. (Contemporary news, hírfotó)
 
Ez az ábra a Los Angles Times-ban jelent meg 1945. augusztus 7-én, a 3. oldalon. (Los Angeles Times)
 
A lezuhanás helyszíne. Oxnard Street és a Satsuma Avenue, North Hollywood, California. (Contemporary news, hírfotó)
 
Források:
Wikipedia
Recollection Wisconsin
Bryan Swopes
 
 
© Légibázis Since 1998