VL Myrsky
 
Címkép: Finn állami repülőgépgyár VL Myrsky II. | Forrás: Avions Legendaries
VL Myrsky
Finn állami repülőgépgyár (Valtion Lentokonetehdas)
 
   A VL Myrski (Vihar) repülőgépet a finn állami repülőgépgyár (Valtion Lentokonetehdas) gyártotta 1941-1943 között. Mark I.-es és Mark II-es variációja létezett. 51 gép épült. Elfogó, vadászbombázó és felderítő szerepet töltött be
   1940. december 20-án kiadták az 1621/40. számú szerződést a prototípus megrendelésére. Az eredeti cél az volt, hogy 1941 júliusának elejére elkészüljön egy működő prototípus, de a háború kitörésével a projekt késéseket szenvedett. Az MY-1 prototípus végül decemberben készült el, és első repülését 1941. december 23-án végezte el (Luutnantti) Erkki Itävuori hadnagy pilótával. A prototípus motorproblémáktól szenvedett, ezenkívül nagy volt a szárnyterhelése (194 kg/m2), ami azt jelentette, hogy az emelkedési sebessége és a manőverezhetősége rossz volt. A MY-1-et újratervezték, hogy kijavítsák a problémákat.
   Mielőtt a prototípus tesztrepülései befejeződtek volna, a légierő megrendelést adott le három repülőgépből álló előszéria gyártására 1942. május 30-án. Épült meg a három gép MY-2, 3 és 4.
   Az egyik 1943. május 6-án megsemmisült, amikor a motor üzemanyaghiány miatt leállt, PE Sovelius kapitány megsérült a leszállás során.
   A MY-3 hasra szállt1943. augusztus 5-én, mivel a futómű meghibásodott. Javítások után az MY-3-at további repülésre alkalmasnak találták. 1943. november 19-én egy próbazuhanás során aeroelasztikus remegés jelentkezett a szárnyakon, majd a farkán is, és 855 km/h-val a földbe csapódott a gép. Aarre Siltavuor pilóta meghalt. Az esemény utáni vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a szárnyakat meg kell erősíteni, és a zuhanási sebesség nem haladhatja meg a 600 km/h-t.
   MY-4 június 5-én készült el, vastagabb szárnyral, könnyebben szerelhető motorral, jobb burkolatokkal, hidraulikus fékekkel és VLS 8002 állítható légcsavarral. A MY-4-et folyamatosan használták tesztelésre. 1944 februárjában kiadták a 26. számú vadászrepülőszázadnak (Hävittäjälentolaivue 26), hogy értékelésre, és azonnal problémákat okozott. Mind a 20 pilóta, akik felváltva repültek vele, észrevette, hogy a repülési jellemzői a Fiat G.50-esekhez képest rosszabbak. Március 17-én egy zuhanási teszt során a gép megpróbált jobbra kitörni, Jaakko Marttila hadnagy pedig küszködött vele, de ekkora terhelés hatására a jobb szárny a csúcstól két méterrel eltört. A gép irányíthatatlan pörgésbe kezdett, lezuhant, a pilóta meghalt.
   1942. augusztus 18-án kiadták az 1952/42-es szerződést, amely 50 Myrsky gyártását írta elő, két tételre bontva. Egy három repülőgépes előszéria, amint fentebb tárgyaltuk, és egy gyártási sorozat, amelyet II-es sorozatnak neveztek, és 47 repülőgépből áll MY-5-től MY-51-ig. Az MY-5 1943 decemberében, az MY-51 építése pedig 1944 decemberében fejeződött be. A Myrsky továbbra is problémákat mutatott a zuhanások során, a MY-6 lezuhant a bal oldali elevátor kilazulása miatt, amikor 1944 júniusában elérte a 640 km/h-t. Emiatt elrendelték az összes elevátor megerősítését, mind a kész, mind a gyártás alatt álló modelleken.
    A légierő parancsa szerint a Myrsky-t letiltották a frontvonalak átlépéséről a korabeli szovjet vadászgépekkel szembeni gyenge teljesítményük miatt. Ám a felderítő osztagok hálásan fogadták ezeket a korábbi gépeikhez képest gyors és modern repülőgépeket. A 12-es számú felderítő osztag 1944 júliusában lett az első Myrsky felderítő egység. Az első küldetés augusztus 9-én volt egy járőrrepüléssel Suistamo körzetében, ahol megkíséreltek elfogni egy Yak-7 vadászt, eredménytelenül.
    Augusztus 22-én volt a Myrsky-féle tűzkeresztség, amikor egy 6 repülőgépből álló felderítő század 3 Jak-9-re bukkant Mantsinál. Linden hadnagy megerősített találatokat ért el egy Jak-on, de nem sikerült lelőni. A hazarepülés során Virkkunen kapitány egy La-5-ösre talált, és megrongálta. A háború után bebizonyosodott, hogy a Jak kényszerleszállást hajtott végre a bázisán, a La-5 nyomásrendszere pedig megsérült.
    A gépek a háború után is szolgáltak. 1947. május 9-én Kauko Ikonen kapitány az MY-28-ast egy gyakorlórepülésre vitte, amikor az hirtelen süllyedni kezdett, és a pilóta nem tudta felhúzni. A gép a egy lápos területre zuhant, és nem került elő. A No.11 parancsnoka elrendelte a teljes Mysky flotta leállítását, amit a főhadiszállás megerősített még aznap.
   A Myrsky utolsó repülésére 1948. február 10-én került sor, amikor a MY-50-es Tamperébe repült tárolásra, de amikor a földet ért, túlfutott a kifutón és a hasra esett.
 
      Veszteségek
   Élete során a Myrsky 48 különálló incidensben volt érintett, ebből 10 a repülőgép teljes elvesztésével járt, és 4 pilóta meghalt.

A MY-2 1943. május 6-án megsemmisült, amikor a motorja üzemanyaghiány miatt meghibásodott, PE Sovelius kapitány megsérült a leszállás során.

 

A MY-3 1943. november 19-én megsemmisült, amikor az aeroelasztikus lebegés eltörte a repülőgép szárnyait. A pilóta, Aarre Siltavuori tiszt meghalt

 

Az MY-4 1944. március 17-én veszett el egy gyakorlórepülés során. A gép süllyedésbe lépett, amely aztán eltörte az egyik szárnyát. Jaakko Marttila hadnagy meghalt a balesetben.

 

A MY-29 1944. szeptember 4-én megsemmisült egy átszállás közben. Aulis Kurje hadnagy elvesztette uralmát repülőgépe felett, amikor a motor túlmelegedett és leállt. A gép egy fának csapódott, aminek következtében az ülés kiszabadult, a pilóta meghalt.

 

A MY-25 1944. november 13-án megsemmisült. Egy felderítő repülés során Kemi közelében a MY-25 hajtóműve leállt, és Berndt Schultze hadnagy leszállásra kényszerült, és könnyebb sérüléseket szenvedett.

 

A MY-27 1945. január 26-án megsemmisült. Az 1945. január 23-i leszállás után úgy döntöttek, hogy a gépet lerepülik Poriba, repülés közben kifogyott az üzemanyag. N. Satomaa pilóta a Veteli melletti erdőbe zuhant a géppel. Súlyosan megsebesült, de túlélte.

 

A MY-26 1945. december 25-én megsemmisült. Meghibásodás miatt E. Tähtö törzsőrmester lezuhant Poriban. Könnyebb sérülésekkel távozott.

 

A MY-24 1945. december 11-én megsemmisült. Onni Kuuluvainen őrmester sebességkorrekció közben elvesztette uralmát a gép felett. Többszöri kísérlet utánejtőernyővel kiugrott. A gép egy gazda szántóföldjére zuhant Pori térségében.

 

A MY-5 1946. november 20-án megsemmisült. Erkki Jaakkola tizedes 7000 méter magasságból kényszerleszállást hajtott végre egy szántóföldön, miután gépe üzemanyag-ellátási problémától szenvedett.

 

A MY-28-ast 1947. május 9-én semmisült meg. Egy kiképzés során Kauko Ikonen kapitány elvesztette uralmát gépe felett, amely aztán darabokra tört és a földbe csapódott Nakkilában. Emiatt az egész Myrsky flotta leállt.


 
VL Myrsky
 
 
VL Myrsky
 
 
VL Myrsky
 
 
VL Myrsky
 
VL Myrsky
 
VL Myrsky
 
VL Myrsky
 
VL Myrsky

 
A finn légierő VL Myrsky II repülőgépe 1944-ben | Wikipedia
 
Források:
Wikipedia
Plane-Encyclopedia
 
 
© Légibázis Since 1998