Robin Olds
 
Címkép: Robin Olds "Scat XXVII" BuNo 64-0829 számú F-4C-24 Phantom II gépén négy győzelmi jelzés van a beömlő előtt. | Forrás: Wikipedia
Robin Olds
P-38 Lightning, P-51 Mustang, P-80 Shooting Star, Gloster Meteor F. Mk.IV, F-86 Sabre, F-101 Voodoo, F-4 Phantom...
... és mind a hét típust repülte, közülük hármat harci bevetések során.
 
   Robin Olds 1940. július 1-jén lépett be a New York állambeli West Point-i Egyesült Államok Katonai Akadémiájára. A nyári hónapokban alap-, alap- és haladó pilótaképzésben részesült. A háborús igények miatt felgyorsult West Point-i kiképzéssel Olds kadét és osztálya egy évvel korábban, 1943. június 1-jén végzett. Olds hadnagyi rangot kapott, és a Lockheed P-38 Lightning vadászgépre képezték ki az arizonai Williams Fielden.
 
      P-38 Lightning
   A kiképzés után Olds hadnagyot a 479. vadászcsoport 434. vadászrepülő századába osztották be, és Angliába vezényelték. Érdekes tény Olds elhivatottságáról, hogy a bázison ragaszkodott ahhoz, hogy repülőgépét viaszolják a légellenállás csökkentése érdekében.
   Első harci küldetése során 1944. augusztus 14-én a franciaországi Montmirailben egy hidat bombáztak, majd Olds lelőtte első német repülőgépét, egy Focke-Wulf Fw 190-es repülőgépet.
   Egy kísérő küldetés során Augusztus 23-án csoportja bal szélén repült. Az egység 40–50 Messerschmitt Bf 109-essel találkozott Wittenberge közelében. A németek velük egy magasságban, 8500 méteren repültek észak felé laza alakzatban. Olds a németek felé fordította századát, és tízperces üldözésbe kezdett, melynek során a németek fölé és mögé emelkedtek. A németek nem vették észre őket. Olds és kísérője ledobták póttankjaikat, és támadtak, bár a század többi része nem tudott lépést tartani velük az emelkedés során. Ekkor Olds mindkét motorja leállt, mert elfelejtett átváltani a belső üzemanyagtartályaira. Siklásban folytatta a támadást, mert már közel volt a némethez, és tüzelt. A 109-es törzsét, és motorját találta el, leszakítva a burkolatot. Miután a végzetesen megrongált a Bf 109 zuhanni kezdett, Olds kifordult, és újraindította a motorokat.
   A harc közben a P-38 kabinteteje megsérült, de Olds támadott tovább, és még két Bf 109-est lelőtt. Hazafelé haladva egy újabb Messerschmittet lőtt le:
"Lassú ereszkedés közben észrevettem, hogy egy P-38 és egy Me 109 kergetőzik alattam.. Úgy tűnt, hogy a 38-asnak segítségre van szüksége, ezért elindultam lefelé. Körülbelül 1200 méter magasságban a Jerry (a német), még mindig messze tőlem, kissé jobbra fordult. Leborítva a hátára fordítottam gépemet és követtem őt. Leadtam felé egy hatástalan sorozatot nagy távolságból, hogy leváljon áldozatáról. Ekkor már 800 km/h-t meghaladó sebességgel zuhantam, és bal oldali ablakom kirobbant, amitől pokolian megrémültem. Azt hittem, földi légerhárító tűz talált el. Gépemmel össze-vissza repültem, mire megnyugodtam, és Rostok közelében visszanyertem az irányítást a P-38 felett. Egy búzatábla felett kötöttem ki, rádiózni akartam, hogy rátaláljak a többiekre, de észrevettem, hogy egy Me 109-es közeledik felém hét óra irányból, és tüzel rám. Lövedékei közvetlenül az orr előtt húztak el. Amennyire csak tudtam, balra törtem, így a Jerry túllőtt rajtam. De túl is repült, így leadtam rá egy sorozatot. A német meredeken balra billent én pedig lőttem még néhányat. Pontosan alattam zúgott el, én pedig egy Immelmannba kezdtem. Ahogy kiegyenesedtem a tetején, láttam, hogy a pilóta kiugrott."

Robin Olds a „SCAT II”-vel. P-38J-15-LO Lightning, 43-28707. (Császári Háborús Múzeum) | A kép nagyítható
 
      P-51 Mustang
   A századot átfegyverezték P-51 Mustangokra és Olds folytatta az ellenséges gépek megsemmisítését. 1945. február 9-én, 22 évesen őrnaggyá léptették elő, majd 1945. március 25-én a 434. vadászrepülőszázad parancsnoka lett. Új "Scat VI"-os gépében ülve október 6-án, egy Berlin melletti vad csata során Olds lelőtt egy Fw 190-est. Ebben a csatában saját kisérője majdnem lelőtte a "Scat VI"-ost...
   Utolsó második világháborús légigyőzelmét 1945. április 7-én szerezte, amikor a 479. vadászcsoportot vezette. B-24-eseket kisértek egy lőszerraktár megsemmisítését célzó műveletben. Ez az ütközet volt az egyetlen harci bevetése a Sonderkommando Elbe-nek, amit a német légierő a szövetséges bombázók kiiktatására szánt. Olds Brémától délre kondenzcsíkokat vett észre melyek a bombázók felé tartottak. Öt percig a gépek párhuzamosan haladtak a bombázók útvonalával. Olds később azonosította a gépeket: Me-262-esek voltak. Aztán a németek a bombázókra fordulva süllyedni kezdtek. Ekkor Me-109-esek bukkantak fel, hogy elvonják a Mustangokat a bombázóktól. Olds látta, hogy az egyik Me-262-es lelőtt egy bombázót. 109-esek viszont továbbra is zaklatták őket, ezért Olds ráfordult az egyikre, majd a bombázók formációján átrepülve lelőtte a németet.
   12 légi győzelemmel fejezte be a háborút, és további 11,5 ellenséges repülőgépet semmisített meg a földön. 107 harci küldetést teljesített.
Olds „SCAT VI” nevű P-51K-5-NT Mustangja, 44-11746. Anglia, 1945 | U.S. Air Force fotó | A kép nagyítható
 
Robin Olds Mustangja, a „SCAT VII” (P-51D-25-NA, 44-44729) egy B-17 Flying Fortress nehézbombázót kísér a második világháború alatt. Ez a repülőgép még mindig létezik. | U.S. Air Force fotó | A kép nagyítható
 
      P-80A Shooting Star
   A második világháború után a Olds a Lockheed P-80A Shooting Star sugárhajtású vadászrepülőgépre váltott. Egy műrepülő bemutató csapatban repült, majd 1946. szeptember 1-én a Thompson Trophy Race versenyén második helyet ért el.
Robin Olds őrnagy a tervek szerint ezzel a 44-85027 sorozatszámú P-80A-1-LO Shooting Star, „SCAT X” nevű gépével repült volna az 1946-os Thompson Trophy Race-en. Nem sokkal a verseny előtt a gép javíthatatlanul megsérült, Olds új gépet kapott. | Kevin Grantham Collection | A kép nagyítható
 
      Gloster Meteor F. Mk.IV
   1948 októberében Olds őrnagy cseretisztként tért vissza Angliába és a Tangmere Királyi Légierő bázison az 1. század parancsnoka lett. A század a Gloster Meteor F. Mk.IV sugárhajtású vadászgéppel repült.
 
      F-86 Sabre
   A RAF szolgálat után Olds visszatért a March légibázisra a 94. vadászrepülőszázadhoz, műveleti tisztként, és ott F-86A gépekkel repült. 1955. október 8-tól 1956. augusztus 10-ig a németországi Landstuhl légibázison állomásozó 86. vadász-elfogó csoport parancsnoka volt, ahol az F-86D típust repülte.
A 71. vadász-elfogó század észak-amerikai F-86A szablyái a George AFB-nél, Kaliforniában, 1950. A kamerához legközelebbi szablya az F-86A-5-NA 48-214. | U.S. Air Force fotó | A kép nagyítható
 
      F-101C Voodoo
   1963. szeptember 8. és 1965. július 26. között Olds a 81. TFG parancsnoka volt és F-101C Voodoo-val repült a RAF Bentwaters bázison.
Olds egy F-101 Voodoo előtt beszél századához. | U.S. Air Force fotó | A kép nagyítható
 
      F-4C Phantom II
   Olds 1966 szeptemberében a thaiföldi Ubon Légitámaszponton a 8. taktikai vadászszárny parancsnokaként F4C Phantom II-vel tért vissza a harcokba. Gépét "Scat XXVII"-nek nevezett el, összhangban korábbi gépeivel, melyek mindegyike a "Scat" nevet viselte.
   Olds azt az utasítást kapta, hogy tervezzen meg egy küldetést, amelynek célja, hogy csapdába csalják az észak-vietnami MiG-21-eseket. A művelet "Bolo" nevet kapott. A Bolo-terv szerint az F-4-esek zavaró podokat kaptak, melyek olyan jeleket adtak le, ami az F-105-ös vadászbombázókra jellemző. Ezen kívül az F-4-esek az F-105-ös századok hívójeleit, kommunikációs kódszavait és repülési profiljait alkalmazták. Ezzel a taktikával a Phantomok magukra vonták a MiG-21 vadászokat.
   1967. január 2-án az első akciót vezetve Olds átrepült egy MiG-21-es bázis felett Phúc Yênben, és már a második menetben volt, amikor a MiG-ek végre elkezdtek felbukkanni a felhők között. Olds egy MiG-21-est lött le. Január 6-án további két MiG-21-es lett az áldozata. A "Bolo" hadművelet elérte célját, 10 hét alatt VPAF vadászainak tevékenysége minimálisra csökkent.
   1967. május 4-én Olds ismét egy MiG-21-est semmisített meg Phúc Yên felett. Két héttel később, május 20-án egy légicsata során során lelőtték kisérőjét. Olds "bosszúhadjáratot" indított és még aznap lelőtt két MiG-17-est.
   Voltak olyan pletykák, hogy valójában nem négy, hanem hét győzelmet ért el, de hármat más pilótáknak jelentett le, mert nem akarta, hogy ászként hazaküldjék.
   1967. augusztus 11-én a Paul Doumer hídat 177 amerikai repülőgép támadta meg. A légvédelem több mint 300, többféle kaliberű löveggel és rakétákkal rendelkezett. A levegőben összesen 24 MiG-17 és MiG-21 vadászgép volt. Olds századának egy biztonságos folyosót kellett kialakítani a csapásmérő erők számára és ezt kifogástalanul megoldotta. A csatában mindössze két amerikai gép veszett el, és 15 sérült meg. A feladat elvégzéséért Olds megkapta a Légierő Keresztje kitüntetést.
   A vietnami háborúban 152 harci küldetést teljesített. Utolsó küldetése 1967. szeptember 23-án volt.
Olds a "SCAT XXVII" nevű, BuNo 64-0829 számú F-4C-24 Phantom II előtt pózol.
Ubon, RTAFB, 1967. május. | U.S. Air Force fotó | A kép nagyítható

 
      Igazolt légigyőzelmek
Olds légigyőzelmei, összesen 16 | A kép nagyítható
 
   Robin Olds dandártábornoki rangig jutott. 2007. június 14-én hunyt el, 84 éves korában.

 
Források:
Bryan R. Swopes, 2019
American Air Museum Archive
 
 
© Légibázis Since 1998