Vissza:
1939 - 1945
 
 
    Olasz légierő 1939-1945
Savoia Marchetti
   
 
SM 79 Sparviero (Karvaly)
 
   
      Magyar Kir. Légierő  
 
   
         
 

3 motoros közepes bombázó. Eredetileg gyors utasszállító repülőgépnek tervezték. 26 világrekordot állított be 1937-1939 között. Úgy tartották számon egy ideig, mint a leggyorsabb közepes bombázó a világon. Először a Spanyol polgárháborúban harcolt, később minden fronton ott volt a második világháborúban, ahol az olaszok harcoltak. Könnyen felismerhető volt a jellegzetes törzs felső rész miatt.

A SM.79 fegyverzete négy, majd öt Breda-SAFAT géppuska volt.

1350 db. épült, 1952-ig szolgált.

 
SM.75 Marsupiale (Erszényes)
 
     
MALERT HA-SMC Magyar Kir. Légierő      
 

Olasz személy-és katonai szállító repülőgép az 1930-as és 1940-es években. Behúzható futómű, fa és fém szerkezet. Az SM.75 gyors volt, erős, képes a hosszú távú repülésre és 24 utast 1000 mérföldre (1600 km) szállított.

A Magyar Légiforgalmi RT. kötelékében is szolgált

 
SM.82
 
   
MALERT HA-SMC        
 

Az SM.75 továbbfejleszett változata. Az olasz bombázó és szállító repülőgép 1939-ben repült először, és 1940-ben lépett szolgálatba. Maximum 4000 kilogrammos terhelhetősége azomban nem volt valami fényes, korlátozottan volt csak bombázóként használható. Szállítóként 40 katonát tudott vinni felszereléssel együtt. A Magyar Légiforgalmi RT. kötelékében is szolgált.

Jelentősebb akciók:

Első feladata olasz csapatok szállítása volt Líbiába. (360 katona a 61-es gyalogezredből). Vittek még tíz páncéltörő ágyút és 17 rádió-kommunikációs felszerelést.

1940 június 24.-én elveszett az első SM.82-es utánpótlás szállítása közben, a sivatagban.

1940 júliusában, bombázó küldetés Gibraltár ellen: három SM.82-es 1000 kiló bombát vitt gépenként. Guidoniában szálltak fel, 8 óra múlva értek Gibraltár fölé.

Augusztus 20-án, a 32. egység két gépe Szardíniáról indult Gibraltár fölé, útközben az egyiket lelőtték.

Októberben mentek a Brit olajfionomítok ellen Manamába, a Perzs Öbölbe, 15 órás küldetés, 2610 km... ez akkoriban rekord volt. Négy gép indult Rhodesről Ettore Muti parancsnoksága alatt. A küldetés sikeres volt, az angoloknál teljes volt a meglepetés, a célokat megsemmisítették. Mind a négy gép szerencsésen landolt Zulában.

1943-ban a szicíliai partraszállást zavarták, 20 kazettás bombát dobtak le, kazettánként 100 kiló bomba, és 28 akna.

A legsikeresebb küldetéseket ejtőernyős katonák szállításával teljesítették.

Az SM.82-es szűkös terhelhetősége miatt a későbbiekben inkább szállításra használták. Ilyen minőségben részt vett az összes hadjáratban.

Veszteségek:

1941 decemberben hat pusztult el a földön Blenheimek támadása miatt Castelvetrano repülőtéren.

1942 november 2.-án három Beaufighter összesen hat (nem megerősítve hét) gépet kényszerített földre.

1942 November 12-én hat Beaufighters lelőtt egy egész formációt, öt SM.82-t vertek a fölre. Mivel az SM.82-es nem volt sehol páncélozva, a szállítógépeken a katonák nagy veszteséget szenvedtek akkor is, ha a gép a levegőben maradt.

Mintegy 100 SM.82-t lőttek le, vagy megsemmisült meg a földön 1942 és 1943 novembere között.

Az olasz kilépés után a németek 200 gépet foglaltak le, ezek továbbra is szállítófeladatokat teljesítettek a német haderő kötelékében.

A polgári változaton 14 ülőhely volt, plusz 1306 liter üzemanyag. 1941-ben repültek Brazíliába Spanyolországon keresztül összesen 68 alkalommal, és repültek Nyugat-Afrikába is. Két repülőgép, I-BAIA és az I-BRAZ, veszett el 1940 decemberében.

Érdekes, hogy a szövetségesek soha nem indítottak támadást a Savoia Marchetti gyár ellen, pedig ez volt az egyik legfontosabb ipari centrum az Olasz Szociális Köztársaságban. 1944-ben zavartalanul közel 300 SM.82-t építettek a gyárban, mely német használatba került.

Háború után:

Az SM.82s változat egészen 1960-ig szolgált az Aeronautica Militare Italliana kötelékében.

 

 

 

 
Repülés menü
1900 - 1914
1914 - 1938
1939 - 1945
1945 után
   
Magyar repülés
Szállítogépek
Kisérleti gépek

 

 

 

3NR