Whirlwind  
 
 

 

 
  Westland Whirlwind
Westland Whirlwind
Anglia 1939-1945 - Westland Aircraft Limited
 
 
Westland Whirlwind, az első együléses, kétmotoros angol nehézvadász. Első repülése: 1938 okt. 11. Összesen 116 db épült. A Whirlwind megjelenésekor rendkívül újszerű konstrukciónak számított. Kétmotoros, nagy teljesítményű gép volt, egy vadászgép sebességével, mozgékonyságával, és egy bombázó fegyverzetével... A típus külsőre vadászgépre hasonlított, de két hajtóművel és nagyobb fesztávú szárnyakkal rendelkezett. Dúralumíniumból és magnéziumból készült. A 23,2 négyzetméternyi felületű szárnyakat meglepően elöl építették be. Maguk a szárnyak két szekcióból álltak: a hajtóműveket tartó, törzshöz kapcsolódó szekció egyenes volt, míg a külső részen fokozatosan elkeskenyedett. Relatív kisméretű vezérsíkokat kapott, de ezeket ”T” elrendezésben építették be.
 
 
 
 
 
 
A Whirlwind pilótafülkéje buborék alakú kabintetőt kapott, szinte holttér nélküli kilátást tett lehetővé. Fordított tricikli elrendezésű kerekei közül az első kettőt a hajtómű burkolatába húzta be és a farokkerék is behúzható volt. A típus megjelenésekor a világ egyik legerősebb fegyverzetű repülőjének számított: képes volt 230 kg-nyi bomba hordozására is, de tűzerejét elsősorban az orrba épített 4 db 20 mm-es Hispano-Suiza gépágyú adta. Ekkoriban legtöbb vadász 1-3 db géppuskát hordozott.
 
A Whirlwind I-esek gyártása rendben megindult, de a gépek átadása csúszott. Ennek a hajtómű volt az oka, a Peregrine motorral problémák adódtak, a Rolls-Royce kapacitását a Merlin motor gyártása kötötte le. Nem volt idő kivárni a Whirlwind-ek elkészültét, ezért a RAF alaptípusai a Spitfire és a Hurricane lettek, a Westlandből mindössze 116 db épült.
 
A nehézvadászból Whirlwind II néven vadászbombázó változat is volt, bárjelentősen csökkent a teljesítményük. Mindössze két aktív vadász-század (a 137-es és a 263-as) repült Whirlwind-ekkel és gépeket kezdetben kizárólag vadászként vetették be. Próbálkoztak kísérőként is használni, de a csekély hatótávolság nem volt elegendő, ezért a hangsúly a bombázásra helyeződött át: a gépek a La Manche csatorna és a megszállt Franciaország települései fölött teljesítettek bevetéseket. Ebben a szerepkörben jól beváltak, akárcsak 1943-ban, amikor a Münsterland nevű német hadihajót bombázták, mely az észak-franciaországi Cherbourg-Octeville város kikötőjében horgonyozott. A motor-gondokat nem sikerült orvosolni, hiába volt a repülőnek óriási tűzereje és nagy teljesítménye, fokozatosan háttérbe szorult.