MiG-17 "Fresco"
 
MiG-17 "Fresco" Mig 17 UTI a Zamárdi Military parkban. A kép a National Geographic Magazin 2014. júniusi számában is megjelent. Fotó: Várdai Tibor, Pécs.
MiG-17 "Fresco"
RSZK MiG
РСК „МиГ“ – Российская самолётостроительная корпорация „МиГ"
 
Fotó: MiG-17 Kína | Forrás: NET
 
    A MiG–17 "Fresco" első generációs sugárhajtású vadászrepülőgép. 1952-ben állították szolgálatba, Lengyelországban és Kínában is gyártották. Különböző változataiból több mint 10 000 db készült.
    A MiG–17 tervezése 1949-ben kezdődött. A prototípus 1950-ben szállt fel először. A MiG–15 fejlesztése, így szerkezete nagyrészt megegyezik azzal. A legjelentősebb módosítás a kettős nyilazású szárny. Belső, törzs közeli rész nyilazási szöge 45°, külső rész 42°. A szárnyak felső felületén három-három terelőlap volt, a 15 csak kettőt vitt. A 17-es a hajtómű alatt egy vékony pótvezérsíkot kapott. Klimov VK–1 gázturbinás hajtóművel szerelték, majd a VK–1 utánégetős változatát, a VK–1F típust tették be.
SDK
SI
SN
SN
    A nappali vadász-változatok (MiG–17 és MiG–17F) két Nugyelman-Rihtyer NR–23 23 mm-es gépágyúval, egy db Nugyelman N–37 37 mm-es gépágyúval voltak felszerelve. A két 23 mm-es egyenként 80 db-os, a 37 mm-es 40 db-os volt a lőszerjavadalmazást kapott. A gépágyúkat a levegőbeömlő nyílás előtt építették be. A három gépágyú egy egységként kiszerelhető volt. A radarral szerelt változatoknál (MiG–17P, MiG–17PF) a 37 mm-es gépágyú helyére is egy NR–23 került. Itt mindhárom gépágyúnak 100 db lőszerjavadalmazássa volt. Mindegyik MiG–17 alkalmas volt 100 kg-os bombák hordozására a szárnyak alatt. Helyükre 400 l-es üzemanyag-póttartályt is lehetett szerelni.
    A MiG–17 PM volt az egyetlen, amely hordozhatta a K–5 vezetősugaras irányítású légiharc-rakétákat. Több országban módosították az ott üzemeltetett MiG–17-t, így több változat alakult ki. Egyes gépeken alkalmaztak földi célok elleni nem irányított rakétákat. A MiG–17 nappali vadásza nem rendelkezett radarral. Az éjszakai MiG–17P RP–1 Izumrud radart kapott. A MiG–17PF kezdetben szintén Izumrud radart, a későbbek a modernebb RP–5 Izumrud–5 radart kapták. A MiG–17PM változat ugyancsak Izumrud radarral rendelkezett, amely a célfelderítésen kívül a légharc-rakéták célravezetését is biztosította.
 
Egyiptom
Nigéria, Észak-Korea
Kina
Nigéria, Lagos
 
 
 
Indonézia
Csehszlovákia
 
 
 
 
    A MiG–17 teljesen fémépítésű, duralumíniumból készült középszárnyas, egyhajtóműves repülőgép. Szárnyai nyilazottak, belső része trapéz alakú. Mindkét szárnyon áramlásterelő lapok. A törzs félhéj-szerkezetű. Az orrban van a levegőbeömlő. A levegő-csatorna a pilótafülkét kétoldalról kerüli, és a hajtómű előtt egyesül. A törzs hátsó részében van a gázturbinás sugárhajtómű, javításához, cseréjéhez a törzs hátsó része teljesen leszerelhető. A pilótafülke túlnyomásos, 250 m-es minimális alkalmazási magasságú katapultüléssel. A gép a törzs oldalára szerelt, hidraulikus féklapokkal rendelkezik. Futóműve hagyományos, hárompontos. A beépített VK–1 gázturbinás sugárhajtómű tolóereje 25,5 kN, a VK–1F változat tolóereje utánégető-üzemmódban 33,1 kN. A törzsben elhelyezett két üzemanyagtartály össztérfogata 1415 l. A szárnyakra két, egyenként 400 l-es üzemanyag-póttartály függeszthető.
MiG-17 Fresco-A
MiG-17C
MiG-17PFU
MiG-17D
 
 
 
 
 
 
 
MiG-17F
 
MiG-17 PFU
MiG-17 SP-2
MiG-17 SM-1
LIM-6
MiG-17 PFU
MiG-17 F
MiG-17 szárnyszerkezet
miG 17 PF és PFU
MiG-15 és MiG-17
   
 
A MiG-17, Vietnam
 

1965 Április 4-én, mindkét fél által megerősített első légi győzelem amerikai gépek felett: MiG-17-esek lelőtték az amerikai légierő két F-105-ös gépét, melyek a „Sárkány állkapcsa” hidat támadták Thanh Hoa-nál. A MiG-k elkerülve az F-100-asok őrjáratát, vastag ködrétegen keresztül észrevétlenül támadtak. Az F-105-ösök nem tudtak időben reagálni.

 

A haditengerészet első győzelmét 1965 júniusában szerezték meg F-4B-k, amelyek a Tonkin-öbölben működő hordozóról szálltak fel.

 

Az légierő első győzelme MiG-17 felett július 10-én volt, amikor a thaiföldi Ubon légibázisról felszálló F-4C-k két MiG-17-est lőttek le. MiG 17 ellen a legmeglepőbb győzelmeket a haditengerészet légcsavaros A-1H Skyraiderei érték el, melyek két MiG-17-est lőttek le 20 mm-es ágyúval.

 

Ettől függetlenül a kicsi, jól manőverező MiG-k félelmetes ellenfeleknek bizonyultak. Amerikai repülőgépek 196 MiG -t lőttek le - 137 -et a légierő, 59 -et a haditengerészet és a tengerészgyalogság -, és 83 veszteséget szenvedtek. A MiG-17 akkoribn már nem volt a csúcson, de elfogóként még mindig jól teljesített.

Vietnam, 1967, június 3. F-105D egy MiG-17 ellen győzedelmeskedik. Egy Észak-Vietnámi MiG-17-est ér találat. A lövéseket 20 mm-es gépágyúval a U.S. Air Force Republic F-105D Thunderchief pilótája, ifj. Major Ralph Kuster adja le. A gép a 388. Tactical Figther Wing 469. századhoz tartozik.
Részletfotók
 
Magyar MiG-17-esek
   
 
Alsó kép: 1956. A szovjet győzelmi parádéra felkészített vörös festésű MiG 17 vadászgépek
RedBull bemutatógép
MiG típusok a felső listában
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása: