Su-33
Címkép: Szuhoj Su-33 | Fotó: NetSearch
Szuhoj Su-33 Flanker–D
Szuhoj Tervezőiroda | OKB–51
 

 
    A Szu–33 Oroszország egyetlen repülőgép-hordozóján, az Admiral Kuznyecovon szolgálatban álló tengerészeti vadászrepülőgép. Eredetileg Szu-27K néven ismerték. E változat megépítését már az 1970-es évek elején tervbe vették, majd többször módosították a hordozására szolgáló hadihajó terveivel együtt. Az eredetileg T–10K-nak nevezett gép tervezésének alapja a kacsavezérsíkos T–10–24 volt. Ennek szerkezetét, különösen a futóműveit, megerősítették, szárnyai felületét megnövelték, felhajtható végekkel látták el, és vízszintes vezérsíkjait is felhajthatóra alakították. A repülőgép-hordozós leszálláshoz fékhorgot kaptak. Az Orosz Haditengerészet egyetlen repülőgép-hordozója, az Admiral Kuznyecov túl kicsi a gőzkatapultos felszálláshoz, ezért a hajó orrára ugrósáncot szereltek, a repülőgépek külső segítség nélkül szállnak fel. Ezt a rendkívül kedvező tolóerő-súly arány tesz lehetővé. Légi utántöltő berendezést, korszerűbb navigációs rendszert kaptak, fegyverfelfüggesztők számát 12-re növelték. 24 gépet gyártottak, ezek ma is rendszerben állnak (2021).
   Kétüléses oktató változat a Szu–27KUB (újabban Szu–33KUB-nek nevezik), melynek pilótakabinjában a két pilóta egymás mellett ül.
 
Szolgálatban, harcban
   1995 decemberétől 1996 márciusáig Kuznyecov admirális (N1) repülőgép-hordozó fedélzetén indultak útnak Földközi-tengeren, de a vadászgép hivatalosan 1998 augusztusában állt szolgálatba, ekkorra már a „Szu-33” megjelölést használták.
   2001. július 17-én az orosz haditengerészet egy Szu-33-asa lezuhant egy légibemutató során Oroszország Pszkov régiójában. A pilóta, Timur Apakidze meghalt a balesetben.
   2005.szeptember 5-én a hordozóra visszatérő Szu-33-as a tengerbe zuhant, miután a hordozó fedélzetén elszakadt a fékezőkábel. A pilótának sikerült katapultálnia, és sérülés nélkül megúszta, a kutató-mentőcsapatok azonnal kimentették.
   2016. november 15-én a szíriai terrorista csoportok elleni orosz nagyszabású hadműveletek során Szu-33-asok az Admiral Kuznyecov repülőgép-hordozóról a típus első harci alkalmazását teljesítették. Idlíb és Homs tartományokban ISIL és Al-Nuszra terrorista létesítményekre támadtak 500 kg-os precíziós lőszerrel. Fő célpontok lőszerraktárak, gyűjtő- és kiképzőközpontok, valamint fegyvergyártó üzemek voltak. Az orosz védelmi minisztérium szerint legalább 30 fegyveres, köztük három tábori parancsnok vesztette életét a csapások következtében.
   2016. december 3-án egy szirai harci küldetésből visszatérő Su-33-as balesetét a gép második leszállási kísérlete során ismét kábelszakadás okozta. A pilótát kimentették.
   2017. február 3-án a Földközi-tengeren szolgáló összes repülőgép visszatért a Severomorsk-3 légibázisra.
 

 
Szu-33
Szu-33
Szu-33
Szu-33
 
Szu-33 A Kuznyecov Admirális fedélzetén
Szu-33 leszállás közben a fedélzeti kamerarendszeren követve.
Szu-33 A Kuznyecov Admirális fedélzetén
Szu-33 A Kuznyecov Admirális fedélzetén
 
Szu-33 A Kuznyecov Admirális fedélzetén
Szu-33
   

 
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása:

 
© Légibázis Since 1998