Georges F. Madon
Fotó: Georges Felix Madon Forrás: NET
Georges Felix Madon
 
1892 július 28 – 1924 november 11.
 
Francia ászpilóta. Az első világháború során valószínűleg 64, igazoltan pedig 41 légi győzelmet szerzett, mellyel Franciaország 4. legeredményesebb vadászpilótája lett.
 

1911.03.12-én pilóta szakszolgálati engedéllyel sorozták be. Bár csak tizedes volt, mégis Franciaország egyik legtapasztaltabb katonai pilótái közé tartozott. Először felderítő és éjszakai bombázó küldetéseket repült. A Bleriot században repült. ( BL30 escadrille )

Éjszakai tapasztalata megmentette meg az életét, amikor 1914 október 30-án motorja megállt egy 77 mm-es ágyú telitalálata következtében. Kivételes képességei kellettek, hogy a Blériottal sikeres leszállást hajtson végre a francia vonalak mögött. Szél ellen repült, ez lassította, de levegőben tartotta gépét.

1915 áprilisában sűrű ködben Svájc felett egy új Farman berepülése közben kényszerült a földre. Elfogták, internálták, kétszer kísérelt meg szökést, harmadszorra decemberben már sikeresen menekült, miután kloroformmal elkábította az őrt. Szabadulása után századánál hadbíróság és 60 nap elzárás várta a Farmann elvesztése miatt...


Georges Felix Madon
Spad S XII. C.a.- Ci. - 1917 nyara - Spa38
Georges Felix Madon
Spad XIII - 1918 nyara - Spa38
Georges Felix Madon
"Fekete Bogáncs" a Spa38 század jelvénye

Ezután az Escadrille MF218 -hoz került mint őrmester, tüzérségi tüz repülőgépes irányítására osztották be. Itt kérte át magát a vadászrepülő alakulathoz.

Pauban és Cazauxban volt az átképzés, majd Nieuporttal kezdett repülni az N38-as századnál 1916 szeptember 1-től. Szeptember 28-án megszerezte első győzelmét, az év végre már négy volt, és szárnysegéddé léptették elő. Az új évet egy mozdony kilövésével kezdte. 1917 július 2-án megsebesült, amikor összeütközött egy ellenséges repülőgéppel, és lezuhant. Addigra már 12 győzelmet szerzett. Véres kalandjai voltak. Beszélték, hogy propellerével (nem szándékosan) felszeletelt egy ellenséges pilótát, máskor pedig német repülőszemüveget találtak a szélvédője előtt. Egy alkalommal ellenséges megfigyelő arca ragadt a gép merevítői közé...

1918 márciusában már 25 igazolt győzelme volt. Kinevezték az Escadrille Spa38 parancsnokává, mely az új Spad XIII gépeket repülte. Bár elsősorban felderítő egység volt, a Spa38 század agresszív módon teljesítette feladatait. A század részere ekkor engedélyezte a fekete bogáncs századjelvény használatát.

Az ő felügyelete alatt lett több pilóta is ász: Andre Martenot de Cordou, Hector Garaud, és az amerikai David Putnam.

A háború végén, 41 megerősített győzelemmel és 25 nem igazolt lelövéssel rendelkezett.

Egyszer hanyagul megjegyezte: "A Boche tudja mennyit lőttem le, és ez elég." 1918-ban a fegyverszünet napján léptették elő kapitánnyá.

Egy olyan korban, amikor az ász "karriert" gyakran csak hónapokban mérték, ő már hét év repülési tapasztalattal rendelkezett, így a világ egyik legtapasztaltabb pilótája volt a háború végén.

32 évesen, 1924-ben Tunéziában, Roland Garros tiszteletére rendezendő bemutatón gépének technikai hibája miatt a nézőket védve inkább egy villa tetejébe csapódott, és életét vesztette.

Madon legendás és valószínű 64 győzeleme (41 megerősített) talán még a "Red Baron" vagyis von Richthofen fölé is emelhetné őt.

Született: 1892 július 28, Bizerte, Tunézia.

Meghalt: 1924 november 11, Tunisz, Tunézia.

 

Georges Felix Madon
Madon a Spad előtt
Georges Felix Madon
Az előző kép szélesebb látószögben
Georges Felix Madon
Spad XIII és Madon

 
© Légibázis 3NR Since 1998