GYPSY 207 - Tomcatek harca MiG-23 ellen
Líbiai MiG 23-as vadász
Sidra öböl felett
 
  WAV
AUDIO
© 3NR 2002 00:06:09 perc - 7.77 MB Hangerő  
F14 Tomcat és MIG-23, Líbia 1989, Sidra öböl
6 perc - 7.7 MB - WAV file
 
 
 
F14 Tomcat és MIG-23, Libia 1989, Sidra öböl. Két F14A Tomcat líbiai MiG-23-asokat lőtt le 1989 január 4.-én. Ez volt a második Sidra-öböl incidens. 2 őrjáratozó vadászgép a USS John F. Kennedy repülőgép-hordozó kötelékéből keveredett harcérintkezésbe a támadólag fellépő líbiai MiG-23 vadászgépekkel a Földközi-tenger felett.

Az eredeti rádióforgalmazás hanganyaga letölthető, leirata alább olvasható.

 
 
 
Libiai MiG-23 géppár az öböl felett
 
Az AC-207-es. A fenti kép az esemény után a honi bázison készült. NAS-OCEANA
ADATOK  
 
U.S.Navy: Start hex G7 , Exit NW (52 SP)
  1st (1A-2A): 2 F14A (181-182)- MS 20; MA 17. 1/3/0
Libya: Enter/Exit SE (40 SP)
  1st (1A-2A): 2 MIG 23B* (861-862)- MS 20; MA 18. 0/1/1
  2nd (3A-4A): 2 MIG 23B* (863-864)- MS 20; MA 18. 0/1/1
AZ AMERIKAI SZEMÉLYZET  
   
AC-207, vezérgép AC-204, kísérő (wingman)
F-14A, BuNos: 159610, VF-32. F-14A, BuNos 159013 (159610 ?), VF-32
Pilóta: Joseph B. Connelly (207P) Pilóta: Herman C. "Munster" Cook III (204P)
Radaroperátor (RIO): Steven P. Collins (207R) Radaroperátor (RIO) : Leo F. Enright (204R)
 

Gypsy, two-zero-seven

U.S.Navy CAP – Libya, elfogó emelés. Mindkét oldal irányítással kontrollálva (U.S.Navy NW, Libya SE).

Leírás

1989 január 4., Sidra Öböl, járőrözési légtér a líbiai partok közelében. A USS John F. Kennedy (CV-67) repülőgéphordozó VF-32 századának két F14-ese (207-es és 204-es) járőrözési feladatot repült, amikor 175 mérföldre két líbiai MiG-23 „Flogger”-t észleltek. A Migek a Tobruk melletti Al Bumbaw repülőteréről szálltak fel és egyenesen a két amerikai vadász felé haladtak. Az F-14-esek radarjai befogták őket. Ilyen körülmények között bevett gyakorlat, hogy követik és rögzítik az APG-9-es radaron a bejövő vadászok jeleit.

A MiG-23-asok észlelik a befogást. Ez figyelmeztetés, éa egyben lehetőség is számukra, hogy az incidenst elkerülve hazai bázisuk felé forduljanak. A felfegyverzett F-14-esek radarjainak MiG-23-asokhoz befutó jelei figyelmeztető hangot generálnak a pilóták fejhallgatójában és ennek bőségesen elégnek kellett volna lennie egy visszaforduláshoz. Mivel a MiG-ek nem tágítottak, a US Navy F-14-esei ellenséges behatolóként kezdték kezelni a MiG-23-asokat.

Az első 8 perces kapcsolat azonosítási, figyelmeztetési procedúrája alatt a MiG-ek folytatták az F-14-esek megközelítését, egyértelműen rakétaindítási pozícióba szerettek volna kerülni. Az F-14-esek szembefordultak a 23-asokkal és fenyegető manőverezésbe fogtak, hogy távol tartsák őket, másrészt megpróbáltak ők is támadási pozícióba kerülni. A MiG-23-asok a líbiai földi irányítás segítségével hárítani tudták ezeket a kísérleteket és a Tomcateket maguk elé kényszerítették.

A második „menetet” követően Alpha Bravo (J.F. Kennedy hordozó légi iránytása) kiadta a "warning yellow, weapons hold" parancsot, engedélyezve ezzel az F-14-esek számára a tűznyitást amennyiben ezt a pilóták szükségesnek érzik.

Eközben a repülőgépek folyamatosan manőverező harcot vívtak egymás ellen, majd a hatodik fordulózás (offset, jink) után 13 mérföld (20,8 km) távolságon az F-14-esek vezére felismerte, hogy a harc elkerülhetetlen és AIM-7 Sparrow rakétával tüzet nyitott az egyik MiG-re. Kísérője követte őt és szintén Sparrow-t indított ugyan arra a célpontra. A célba fogott MiG találatot kapott és lezuhant, a második kitérő manőverbe fogott. Egy több mint 5 G-s felhúzást követően a vezér kevesebb, mint 2 mérföldről (3,2 km) befogta a második MiG-et (center the „T”). A Sidewinder volt az egyetlen hatásos fegyver ezen a távolságon, de a rakéta nem érzékelte a célt. A fegyveroperátor ordítva közölte, hogy nincs befogási jele. 22 másodperc telt el, mire a rakéta végre befogta a célt és „hangot” adott. Az operátor (RIO) a rakétaindítás kódját „Fox2!”-t kiáltva megnyomta a kioldógombot. Az AIM-9 Sidewinder rövid repülés után a MiG hajtóművébe vágódott és robbant.

Mindkét líbiai pilóta katapultált, de arról nincs adat, hogy a sajátjaik kimentették-e őket. A későbbi vizsgálatok során, az F-14-esek kamerái által készített képeket elemezve bebizonyosodott, hogy a MiG-ek az orosz gyártmányú AA-7 Apex rakétákkal voltak felfegyverezve, manővereikkel fenyegető szituációt teremtettek, melyre az F-14-es vezér az elvárásoknak és a kialakult helyzetnek megfelelő válaszlépéseket tett.

Az interneten talált források a 207-es gépben minden tekintetben (adatok-számok-pilóták) megegyeznek. A kísérőt néhol 202-esként azonosítják. A 202 a USN adatbázisában nincs jelölve ebben az incidensben, a 207 igen. Ezen időszak alatt a 202-höz más pilótákat jelöl meg más hívójellel. A "Munster" hívójel az adatbázisban kizárólag H.C. Cook-hoz van kötve, aki az adott időszakban a 204-es gépet repülte. Hozzá kell tenni, hogy győzelmi jel a 202-es gépen van, és a 204-es mellett sem szerepel az incidens jelzése. Az adatbázisban csak a 207 mellet található a jelzés...

 

Íme a lelövési lista:

VF-32 századjelvény
 
A lelövést bizonyító fotó
 
F14 Tomcat AC207 Gypsy
 
F14 Tomcat AC207 Gypsy
 
MIG-23 Libya
 
Győzelmi jelzés
 
Győzelmi jelzés
 
 

Személyzet van, gépszám nincs. Ez a lista a USN hivatalos lelövési listája.

Gépszámok, időpontok, becenevek, incidensek (amelyek a 204-es részvételét valószínűsítik) a VF32 honlapján, a VF32 történetét bemutató listán szerepelnek.

 

 

 
  WAV
AUDIO
© 3NR 2002 00:06:09 perc - 7.77 MB Hangerő  
 

 

207R- "Gypsy 207 contact . 175, 72 miles, looks like a flight of two, Angels 10."

CLOSE- "Closeout concurs, showing 78 miles."

204R- "Throttle back just a little bit here."

CLOSE- "Closeout shows 25 mile seperation for an inbound"

207R- "Contacts appear to be heading, ah…, 315 now, speed 430, Angels, ah…, approximately 8,000."

CLOSE- "Roger Ace, take it north."

204P- "Looks like we'll have to make a quick loop here."

204R- "Come starboard, ah… I need to give ya collision here. Yeah, come starboard about 40."

207R- "207 ah…, 61 miles now, bearing 180, Angels 8, heading 330."

204R- "Steady up."

CLOSE- "Alpha Bravo this is Closeout."

204R- "Come back port, ah…, 20 degrees here, he's jinkin' now."

207R- "OK, Bogies appear to be coming, ah…, jinking to the right now, heading ah… north, speed  ah… 430, ah…, angels 5,000 now in the descent.  So lets take her down now, we're goin' down."

CLOSE- "Concur."

207R- "Closeout, ah… 53 miles now. Bogies appear to be heading ah… directly at us. I'm coming towards. Steady up ah… 150 for 33 offset, 50 miles. 49 miles now, speed 450, Angels 9, I'm goin' down to 3."

204P- "(unintelligible, from 204P, formation flying?)"

207P- "Roger."

207R- "Roger that, 30 degree offset now. Bogies ah… heading 340, speed 500, lets accelerate.

207P- "Okay, it looks like they are at 9,000 feet now."

207R- "Roger, bogies are jinked back into us now, now lets come starboard 30 degrees the other side."

204P- "Coming starboard, say your Angels."

- "(unintelligible) patrol setting up station."

207R- "Roger, Angels now 11, steady up."

AB (Alpha-Brawo)- "Closeout ah…, Warning yellow, weapons hold, I repeat, warning yellow, weapons hold. Alpha Bravo out."

CLOSE- "Roger, Gypsies, pass up, Alpha Bravo directs warning yellow, weapons hold."

207P- "35 miles here."

207R- "Roger that. Bogies have jinked back into me now for the third time. Nose is on at 35 miles, Angels 7"

CLOSE- "Alpha Bravo closed that, did you copy?"

207R- "Okay, I am taking another offest, starboard, starboard, ah…, 210."

CLOSE- "Guys, I'm locked up here 30 miles, Angels 13,000, he's the trailer"

207R- "Roger that, level off here, bogie jinked back into me for the 4th time. I'm coming back starboard. I'm back port now. Port 27 miles, bogie is at 7,000 feet."

207P- "We're at 5."

AB- "Watch out, bogies 135-50, Angels 16, heading 340."

207P- "Okay."

CLOSE- "Roger, same bogies."

207P- "Okay, you're in collision now, steering."

207R- "Okay, bogies have jinked back at me again for the fifth time. They're on my nose now. Inside of 20 miles"

----------    (A FEGYVERZETKAPCSOLÓ HANGJA)

207R- "Master arm on, master arm on"

CLOSE- "Okay, good light"

207P- "Good Light"

207R- "Okay, centering up the T, bogie has jinked back into me again, 16 miles, at the center of the dot."

CLOSE- "Say your Angels."

207R- "I'm at Angels 5, nose up."

CLOSE- "No, his Angels."

207P- "No, wait a minute."

207R- "Angels are at 9!"

207P- "Alpha Bravo from 207."

207R- "13 miles. Fox 1! Fox 1!"

207P- "Ah jesus!"

204P- "Breaking right."

207R- "Roger that, 10 miles, he's back on my nose. Fox 1 again!"

……..-  Okey

207P- "Watching 'em up."

207R- "6 miles, 6 miles."

204R- "Tally 2, Tally 2! Turning into me."

207R- "Roger that, 5 miles. . . 4 miles."

207P- "Okay, he's got a missile off."

204R- "Breakin' right."

207P- "Good hit, good hit on one!"

207R- "Roger that, good kill, good kill!"

204P- "I've got the other one

204R- "Select fox 2, select fox 2!!"

204P- "I got fox 2."

CLOSE- "Keep your eye for the trailer."

207R- "Comin' hard starboard."

204P- "Those fuckin'!"

204R- "Shoot him!"

204P- "I don't got tone."

207R- "That's the second one."

204P- "I've got the second one on my nose right now."

207R- "Okay, I am high cover on you."

204P- "Get a fox, get a, lock him up! Lock him up.

204R- "There! Shoot him, fox 2!"

204P- "I can't! I don't have a fucking tone!"

204P- "Tone's up!"

- AIM-9 befogásjelzője{Sound of Fox 2--AIM-9 Sidewider launch}

204R- "Fox 2."

204P- "Good kill! Good kill!"

207R- "Okay, good kill."

207R- "Pilot ejected."

CLOSE- "The pilot's ejected out of the second one."

204R- "Okay Munster, lets head north, head north."

207R- "Okay. Port side high, comin' down hard."

204R- "Roger."

207R- "Roger that. Just revert. Blowin' north, let's go down low on the decks, unload, 500 knots, lets get out of here."

204P- "Okay, two good chutes."

CLOSE- "They're showin' two good chutes in the air here, from Munster."

207R- "Roger that, I see the, ah--."

207P- "I've got the splash, one splash."

207R- "One splash."

204R- "Take that down to, ah, 3,000 here Munster."

CLOSE- "The, ah, splash 160 at 96."

204R- "Lets go, Munster down to 3,000 and lets get outta here."

 

BuNo: 159610 85/05/?? '

AC 101' VF-11 87/02/01

'?? 207' VF-32 87/02/11 - 88/06/01

'?? 207' VF-32 89/01/05

'AC 207' VF-32 A/C shot down MiG-23 89/10/??

'AC 215' VF-32 90/09/?? delivered to GAC for conversion to F-14D(R) DR-1

AC207 közvetlenül az esemény után: NAS Oceana bázis. A National Air and Space Museum információja szerint, a BUNO 159610 mint VF-32 F-14A model Tomcat vett részt az ütközetben. A gépet F-14D modernizációs programban felújították és precíziós csapásmérőként szolgált a VF-31-nél, mint F-14D(R).

 

Alpha Bravo: A CIC hívójele. CVG-67 USS John F. Kennedy Air Command (AB) Tűznyitási engedély kiadására jogosult.

Angels: Magasság. Pl.: "angels 10" magasság: 10 000 feet (3048 méter)

Bogey: Idegen repülőgép.

CIC: Harci Információs Központ a hordozó fedélzetén (Combat Information Center)

Center the T,

Center the Dot: VDI-n látható jel, a tökéletes tűznyitási pozíciót jelzi.

Closeout: a központ hívójele a hajón.

Collision: irányvektor az elfogáshoz.

Copy: vettem

Fox 1: Sparrow közepes hatótávolságú, radarirányítású rakéta indítása.

Fox 2: Rövid hatótávú infravörös Sidewinder indítása.

Good Light: A  "Master Arm Lamp"  világít, ami jelzi, hogy a  Master Arm kapcsoló BE állásban van és a fegyverek kilövésre kész állapotban vannak.

Gypsy: E-2C felderítő (mini AWACS) hívójele.

High Cover:  Egy formáció, a kísérő a vezér mögött és felett van.

Jinking:  fordulók és bukfencek, harci manőverek.

Lock Him Up/Get A Lock: Radarbefogásra, tűznyitásra utasítás.

Master Arm On: Fegyverzetkapcsoló BE állásban, a fegyverek kilövésre készen!

Munster: A kísérő gép pilótájának hívójele

Noses On/Noses Off: 2 repülőgép egymáshoz viszonyított helyzete. "Noses on" : szemben van. "Noses off" ellentétes irányon van

Noses Up:  emelkedő manőver.

Offset: amikor a  RIO mondja hogy:  he's "taking another offset" azt jelenti, hogy az ellenséges gép úgy manőverezik, hogy a mögötte megbújó kísérő a radar számára is láthatóvá válik (eddig rejtve volt)

RIO: Radar Intercept Officer, Radar-, és fegyverzetkezelő tiszt, a pilóta mögött ül.

Roger:  értettem, nyugtázom

Splash: Lelövés.

Tally: vizuálisan azonosított idegen repülőgép.

Tally 2: a második idegen gép.

Tone:  Hangjelzés, amikor a rakéta rögzíti magát a célponton, a rendszer hangjelzést ad. 

"Tone's Up" : A Sidewinder bemérte a célpontot, a pilóta tüzelhet

Trailer: A második gép az első mögött repül. (a második gép radarfelderítését nehezítő formáció)

Unload: Előrenyomva a botot a pilóta negatív terhelésbe kényszeríti a gépet.

Warning Yellow: Potenciális veszélyhelyzet.

Weapons Hold: Parancs  a CIC -től: tüzelés csak  egyértelmű fenyegetés esetén, de ilyen parancs kiadásakor az ellenség tűznyitását nem kell megvárni !!!  Navy szabályzat, 1984.

Watchin' 'em Up: A rakéta vizuális követése a célpontig

Wing: a 207-es kísérője (204); hívójele: Munster.