Késői változatú F.K.8-as | Forrás: Wikipedia |
|
|
Armstrong Whitworth Aircraft. Anglia, 1919-1932 |
Az Armstrong Whitworth F.K.3 egy brit kétüléses, általános célú kétfedelű repülőgép. A típus az ismertebb Royal Aircraft Factory R.E.8-as mellett szolgált a háború végéig. |
A holland repülőgép-tervező, Frederick Koolhoven 1914-ben csatlakozott Armstrong Whitworth-hoz. Általa tervezett gépek az ő kezdőbetűit kapták (F.K.). |
A gép, ami eredetileg F.K.7 lett volna, erősebb volt, mint az F.K.3, és 160 LE-s Beardmore vízhűtéses motor hajtotta. A futóműben már voltak oleo (pneumatikus levegő-olaj) lengéscsillapítók. Mivel az új olaj-levegő lengéscsillapítók gyakran eltörtek, egy időre visszatértek a régi egyszerűbb futóműhöz. A későbbi repülőgépeken az orrburkolatot újratervezték, kisebb hűtőradiátorokat szereltek fel, és átdolgozták a futóművet. A megfigyelő Scarff gyűrűs 7,7 mm-es Lewis géppuskát kapott. Kezdetben nem biztosítottak fegyvert a pilótának. A típust kettős kezelőszervekkel látták el, hogy a megfigyelő irányíthassa a repülőgépet, ha szükséges. A gép képes volt akár hat darab 20 kg-os foszforfüstbomba, legfeljebb négy 30 kg-os vagy két 50 kg tömegű bomba szállítására is a szárny alatti tartókon. |
|
Az első példány, az A411-es 1916 májusában repült először. Ekkoriban keresztelték át F.K.8-ra, mert addig F.K.7 néven futott. A sorozatgyártású repülőgépek nagyrészt megegyeztek az A411-essel, de már a pilóta is kapott egy rögzített 7.7 mm-es géppuskát. Az ötödik sorozatgyártású repülőgéptől lerövidítették a kormányfelületet és módosították az vezérsík alakját. Legnagyobb sebessége 164 km/h volt. |
Armstrong Whitworth F.K.8 |
|
|
A szolgálatban az FK8 (becenevén "Big Ack") hatékonynak és megbízhatónak bizonyult: felderítésre, tüzérségi megfigyelésre, földi támadásra, járőrözésre és éjjel-nappali bombázásra használták. Állítólag könnyebb volt repülni, mint az RE8-ast, és masszívabb is volt, de a teljesítménye még gyengébb volt, így megosztotta a RAF pilótáit. Volt aki ezt szerette, volt aki az RE8-ast. |
1918-ban az 5082-es és 5117-es számú repülőgép kezelői Tate kapitány parancsnoksága alatt pilóta nélküli gépeket irányítottak rádión a doveri próbák során F.K.8-asból. |
A RAF és a Francia Légirő kötelékében szolgált. A szabványos FK8-ból összesen 1650 darab készült. |
Légiharcok, veszteségek, győzelmek |
Armstrong Whitworth F.K.8 |
|
|
|
Julius Buckler (Jasta 17) |
|
1917. október 31-én Julius Buckler ászpilóta lőtte le La Bassée közelében a Royal Flying Corps (RFC) F.K.8-asát. Ez volt Buckler 23. légigyőzelme. A pilóta és a megfigyelő életét vesztette. |
|
Arthur William Hammond, Alan A. McLeod pilóta, Jack Manning Allport pilóta |
|
F.K.8-ason lett ász Arthur William Hammond, aki 1916 márciusában lett a RAF megfigyelője. 1917-ben a 2. századhoz rendelték. 1918-ban a Victoria keresztet kapott Alan Arnett McLeod pilótával együtt, mivel öt győzelmet aratott az A.W. F.K.8 megfigyelőjeként. |
1918. február 18-án Jack Manning Allport pilótával fényképezési feladatot hajtottak végre. Eközben gépét hat ellenséges repülőgép támadta meg. Közülük kettőt Hammond nagy hidegvérrel lelőtt, a többiek pedig kiváltak a harcból. Később nagyszámú ellenséges ütegállást fényképezett le, majd néhány ellenséges célpontra sikeresen vezette rá a brit ütegeket. |
|
1918. március 27-én a 19 éves McLeod kapitány volt a pilótája, és az ellenséges csapatokat körülbelül 200 méter magasságban támadták, amikor 1500 méterről ereszkedve nyolc háromfedelű fürge gép fogta el őket. Minden irányból tüzeltek rájuk. Hammond elszántan lőtt sorozatokat mindegyik gépre, és hármat le is lőtt közülük. Hatszor maga is megsebesült, de addig folytatta az akciót, amíg a gépe ki nem gyulladt, majd elájult. McLeod, aki addigra öt sebet szerzett, az egyik kezével megdöntötte a gépet, hogy a lángokat a lehető legtávolabb tartsa magától, a másik kezével pedig Hammond előrbukó fegyverét használva tüzelt a németekre, arra kényszerítve az egyik közelítő Fokker triplánt, hogy elkanyarodjon. A lángok erősödésével kiszállt a pilótafülkéből, és a bal alsó szárnyon állva a gép törzsét használva védelemként, próbált elmenekülni a támadó németek elől. Még két golyó csapódott belé, de nagy ügyességgel és hidegvérrel kontrollálta zuhanásukat, és végül a földre "ejtette" a gépüket. Szerencsére a megmaradt bombák és lőszerek nem robbantak fel. Mikor az égő gép megállt, McLeod saját sebei ellenére, az ellenség heves géppuskatüzében életét kockáztatva elrángatta Hammondot a lángoló roncstól. Eközben ismét megsebesült egy aknalövedék robbanásától. Megfigyelőjét végül egy üres lövészárokba hurcolta, ahol a dél-afrikai skót ezred katonái találták meg és mentették ki őket még aznap este. |
|
Dátum |
Egysége |
Repülőgépe |
Az ellenfél |
A harc helye |
1918. február 18 |
2. század |
A.W. F.K.8 (B5782) |
Pfalz Scout (DES) |
La Bassée |
1918. február 18 |
2. század |
A.W. F.K.8 (B5782) |
Pfalz Scout (DES) |
La Bassée |
1918. március 27 |
2. század |
A.W. F.K.8 (B5773) |
Triplane (DES) |
Albert |
1918. március 27 |
2. század |
A.W. F.K.8 (B5773) |
Triplane (DES) |
Albert |
1918. március 27 |
2. század |
A.W. F.K.8 (B5773) |
Triplane (DES) |
Albert |
1918. február 18-án Jack Manning Allport kapitány volt a pilótája. |
1918. március 27-én A.A. McLeod kapitány volt a pilótája. |
Alan McLeod pilóta és Arthur W. Hammond megfigyelő franciaországi repülőterükön lazítanak. A fénykép az 1918. március 27-i harc előtti napon készült. McLeod Viktória-keresztet kapott, Hammond pedig megkapta első 'BAR'-ját a már meglévő Military Cross és Viktória-keresztjére. |
|
|
|
Manfred von Richthofen |
|
1918 március 27-én 2 km-re Ny-ra Foucaucourttól Manfred von Richthofen lőtte le Fokker DR.I. típusú gépével a B288-as számú F.K.8-ast. |
1918 március 28-án Richthofen Fokker DR.I. típusú gépével lőtt le egy F.K.8-ast, a farnciaországi Mericourt közelében. |
|
Dismore F. őrnagy és a franciák |
|
1917. augusztus elején a szövetséges franciák támadták meg Dismore F. pilóta gépét. Ezt jelentették és ebből adódóan augusztus 12-én RA Cooper őrnagy, a 2. századból és Frost kapitány megfigyelő elrepültek egy francia repülőtérre, hogy a "békaevők" közelről is lássanak egyet. '17 augusztus 26-án Dismore és A.M. Hare megfigyelő a "QUEENIE II" nevű gépükkel repültek amikor öt ellenséges repülőgép támadta meg őket. Hősies védekezéssel megúszták a kalandot. |
Dismore F.K.8 gépe, a 'QUEENIE II' |
|
|
|
Fritz Rumey |
|
1917. november 23-án Fritz Rumey német ászpilóta lőtte le Marcoing közelében az RFC 8. századának B316 számú F.K.8-asát. |
|
Kurt Kukppers |
|
Felderítő feladatának teljesítése közben a B838 számú F.K.8-ast Mezieres felett lőtte le a Jasta 48 pilótája, Kurt Kukppers hadnagy. Donovan Laurier Sisley pilóta (Torontó kanada) és A.C. Gilmour megfigyelő életüket vesztették. |
|
Josef Jacobs |
|
1918. szeptember 15-én a nyugat-flandriai Passchendaele felett Josef Jacobs ászpilóta lőtt le egy F.K.8-ast. |
|
Allen Ingham Murphy |
|
50. század A2720 számú gépe Norfolkból való felszállás után 200 méteren átesett és lezuhant. A pilóta – Allen Ingham Murphy alhadnagy (23910-es szolgálati szám, kanadai, 19 éves) – meghalt. A viszgálat pilótahibát állapított meg. |
|
Sydney Joseph Stewart |
|
Érdekes történet, hogy az egyik FK8-ast egy Sydney Joseph Stewart nevű pilóta megvásárolta az 1920-as évek elején, és Buenos Airesbe vitte a gépet, ahol repülési órákat tartott. Ott találkozott Francisco Cusmanich paraguayi pilótával. Stewart és Cusmanich felajánlotta szolgálatukat a paraguayi kormánynak az 1922-es forradalom idején. Az FK8-at Paraguayba vitték hajóval, és gépüket "Presidente Ayala"-nak nevezték el Paraguay elnöke, Dr. Eusebio Ayala tiszteletére. Több felderítő és könnyűbombázó bevetést is végrehajtottak a lázadók állásai ellen. |
1922. július 08-án az egyik ilyen bevetésen az FK8-ast többször is földi tűz érte, kigyulladt, ami végül robbanást okozott. Stewart és Cusmanich azonnal életüket vesztették. |
Armstrong Whitworth F.K.8 |
|
|
Bryan R. Swopes, This day in aviation |
|
|
|