|
|
Az első világháború legjobbnak tartott felderítőgépét a németek fejlesztették ki. Szárnya készítésénél korának legfejlettebb technológiáját alkalmazták. Kiváló volt a törzs is, különösen a pilóta és a megfigyelő helyének kialakítása mondható szerencsésnek, a vezetőt kevésbé zavarták a légáramlatok, a megfigyelőnek nagyszerű kilövési lehetősége volt hátrafelé. Mindezekhez erős futószerkezet társult. A gép lassú volt, főleg a háború vége felé, viszont rendkívül levegőbiztos volt. A Monarchia is megvette a gyártási jogot, az UFAG aszódi telepén kb. 700 gépet építettek. |
|
BRANDENBURG C.I. - 1917 |
|
Talán a monarchia egyik legfontosabb típusa volt. A Brandenburg C.I hosszú pályafutást futott be. 1916-ban jelentek meg az első komolyabb repülőgépek minden fronton. A kétüléses gépek már nem tudtak versenyre kelni az egyszeméyes vadászokkal, de még mindig fontos szerepet játszottak, egészen a háború végéig. A Brandenburg C.I különböző szériáit eleinte felderítésre, bombázásra később kiképzésre használták. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adolf Heyrowski gépe 1917-ben |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BRANDENBURG D.I. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1917 Osztrák-Magyar monarchia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HANSA-BRANDENBURG W29 |
|
|
|
Hansa-Brandenburg W.33 1918 |
|
|
|
Hansa Brandenburg W12 HC-10 |
|
|
|
BRANDENBURG C.I. - 1917 leírás |
|
Az UFAG és a Phoenix által épített gépek megérkezésével az LFT pilótái kezébe elsőször került egy valóban sokoldalú felderítő, bombázó. Kifogástalan karakterisztikával bírt. Erősnek, megbízhatónak tartották a sorozat gépeit, amely iránt nagy elismeréssel viseltettek a harcmezőn. Némelyiket felszerelték 185 Le-s Daimler motorral. Még 1917 szeptember végén a Flik 20 jelentéséből kiderül, hogy jobbnak tartják az újramotorizált 26-os szériát az újabb 269-es sorozatnál, mert "jobb az emelkedése és mindenek felett jobban vezethető". Ezek után, habár dicsérték a 160Le-s verzió stabilitását, túl lassúnak bizonyult és az emelkedése "csak arra volt jó, hogy tüzérségi megfigyelőnek használják, ha volt megbízható vadászvédelem".
A Phőnix dolgozói egy masszív gépet alkottak. Legalább hét darab 26-os sorozatú gépet átalakítottak kékormányosra és kiképzésre használták. 1918-ban 24 még aktív volt. Néhány gép légipostát szállított Asper és Kiev illetve más pontok között.
|
|
A 26.29-es gépet Kiss József és Georg Kenzian is repülte. Kiss József második légi győzelmét a 26.29-es géppel érte el 1916. augusztus 25-én. Megfigyelője Kurt Fiedler hadnagy volt. |
|
A légi győzelem saját terület felett törtönt Lusern eröd felett. Az olasz Caproni bombázót, amely az 5. bombázó századhoz tartozott földre kényszerítették.A pilóta G. Coniglia meghalt, Sobrero pilótát elfogták, Dami megfigyelőt elfogták Vitrotti géppuskást elfogták. A napiparancsban Fiedler nevét megemlítik, de Kiss nevét nem.
A 26.29-es gép veszteség listára került 1917. július 14-én, a gép megsemmisült a személyzet hösi halált halt. A repülőt az olaszok lőtték le Valsugana közelében. A két hősi halált halt személy a Flik 24-hez tartozott: F. Dostal tizedes pilóta és megfigyelője R.P. Rotter hadnagy volt. A gépet a Flik 23 és 17 repülte, majd mint kiképzőgép a Flik 49-hez került. Tehát repült mind a tiroli, mind az isonzói fronton. Érdekes, hogy nem egy Flek-hez került kiképzőgépnek, hanem a frontvonalban szolgáló Flik 49-hez a keleti frontra.
Forrás: ELTE.hu |
|
|
|
Hansa-Brandenburg W.33 1918 - műszaki adatok |
|
Személyzet |
2 |
Motor |
183kW Maybach Mb.IV inline |
Felszálló súly |
2045 kg |
Fesztáv |
15.85 m |
Hossz |
11.10 m |
Magasság |
3.39 m |
Max. sebesség |
175 km/h |
Rep. Magasság |
5000 m |
Fegyverzet |
2-3 x 7.92mm géppuska |
|
|
|
|