Rohrbach  
 
 
 

 

 
Deutsche Lufthansa
Rohrbach-Roland logo
 
  Ro VIII Roland I. D-991 "Zugspitze" nevű gép. Pilota: Hermann Steindorff. 1926
Rohrbach-Roland
Rohrbach Metall-Flugzeugbau, Berlin, Németország
 
 

Rohrbach gépek:

Rohrbach Ro I 1922

Rohrbach Ro II 1923

Rohrbach Ro III 1927

Rohrbach Ro IIIa Rodra

Rohrbach Ro IV Inverness 1925

Rohrbach Ro V Rocco 1927

Rohrbach Ro VI 1928, egy épült közösen a William Beardmore & Co. céggel

Rohrbach Ro VII Robbe 1926

Rohrbach Ro VIII Roland 1926

Rohrbach Ro IX Rofix 1927

Rohrbach Ro X Romar 1927

Rohrbach Ro XI Rostra 1928

Fotó: "Marksburg" nevű Rohrbach Ro VIII D-1735 Roland II típusú gép. A "DLH" használta 1932-1936 között Flickr fotó. Licenszek a Flickr oldalán.
 
 

1922-ben a Dr.-Ing Adolf Rohrbach alapította. Rohrbach az egyik úttörője volt a fémborítású repülőgépek építésének. Létrehozta a dán "Rohrbach-Metall-Aeroplan Co. A / S" céget, és itt épültek a korai Rohrbach repülőgépek.

Később Rohrbach Metall-Flugzeugbau GmbH néven gyárat épített Berlinben. A vállalatnak csak korlátozott kereskedelmi sikere volt. A Rohrbach RO.VIII Roland tíz üléses utasszállító volt az egyetlen nagy sorozatban gyártott gép. Egyes példányai bombázóvá alakították.

1934-ben a céget átvette a Weser Flugzeugbau, ahol Adolf Rohrbach technikai igazgató lett.

 
 
"Gloria"
 
D-991 "Zugspitze" nevű gép. Bombázóvá alakítva.
D-991 bombázóvá alakítva- 1929, Lipetzk
 
Típus Gyárt. No. Regisztráció Neve és története Forrás: Histaviation (az anyag fordítása hamarosan meglesz)
Roland I 18 D-991, M-CAAC "Zugspitze". First flight 5th of September 1926 at Berlin-Tempelhof (Pilot Hermann Steindorff).End of 1926 delivered to Iberia, Spain. Used for the Barcelona - Madrid route. Back to Lufthansa in Aug. 1928,  sold to DVL. Rebuilt as a bomber Ro VIIIMb or Ro XII "Roka"
Roland I 19 D-999, M-CBBB "Watzmann" End of 1926 delivered to Iberia, Spain. Used for the Barcelona - Madrid route. Back to Lufthansa in Aug. 1928. Used by the DLH until 1934, then given to DVS
Roland I 27 D-1124 "Schneekoppe" Used by the DLH until 1933 then dismanteled
Roland I 35 D-1280 "Feldberg" Used by the DLH until 1934, then given to DVS
Roland I 36 D-1292, M-CCCC "Brocken" End off 1927 to Iberia, Spain. Destroyed in a forced landing 19th of April 1928 near Muniesa (Teruel). Not repaired
Roland I 37 D-1297, M-CAEE "Wasserkuppe" Beginning of 1928 to Iberia as a replacement for D-1292. Back to DLH in the end of 1929 and used until 1934, then given to DVS
Roland Ia 38 D-1314 "Inselsberg" Used by the DLH until 1935, then given to RLM
Roland Ia 39 D-1327 "Hohentwiel" Used by the DLH until 1934, then given to DVS
Roland Ia 40 D-1338 "Zugspitze" Used by the DLH until 1931, destroyed by fire
Roland II 42 D-1692, D-ARAF "Stolzenfels" Used by the DLH until 1935, then given to RLM
Roland II 43 D-1729, D-ANUZ "Drachenfels" Used by the DLH until 1933, then sold to Deruluft. Back to DLH in 1936 as D-ANUZ, not used and not registered in the inventory
Roland II 44 D-1710, D-ASOL "Rheinstein" Used by the DLH until 1935, then given to RLM
Roland II 45 D-1712, D-AJYP "Schönburg" Used by the DLH until 1932, then sold to Deruluft. Crashed 7th of March 1935 at Schievelbein, Germany
Roland II 46 D-1720, D-AHOL "Niederwald" Used by the DLH until 1935, then given to RLM
Roland II 47 D-1727, D-AXEV "Freienfels" Used by the DLH until 1935, then given to RLM
Roland II 48 D-1735, D-AVOK "Marksburg" Used by the DLH until 1932, then sold to Deruluft. Back to DLH in 1936 as D-AVOK, not used and not registered in the inventory
Roland II 49 D-1745, D-ARUT "Siegburg" Used by the DLH until 1935, then given to RLM
Roland II 50 D-1756, D-ANAX "Rolandseck" Used by the DLH until 1934, then given to DVS