Az Arsenal VB 10-01 prototípus két 860 LE Hispano-Suiza 12Y-31 V-12 motorral. | Forrás: Old Machine Press |
|
Franciaország - Arsenal de l'Aéronautique |
Az Arsenal de l'Aéronautique 1936-ban alakult. |
1937 januárjában a Ministère de l'Air (francia légügyi minisztérium) szerződést adott az Arsenal de l'Aéronautique-nak egy kétmotoros nehéz elfogó vadászrepülőgép fejlesztésére. A gép fából épült és két 690 LE-s Hispano-Suiza 12X hajtóművet kapott. A motorokat párhuzamosan a törzs belsejébe szerelték, és az orrban koaxiális légcsavarokat hajtottak. Több változtatás után a repülőgép már teljesen alumíniumból készült és VB 10 vadászgép lett belőle. A VB 10-et 1938-ban Michel Vernisse és Robert Badie tervezte; vezetéknevük kezdőbetűi alkották a repülőgép megjelölését: VB. |
Míg a repülőgép standard konfigurációjú volt, a hajtómű elrendezése nem. Az egyik hajtómű a standard pozíciót foglalt el a repülőgép orrában, a második pedig a pilótafülke mögött. Mindegyik motor egy-egy légcsavart hajtott, amelyek együttesen egy koaxiális, ellentétes forgó egységet alkottak az orrban. Az első motor hajtotta a hátsó légcsavart, a hátsó motor pedig az első légcsavart. A hátsó motor hajtótengelye átfutott az első motoron az első légcsavarig. Vernisse vagy Homocinetic tengelykapcsolót alkalmaztak, és rugalmasan rögzített gömbcsuklók kapcsolták össze a hátsó motor kardántengelyének szakaszait, hogy alkalmazkodjanak a tengely elhajlásához és rezgéséhez. |
Nagy repülőgép volt, fesztávolsága 15,49 méter, hossza 12,98 méter, magassága 5,2 méter, üres tömege pedig 6890 kg. Még a prototípus megépítése előtt, 1940 májusában szerződést kötöttek 40 repülőgépre. A gyártást Franciaország 1940 júniusi kapitulációjával felfüggesztették. 1942 áprilisában a Vichy-kormánynak sikerült meggyőznie az RLM-t (Reichsluftfahrtministerium), lehetővé téve a gyártás folytatását. A szokatlan motorelrendezés alapos értékelése érdekében egy Latécoère 299-et repülõ próbapaddá alakítottak, és átkeresztelték 299A-ra. Az 1943 júliusában elkészült Latécoère 299A 1944. április 30-án egy szövetséges bombatámadás során megsemmisült. A franciák 1944 júliusában újraindították az első prototípus, a VB 10-01 gyártását. A fegyvertelen prototípust két 860 LE-s Hispano-Suiza 12Y-31 12 hengeres, folyékony hajtómű hajtotta. A kabin alacsony tetővel és rossz hátsó kilátással rendelkezett. Ezt a repülőgépet Modeste Vonner repülte először 1945. július 7-én. A kezdeti repülési tesztek során a VB 10-01 tengerszinti sebessége 304 mph 490 km/h volt. 1945. december 22-én 200 repülőgépet rendeltek. A második prototípus, a VB 10-02 már buboréktetővel rendelkezett a jobb láthatóság érdekében. |
Az első sorozatgyártású VB 10 első repülését 1947. november 3-án hajtotta végre. Négy 20 mm-es ágyúval volt szerelve, és a szárnyak alatt egy 500 kg-os bombát szállíthatott. A VB 10 esetében a vég kezdete 1948. január 10-én következett be, amikor a második prototípus, a VB 10-02 kigyulladt Párizs déli részén. A légcsavar dőlésszögének változtatása túlpörgette a hátsó motort, tönkretéve azt, és kigyulladt. A pilóta, Pierre Decroo kénytelen volt kiugrani. Túlélte, de égési sérüléseket szenvedett. 1948. szeptember 15-én a harmadik gép nagyjából ugyanilyen módon lezuhant, és a pilóta, Henri Koechlin meghalt. Hat nappal később, 1948. szeptember 21-én az Arsenal VB 10 szerződését felbontották. Ekkor négy sorozatgyártású VB 10-es repülőgép (köztük a lezuhant gép) repült, hat további repülőgépváz készült el, és számos repülőgépváz építés alatt állt. Az összes megmaradt VB 10-et (beleértve az első prototípust is) leselejtezték. |
Az első sorozatban gyártott VB 10. Szárnyaiban a 20 mm-es ágyúk. |
Arsenal VG 30 (1938) vadászgép. Egy gép épült.
VG 31 egy VG-30 variáns Hispano-Suiza motorral. Egy gép épült.
VG 32 egy VG-30 variáns Allison motorral. Egy gép épült.
VG-33 a VG-32 változata. Egy gép épült.
VG-34, 35, 36, 37, 38: változatok a VG-33 variánsai. Mindegyikből egy gép épült.
VG-39 egy VG-36 variáns korszerűbb orr és a nagyobb motor. Egy gép épült.
VG-40 egy VG-39 variáns Rolls-Royce motorral. Nem épült meg.
VG-50 egy VG-39 variáns Allison motorral. Nem épült meg.
VG-60 vadász 1000 LE-s Hispano-Suiza 12Y-51 motorral
VB 10 (1945) Két motoros, együléses, két propelleres nehézvadász. A két motor közül az első az orrban, a második a pilótafülke mögött, a törzsben volt. Hat gép épült |
|
|