Bloch MB.152 | Forrás: Passion Air |
|
Franciaország - Avions Amiot |
A Bloch MB.150 széria prototípusa 1937 május 4-én repült először Villacoublay-ben André Curvale pilótával. A sorozat gépei 1944-ig szolgáltak. A széria jelzései MB150-től folyamatosan ment MB.157-ig. A legnagyobb példányszában 482 géppel az MB152 épült. Az MB.151-ből 144 gép, az MB.155-ből 35 épült. Az MB.150-et az 1934-es francia légügyi minisztérium új vadászrepülőgép-tervezési versenyének követelményeinek megfelelően fejlesztették. Az első előszériás MB.151 1938. augusztus 18-án repült először; de a francia légierő rájött, hogy az új repülőgép számos problémával küzd. Először is, a motor túlmelegedett az MB.151 nem tudta elérni a kívánt 480 km/h sebességet; korlátozni kellet, így 460 km/h-t tudott. Továbbá zuhanás közben a Bloch nehezen volt irányítható. |
A MB.150 konstrukciójának újratervezése a továbbfejlesztett MB.151 és MB.152-höz vezetett. A túlmelegedés problémájának kezelése érdekében áttervezték a motorburkolatot. Különféle megoldások születtek, a nyílás 0,75 és 1 méter között változott. Végül az első MB.152-esek a 14N-25 motort kapták meg, 1 méteres nyílással és már nem szenvedtek túlmelegedéstől... de a nagy légbeömlő nagyobb ellenállást okozott, és a Bloch még messze volt a kívánt sebességtől, hiszen mindössze 485 Km/h-t ért el. Az 1940-es hadjárat során, még mindig gyengébb volt a Bf 109E-nél vagy a D.520-nál, de elegendő volt a bombázók elfogására. Az MB.152 kritikusan kevés hatótávolsággal rendelkezett, mindössze 580 km-rel. Meglehetősen nehéz és nagy hajtóművéből adódóan az MB.152 még a 156 kg/négyzetméteres szárnyterhelése mellett sem volt jól manőverezhető. Ez azonban nagyon erős géppé tette, jól bírta a légelhárítás találatait. Nagyon stabil és hatékony lőplatform is volt, aminek köszönhetően elég jó gép volt a bombázók ellen. |
|
|
Bloch MB.151/152 a gyártósoron |
Körülbelül 120 repülőgépet szállítottak az Armée de l'Airnek, de a legtöbb nem volt eléggé felszerelt ahhoz, hogy harcolhasson. A továbbfejlesztett MB.155 hatótávolsága nagyobb volt és mindössze tíz repülőgép készült el |
1939. szeptember 26-án átadták az első módosított MB.152-eseket a francia légierőnek, október elejére az aktív századokhoz osztották be, és 1939. november közepére két különálló Groupes de Chasse (vadászcsoport) 26 MB.152-vel lett felszerelve. |
MB.151-es gépeket szállítottak kiképzési célokra, majd MB.152-re váltottak. A 152-esek a konfliktus kezdeti szakaszában, amelyet Phoney-háborúként ismernek, nagyon kevés összecsapás történt az MB.152 és a Luftwaffe repülőgépei között; ebben az időszakban egyetlen Junkers Ju 88-ast lőttek le. |
Lelőtt Bloch MB.152 1940-ben. |
A francia csata alatt az MB.151 és MB.152 gépek kilenc Groupes de Chasse-ban szolgáltak. Az utolsó hetekben az MB.152 volt a legtöbb szolgálatban maradt repülőgép az 1940. június 22-i fegyverszünetig. Kemény repülőgépnek bizonyultak, képesek volatk ellenállni a találatoknak, gyorsan elérték a nagy sebességet zuhanás közben, és jól működtek tüzérségi vezetőként. Légiharcban felülmúlták a Messerschmitt Bf 109 E-t, de lassabbnak bizonyultak a kétmotoros Messerschmitt Bf 110-nél. |
Az összes Bloch egység súlyos veszteségeket szenvedett. A május 10. és 17. között zajló heves légiharcok hetében szinte mindennapos volt, hogy egy Bloch-század nyolc-kilenc repülőgéppel száll fel, és csak kettővel vagy hárommal tért vissza. A Bloch MB.152-esek pilótái legalább 188 ellenséges repülőgépet lőttek le, mintegy 86 Bloch elvesztése mellett (más adatok szerint ez 206/94 volt). Ebből 51 győzelmet BF 109 ellen aratott, amely a maximális sebesség és emelkedési sebesség tekintetében jobb volt a Blochnál. Május harmadik hetében visszavonták őket Párizs védelmére. |
Bloch MB.152 a Vichy légierő Egy MB.152 a Vichy hírhedt sárga és piros semlegességi jelzéseivel |
A fegyverszünetet követően hat század repült tovább a 152-esekkel a vichyi francia légierőben, majd a gépeket átadták a Román Királyi Légierőnek. A németek mintegy 173 vadászgépet foglaltak le, amelyek közül a jelentések szerint 83 volt üzemképes, és amelyeket a Luftwaffe szolgálatába állítottak. Körülbelül 95 MB.152-t módosítottak titokban 1941 végén és 1942 elején egy hátsó törzsben elhelyezett üzemanyagtartállyal, ami lehetővé tette számukra, hogy átkeljenek a Földközi-tengeren. |
Bár a görög kormány 25 MB.151-et rendelt, ezek közül csak kilencet küldtek Görögországba a fegyverszünet aláírásáig. Ezek a 24. Moira Dioxis (vadász század) kötelékében repültek, amely Elefsinában állomásozott. Az olaszok és a németek ellen harcoltak, és számos levegő-levegő győzelmet arattak 1941. április 19-ig, amikor az utolsó görög MB.151-est is lelőtték. |
|
|
A Bloch MB.155 a 152-es továbbfejlesztése. Számtalan változtatást tartalmazott, amelyek miatt nagyon különbözött a korábbi modellektől. Mivel az SNCASO tapasztalatokat szerzett a radiális hajtóművekkel hajtott repülőgépekkel kapcsolatban, a pilótafülkét hátra tudták tolni, ami jelentősen javította a pilóta kilátását. A szárnyak kifinomultabbak voltak (167 kg/négyzetméter szárnyterhelést adnak), az irányítás könnyebb lett. Az új motorborítást is rendbe tették, ami hozzájárult a repülőgép aerodinamikai profiljának javításához; a légbeömlő 0,80 m-re csökkent. A hivatalos maximális sebesség 520 Km/h volt; de úgy tűnt, hogy a 14N-49-es motorral szerelt MB.155 akár 535 km/h-t is elérhet, így a modell egyenrangú lett a D.520-zal. |
|
Két ágyún és két géppuskán kívül még két MAC 34 7,5 mm-es került a 155-ösbe. 40 mm vastag Triplex páncélozott szélvédőt kapott. Végül, de nem utolsósorban egy új, 700 literes üzemanyagtartály került bele, amivel megoldódott a hatótávolság, így az MB.155 elérte az 1050 km-t. Súlya felszálláskor 2900 kg volt. |
Összességében az MB.155 nagyon jó lett. 1939. december 3-án repült először, és mindössze 10 darab készült az 1940. júniusi fegyverszünet előtt. Egyetlen győzelmet aratott az egyik MB.155 és harci veszteségről nem számoltak be, de ketten megsemmisültek a gyár bombázása során. |
Az MB.155 a Vichy-rezsim szolgálatában állt. Az MB.155 a 152-vel ellentétben komoly versenytársa volt a D.520-nak, a BF.109-nek és a Spitfire Mk.1-nek; azonban túl későn jött, és csak kevés harcot láttak. |
Bloch MB.155 a Vichy légierőben. |
|
|
|
A 157-es legfontosabb jellemzője az új Gnôme & Rhône 14R "Meteor" motor volt. Az SNCASO valójában azt tervezte, hogy ezt a motort az eredeti MB.155-ös szekezetére szereli fel (MB.156-os projekt), de hamarosan, de rájöttek, hogy új törzsre van szükség a motor megfelelő adaptálásához. A motor 1700 LE-t adott le, ami hatalmas növekedés a késői MB.152s és MB.155s 14N-49 1080 lóerős teljesítményéhez képest. Ez lehetővé tette a maximális sebesség drasztikus növelését, és 7850 méteren elérte a 710 km/órát. A 8000 méteres magasságot mindössze 11 perc alatt lehetett elérni. A hatótávolság elérte az 1100 km-t gazdaságos (400 km/h) és a 700 km-t 670 km/h-val. További jellemzői a behúzható farokkerék és a nagyobb propeller (3,35 méter, az MB.155 3 helyett). Egyébként megőrizte az MB.155 tulajdonságait: egy 40 mm vastag Triplex szélvédő páncél, két HS-404 20 mm-es ágyú és négy 7,5 mm-es MAC 34 géppuska. Az MB.157 nagyszerű tulajdonsága a rövid leszállási hossza volt, mindössze 200 méter. |
|
|
1940 júniusában a prototípus a végső összeszerelési szakaszban volt, amikor a Wehrmacht lefoglalta Párizsban. Ha Franciaországot nem győzték volna le, az MB.157-esnek 1941-ben kellett volna szolgálatba állnia – a háború azon szakaszában, amikor talán ez lett volna a legjobban teljesítő gép a Rajna vagy a Csatorna bármely oldalán. |
Bloch MB.157 német jezésekkel, 1942-1943, Bordeaux-Mérignac. |
Az első prototípust egy francia pilóta repülte, de a Luftwaffe színeiben, 1942 márciusában. A repülőgép továbbra is lenyűgözte a német technikusokat és pilótákat, és potenciális riválisának számított az olyan vadászgépekkel szemben, mint a korai BF 109G és FW 190. A Bloch páncélozottabb volt, gyorsabban emelkedett, és mindkettőt felülmúlta alacsonyrepülés közben. Szárnyterhelése 165 kg/négyzetméter. Még a hatótávolsága is jobb volt. Végül az első németországi vadászgép, amely a Bloch 157-et valóban felülmúlhatta, az FW 190 D9 volt. |
|
|