CAC Boomerang
 
Commonwealth Aircraft Corporation (CAC) Boomerang | Fotó: Wikipedia
CAC Boomerang
Ausztrália - Commonwealth Aircraft Corporation (CAC)
 
Ausztráliában tervezett és gyártott vadászgép. Első repülése: 1942 május 29, összesen 250 db épült. CA-12, CA-13, CA-14 és CA-19 változatai voltak.
A gép jobban szerepelt alacsonytámadó szerepkörben. A Boomerang ideális volt erre, mert erős fegyverzete volt, mozgékonysága és könnyű repülhetősége miatt bár lassan, de jól manőverezett. Jó páncélzat védte a gépet, fa és alumínium váza elég ellenálló volt a gyalogosok könnyűfegyverzetével szemben. Csak néhány repülőgépet lőttek le, köztük baráti tűz áldozata is volt.
1942. október 19-én a CA-12 A46-6 (BuNo. 829) volt az első bumeráng, amely kiképzőegységhez került. A hadműveleti tapasztalattal nem rendelkező pilótáknak nehézségei támadtak áttérni a Wirraway-ről a Boomerangra a rossz előrelátás miatt.
Néhány héttel később a CA-12-eseket kapott a frontvonal légvédelmi egysége, a No. 84 század. A Boomerang alacsony végsebessége és gyenge agassági teljesítménye nem tette élharcossá. A 84 repülőszázad sanyarú teljesítményt nyújtott ezekkel a gépekkel, az egyetlen alkalommal amikor egy 84-es Boomerang közel került egy japán vadászgéphez, elakadtak a géppuskái. Horn Island területén a japánok kevés légitámadást hajtottak végre, a Boomerang vadászoknak nem is volt nagyon alkalmuk légigyőzelem megszerzésére.
A harmadik Boomerang vadászrepülő egység, a No. 85 honi védelmi feladatokat látott el a RAAF Guildfordban (később Perth) repterén, ahol a Buffalokat váltották le. Roy Goon hadnagy a 85-ösöktől lett az első Boomerang pilóta, aki a japánokkal harcérintkezésbe került, ám puszta megjelenése miatt a japán bombázók a visszafordulás mellett döntöttek.
1943. május 16-án légi járőrszolgálatot teljesítő Boomerangok, melyeket Johnstone repülőtiszt és Stammer őrmester repült, három Mitsubishi G4M „Betty” bombázót vettek észre, és tüzet nyitott rájuk 250 méterről, de nem rongálták meg nagyon a bombázókat, de Betty-k legalább visszafordultak.
A 4-es és az 5-ös század Új-Guineában, a Salamon-szigeteken repült. Itt sikerrel szerepeltek., mert más taktikát alkalmazta, tanulva az előző hibákból. Többször működtek együtt bombázókkal célmegjelölő feladatkörben 9 kilós füstbombákkal. Alacsonytámadásokban is sikerrel vettek részt.
A 8-as számú kommunikációs egység számos Boomerangot üzemeltetett, hogy segítse a tengeri mentési műveleteket Új-Guineában.
A Meteorológiai Iroda, mely a RAAF 1. számú egysége volt, egy CA-14A-t üzemeltetett még 1946-ban is.

 
  Típusváltozatok
  CA-12 (Mark I)
  első sorozat, 105 gép épült.
  CA-13 (Mark II)
  A CA-12 fejlesztése, 95 gép épült.
  CA-14
  Turbófeltöltős motorral, egy gép, szériaszáma: A46-1001. Nem került gyártásba.
  CA-14A
  A CA-19 protopítpusa volt.
  CA-19
  Taktikai felderítő változat. Egy függőleges irányban fotózó kamerát építettek a törzsbe. 49 darab épült. Szériaszámok: A46-201-től A46-249.

 

 

CAC Boomerang
 
CAC Boomerang
 
CAC Boomerang
 
CAC Boomerang
CAC Boomerang
 
CAC Boomerang
 
CAC Boomerang
 
CAC Boomerang

 

 

 
Források:
Wikipedia
 
 
© Légibázis Since 1998