F2A Buffalo
 
Egy Brewster F2A-3 Buffalo a futómű meghibásodása után lecsúszva a fedélzet szélére. USS Long Island kísérőhordozó fedélzete, Palmyra Island, 1942. július. | Forrás: The Past
Brewster F2A Buffalo
Brewster Aeronautical Corporation
 
   1935-ben az U.S. Navy követelménylistát állított fel repülőgép-hordozó bázisú vadászgépre a Grumman F3F kétfedelű felváltása céljából. A Brewster az XF2A–1 egyfedelűvel pályázott, és Long Islandben a Brewster Aeronautical Corporation telephelyén legyártották a prototípust.
   Bár a Buffalo nyerte meg a haditengerészet első egyfedelű vadászgépére 1939-ben kiírt pályázatot a Grumman F4F Wildcattal szemben, ez a döntés később nagy tévedésnek bizonyult...
   Az új középszárnyas Brewster vadászgép korszerű benyomást keltett zömök törzsével és egy sor fejlett megoldással. Teljesen fémszerkezetű, szegecselt alumíniumlemezből készült sárkánya volt, de a kormányfelületek még vászonborítást kaptak. Az XF2A–1 megosztott fékszárnnyal, valamint hidraulikusan működtetett főfutóval és részben behúzható farokkerékkel, továbbá áramvonalas kabintetővel rendelkezett. Hiányzott az öntömítő üzemanyag-tartály és a pilótafülke páncélzata. A törzsben lévő üzemanyag-tartály térfogata mindössze 606 liter volt. A Bufallo motorja egy 950 LE teljesítményű Wright R-1820-22 Cyclone csillagmotor volt.
   A törzs orr-részébe szerelt fegyverzet egy mereven beépített 12,7 mm kaliberű Browning M2 géppuskából (200 lőszerrel) és egy 7,62 mm űrméretű Browning M1919 géppuskából (600 lőszer) állt.
   A Haditengerészet a Brewsterrel szerződést kötött 54 db F2A–1 típusjelzésű gép legyártására.
   Az U.S. Navy számára a Buffalo F2A–1, F2A–2 és F2A–3 típusváltozatokat gyártották. Külföldre is ezek mentek, de kisebb teljesítményű motorral szerelték őket,és B–239, B–339 és B–339-23 néven szállították le a gépeket. Számos ország, többek között Finnország, Belgium, Nagy-Britannia és Hollandia vásárolt a Buffalókból.
   Már 1940 vége felé nyilvánvalóvá vált, hogy a Buffalo hamarosan elavul. A Buffalónak nagyobb motor kellett volna, de a sárkány ezt már nem bírta volna el. Nem sokkal a legyártott F2A–3 gépek szállítása után, a Navy döntött a típus teljes leszereléséről. A repülőgépet másodrendűnek értékelték, pár példányt átadtak a tengerészgyalogságnak, mely két századot állított fel belőlük, az egyiket a Palmyra-atollon, a másikat a Midway-atollon. Azok a gépek, melyek hordozókon maradtak, majdnem bevetésre kerültek a Wake-sziget ellen tervezett támadásban, de az akciót lefújták, mielőtt harci érintkezést vettek volna fel. Röviddel ezután a haditengerészet haladó gyakorlógépekként kezdte használni a megmaradt példányokat.
 
   Típusváltozatok
 
XF2A–1
  Prototípus. Tesztjei 1938 januárjában kezdődtek.
F2A–1
  Sorozatgyártása 1938 júniusában indult. A szériagépek 940 LE teljesítményű Wright R-1820-34 motort kaptak, és nagyobb függőleges vezérsíkot. A szárnyba szereltek további két 12,7 mm kaliberű Browning gépágyút. A plusz fegyverek és a tengerészet által előírt egyéb felszerelések miatt megnött tömeg az emelkedési sebességet 793 m/min értékre csökkentette. A gyártási nehézségek miatt a Brewster csak 11 F2A–1 gépet szállított le a tengerészetnek, a fennmaradó mennyiséget később a Finn Légierő kapta meg.
F2A–2
  A U.S. Navy 43 gépet rendelt, a sokkal erősebb, 1200 LE teljesítményű R-1820-40 motorral, valamint jobb légcsavarral, de még mindig nem volt fülkepáncélzat és öntömítő üzemanyag-tartály. A megnövelt motorteljesítményt részben elvitte nagyobb tömeg. A sebesség a nem túl rossz 520 km/h értékre nőtt 5000 méteren, ám a kezdeti emelkedési sebesség valamennyit csökkent. Az első két változatot szerették a pilóták, nem volt nagyon gyors, de az alacsony felületi terhelés következtében igen fürge és fordulékony, jól irányítható vadászgépnek bizonyult.
F2A–3
  A U.S. Navy és a tengerészgyalogság számára gyártott utolsó Buffalo változat. F2A–3 jelentősen felülmúlta az F2A–2 gépeket. Távolsági felderítésre is használták. Új szárnyat kapott, mely úgy lett kialakítva, hogy maga a teherhordó szerkezet egyúttal öntömítő benzintartályként is szolgált, ezzel súlyt sikerült megtakarítani. A törzsbe a korábbinál nagyobb benzintartály került, ami növelte a repülőgép hatótávolságát, de egyben a tömegét is (+227 kg). A pilótaülés mögé beépítettek páncéllemezt és a lőszermennyiség is nőtt, ami szintén az össztömeget növelte, ám a csúcssebességet és emelkedési sebességet csökkentette. Romlott a fordulási és manőverezési képesség is. 1941 januárjában 108 gépet rendeltek a típusváltozatból. A haditengerészet viszont nem volt elégedett, úgy vélték, hogy a megnőtt tömeg miatt fennáll a futóműsérülés veszélye a hordozóra történő leszálláskor. Mégis rendeltek, mert Curtiss motor kiváló erőforrásnak bizonyult őrjáratozó, hosszabb repülésekhez, és az F2A–3 megkezdte szolgálatát a Saratoga és Lexington hordozón.
 
 
 
Egy Brewster F2A-3 "Buffalo" a VMF-212 állományából. Karbantartás a tengerészgyalogság bázisán, Ewa, Hawaii, 1942. április 25.
(Az amerikai haditengerészet saját fényképe, jelenleg a Nemzeti Levéltár gyűjteményében).
 
Brewster F2A-3 'Buffalo' 1942. augusztus 2-án. Pilóta Joseph C. Clifton hadnagy.
(Az amerikai haditengerészet saját fényképe, jelenleg a Nemzeti Levéltár gyűjteményében).
 
B–239
  Export Finnországnak. R-1820-G5 motor és négy géppuska. 44 darab készült.
B-339B
  Export Belgium részére, 40 gép készült, de csak kettőt kapott Belgium, a többit Nagy-Britannia vette át.
B-339C
  Export Holland Kelet-India részére Wright G-105 motorral, 24 darab készült
B-339D
  Export Holland Kelet-India részére 1200 LE Wright R-1820-40 motorral; 48 darab készült
B-339E / Buffalo Mark I
  Export a brit Royal Air Force részére Wright G-105 motorral és Buffalo Mk I jelzéssell. 170 darab készült, az RAAF és RNZAF szintén kapott belőlük. Ezek a gépek voltak a legjobbak az előző változatokhoz képest. Bár a páncélzat növelte a tömeget, de az angolok eltávolították a haditengerészeti szerelvényeket, például a fékhorgokat, a mentőtutajokat, és egyéb hordozón szükséges megerősítéseket. Gyakran felújított Wright Cyclone motorokat szereltek be, a Douglas DC-3 utasszállító repülőgépekben is alkalmazott „új” motorok helyett. A motook hajlamosak voltak a túlmelegedésre, és teljesítményük 3000 méter felett nagyon gyenge volt.
  A RAF repülési tesztjei alatt gyorsan rájöttek, hogy öngyilkosság lenne ezeket a Luftwaffe ellen küldeni, ezért a Távol-Keletre küldték őket, mivel úgy gondolták, hogy könnyen elbánnak majd bármely japán repülőgéppel... Nem sikerült. Egy történet szerint "...egy Blenheim alakulatot kisértek, de a bombázógépeknek le kellett lassítania, hogy a Bufallók lépést tudjanak tartani velük."
B-339-23
  Export Holland Kelet-India számára 1200 LE GR-1820-G205A motorral. 20 darab készült, ebből 17 később a RAAF-hoz került, kettőt az USAAF vett át.
 
   Háborúban
 
   A Finn-orosz folytatólagos háború alatt 1941 és 1944 között a finnek meg voltak elégedve a géppel. A B–239 típusjelzésű gépek (ez jelölte a szárazföldi szolgálatra átalakított vadászgépeket) az akkori szovjet vadászgépek többsége ellen hatásosnak bizonyultak. A konfliktus első szakaszában 32:1 arányú győzelemsorozatot értek el, vagyis 32 lelőtt szovjet vadászgépre esett egyetlen B–239 veszteség és 36 ász-pilóta repült Buffalót. A finnek sikere a négy dabarb, igen megbízható 0,5 hüvelykes nehézgéppuskának volt köszönhető. A döntő tényező azonban a finn pilóták jelentős készsége és szakértelme volt, szemben a gyengén képzett szovjet ellenfeleikkel. A finnek nem kevesebb, mint 459 orosz repülőgép lelövését igényelték 15 Brewster harci veszteség mellett.
   A Csendes-óceán térségében a Brit Nemzetközösség légierejénél B–339E, a holland kelet-indiai légierőnél B–339D Buffalók voltak rendszeresítve. Ezek a gépek komoly veszteséget szenvedtek a Japán Birodalmi Haditengerészet Mitsubishi A6M Zero és a hadsereg Nakajima Ki–43 „Oscar” vadászgépeitől. Az angolok megkísérelték a lőszerjavadalmazás és az üzemanyag csökkentésével, valamint kisebb kaliberű géppuskák felszerelésével könnyebbé tenni gépeiket, hogy javítsák teljesítményüket, de ez kevés sikerrel járt.
   A tengerészgyalogság F2A–3 vadászgépeit vetették be a midwayi csata folyamán. Éppen ez az összecsapás bizonyította, hogy ezek a gépek nem vehették fel a versenyt a Zerókkal. A tengerészgyalogos pilóták úgy emlegették gépeiket, hogy azok „repülő koporsók”. Az F2A–3 ugyanakkor jelentősen felülmúlta az F2A–2 gépeket, melyeket a haditengerészet a háború kitörése előtt használt.

 
F2A Buffalo
 
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
 
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
 
         
F2A Buffalo
 
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
 
F2A Buffalo
F2A Buffalo
F2A Buffalo
   

 
Források:
Wikipedia
Massimo Tessitori
The Past - DAVID PORTER
History Navy
 
 
© Légibázis Since 1998
 
Egy Brewster F2A-3 Buffalo a futómű meghibásodása után lecsúszva a fedélzet szélére. USS Long Island kísérőhordozó fedélzete, Palmyra Island, 1942. július. | Forrás: The Past