Címkép: F6F Hellcat, VF-32-ből a USS CABOT CVL-28 fedélzetén, 1945. szeptemberében | Forrás: Istvan Michalko Modell |
|
|
A középszárnyas, fém szerkezetű repülőgépet az F4F Wildcat továbbfejlesztésével hozták létre. A Wildcat-ek többsége a tengerészgyalogság állományába került, és a kísérő repülőgép-hordozókon jelentek meg nagyobb számban. Az áttervezett sárkányszerkezetbe egy erősebb csillagmotort, a 2000 lóerős Pratt & Whitney R–2800-at építették be, amelyet több amerikai repülőgéptípuson is alkalmaztak. A „Wildcat bátyja”-ként nevezett F4U Corsair-rel főként a csendes-óceáni hadszíntéren teljesített szolgálatot, jelentősen hozzájárulva a Japán Birodalom repülőerőinek megsemmisítéséhez. |
|
Az amerikai haditengerészet USS Yorktown (CV-10) repülőgép-hordozója a Marcus-szigeti rajtaütés során 1943. augusztus 31-én. James H. "Jimmy" Flatley hadnagy, az 5-ös légicsoport (CAG-5) parancsnoka saját Grumman F6F-3 Hellcat-jében ül (kód: "00") felszállás előtt. A gép háromszínű sémával festve. Egy fehér átlós csík látható a függőleges vezérsíton. A zöld propelleragy a CAG-5-öt jelezte a Yorktown fedélzetén. Érdekes, hogy a szárny alján, közvetlenül a futómű mögött látható egy extra tartálytartó. |
Fotó: Carrier at War, Robert Lawson és Barett Tillman |
|
Erős szerkezete és fegyverzete miatt szerették a hajózók, bevált mind vadász, mind támadó feladatkörökben egyaránt. Az Amerikai Haditengerészet történetében a legeredményesebb vadászrepülőgép típus, ugyanis igazoltan 5271 repülőgépet lőttek le velük (5163 db-ot a csendes-óceáni hadszíntéren és 8 db-ot Dél-Franciaország megszállásánál), illetve további 52 darabot a brit Királyi Haditengerészet Flotta-légierje. A háború után a másodvonalba került, a Corsair-el együtt bevetették a koreai háborúban is alacsonytámadó és rádiólokációs feladatkörökben, végül 1954-ben vonták ki utoljára az éjszakai vadász-századok állományából. |
A legyártott több mint 12 ezer példányból 23 darab maradt fenn, ezekből 8 db múzeumokban látható, a többi javarészt repülőképes. Készült egy replika is. |
F6F Hellcat jellegrajzok, részletrajzok |
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
F6F-3K és -5K Hellcat Drone |
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
F6F Hellcat |
|
|
|
|
|
|