A Finn légierő Fokker D.XXI gépe egy reptéren (utólag színezett fotó) | Reddit/SA-KUVA |
|
|
A Fokker D.XXI vadászrepülőgépet 1935-ben tervezték a Királyi Holland Kelet-indiai Hadsereg Légiereje számára (Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger, ML-KNIL). Tervezte: Erich Schatzki. Egy kis, olcsó, de erős repülőgép lett, melynek teljesítménye kielégítette a korabeli követelményeket. A gép felbecsülhetetlen szolgálatot tett a második világháború elején a Királyi Holland Légierő és a Finn Légierő kötelékében és néhány épült a spanyol polgárháború alatt az El Carmoli gyárban is, amíg a nacionalisták kezére nem került. |
A Fokker D.XXI alsószárnyas volt acélcső szerkezetű törzzsel, melyet részben vászonnal burkoltak. A Fokker tervezési hagyományait követve a gép szárnya fából készült és merev, burkolt futóműve volt. A hajtóműve a Bristol Mercury léghűtéses csillagmotor volt, háromágú légcsavarral. |
1941-1944 között a Finn Állami Repülőgépgyár (Valtion Lentokonetehdas, VL) még legyártott mintegy 50 Fokker D.XXI-et svéd gyártmányú Pratt & Whitney R-1535 Twin Wasp Junior motorral. Ezt a típust fel lehet ismerni a pilótaülés burkolatának áramvonalasabb kiképzéséről és arról, hogy több ablakkal rendelkezett, mint a korábbi típusok. |
1938-ban első példányai a Holland Hadsereg Légi Csoportjához kerültek. Az új Fokker igen erőteljes repülőgépnek bizonyult, mely zuhanórepülésben alkalmas volt a 700 km/h sebesség elérésére is.
Fokker D.XXI a Finn légierő kötelékében is szolgálatban volt a II. világháború alatt |
1936-ban néhány Fokker D.XXI vadászgépet a Spanyol Köztársaság is bevetett a polgárháborúban. Spanyolországban a Hispano Aviacion kezdeményezte az összeszerelést az alicantei La Rabasában lévő SAF-15 gyárban. Egy D.XXI elkészült, és egy Spanyolországban repült szovjet I-16-ból tették át az M-25 motort. De Vries holland mérnök személyesen segített a spanyoloknak a D-XXI összeszerelésében. Ő és néhány szemtanú is megerősíti, hogy a gép álcafestése "okker alapon zöld foltok" volt. Ezt a gépet Mariano Palacios hadnagy repülte először. A géppel többször is repültek, majd egy teszten lezuhant. |
A SAF-15 gyárat nacionalista erők foglalták el, akik 50 garnitúra szárnyat, 25 törzset és 25 futóművet találtak. |
Holland Királyi Légierő rendelést adott le 36 darab vadászgépre, melyek épp időben elkészültek ahhoz, hogy 1940 májusában a Hollandiáért vívott légiharcokban már küzdjenek a Luftwaffe ellen. Bár a gép sokkal lassabb és gyengébb fegyverzetű volt mint a Bf 109, de közelharcban igen eredményesnek bizonyult. Ugyancsak egyike volt azon kevés vadászgépeknek, melyek követni tudták a Stukákat zuhanás közben. A Luftwaffe számbeli fölénye miatt a legtöbb holland Fokker D.XXI megsemmisült a harcok folyamán. Néhány gép a németek zsákmánya lett, de ezek sorsa a háború alatt és után ismeretlen. |
1940. május 10-én 28 D.XXI volt üzemképes. Egy D.XXI őrjárat 55 Junkers Ju 52 szállítógépet rohamozott meg, melyek a kora reggeli órákban lépték át a határt. 37 gépet lőttek le közülük. |
Még aznap hat D.XXI kísért egy Fokker T.V bombázó alakulatot, melyek a Meuse hídjait támadták. Kilenc német Messerschmitt Bf 109-es támadta meg őket, és az ezt követő légiharc során egy Bf 109-est lelőttek, és további kettőt megrongáltak. Egy D.XXI és két T.V bombázó veszett oda. |
1940. május 10-én egy D.XXI őrjárat 55 Junkers Ju 52 szállítógépet rohamozott meg, melyek a kora reggeli órákban lépték át a határt. 37 gépet lőttek le közülük. |
Az első nap után sok repülőgép üzemképtelenné vált sérülések következtében, ezért átcsoportosították őket. A következő négy napon a küldetéseket egyedül vagy kis alakzatokban hajtották végre. Baráti egységeket kísértek, őrjáratoztak, szabadvadászatra repültek. |
Május 11-én legalább két Bf 109-est lőttek le. |
Május 14-ig a 28-ból nyolc vadászgép maradt repülésképes. A megadás után sorsuk ismeretlen, de hét gép biztosan német kézre került. Az LVA (Holland Királyi Légierő) Fokker D.XXI gépei összesen 16 légigyőzelmet szereztek. |
A Fokker D.XXI sokkal hosszabban szolgált a Finn Légierő kötelékében. A finnek licenszben gyártották 1939 és 1944 között. A téli háború előtt hadrendbe állították a gépeket. A finn légierő hét századában, a 10., 12., 14., 24., 26., 30. és 32.-ben szolgáltak. A szovjet gépekkel szemben a Fokker egyenrangú volt és erős felépítésével, csillagmotorjával és merev futóművével. Tökéletesen megfelelt a kemény finnországi követelményeknek. |
Az újabb szovjet típusokkal szemben, a Fokker D.XXI már elavultnak számított. Néhány finn pilóta vadászrepülő ássz lett a Fokker D.XXI-et repülve. Sok ász legalább egy győzelmet Fokkerrel aratott. A legtöbb győzelmet, tízet az FK-110-es számú géppel aratták. A gép túlélte a háborút és a Finnországi Központi Aviatikai Múzeumban lett kiállítva. A legsikeresebb D.XXI pilóta Jorma Sarvanto lett. |
|
Finnország: Jorma Sarvanto 13 győzelem D.XXI-esen |
1939. december 23-án aratta első két légigyőzelmét az FR-97 oldalszámú D.XXI-essel Noskuanselkä és Noisniemi felett a szovjet 44.SBAP ezred SB típusú bombázói ellen. |
1940. január 6-án Sarvanto egyedül vívott légiharcot egy hét szovjet Iljusin DB-3-as ellen. Az összecsapásban hat ellenséges repülőgépet lőtt le. A megmaradt egyetlen szovjet bombázót később egy másik finn pilóta, Per-Erik Sovelius hadnagy elkapta és lelőtte a Finn-öböl felett. Ez az eset világszerte nagy feltűnést keltett, és a sajtó világrekordnak minősítette. A győzelmeket Utti-Tavastila felett aratta a 6.DBAP ezred DB-3 bombázói ellen, FR-97 oldalszámú D.XXI gépével. |
1940. január 17-én Heinjoki felett az 54.SBAP ezredéhez tartozó magányos SB-t lőtt le az FR-99-ben ülve. |
1940. február 3-án Nuijamaa felett a 42.SBAP ezredéhez tartozó magányos DB-3-t lőtt le. Az FR-80-as géppel repült. |
1940. február 15-én Vyborg felett egy, az 42.DBAP ezredéhez tartozó DB-3-t lőtt le. Az FR-80-as géppel repült. |
1940. február 18-án Simola felett egy, a 21.DBAP ezredéhez tartozó SB-t lőtt le. Az FR-100-as géppel repült. |
1940. február 19-én Vyborg felett egy, az 1.AP KPF ezredéhez tartozó DB-3-t lőtt le. Az FR-100-as géppel repült. |
Jorma Sarvanto összesen 13 győzelmet ért el Fokker D.XXI-el, majd még négyet szerzett Brewster Buffalo-val. |
Hét D.XXI került német kézre, ezek közül ismeretlen számú a Luftwafféban szolgált tovább. Egyes források szerint a németek a honi légvédelemben használták őket. |
Az újabb szovjet típusokkal szemben, a Fokker D.XXI már elavultnak számított. Néhány finn pilóta vadászrepülő ássz lett a Fokker D.XXI-et repülve. Sok ász legalább egy győzelmet Fokkerrel aratott. A legtöbb győzelmet, tízet az FK-110-es számú géppel aratták. A gép túlélte a háborút és a Finnországi Központi Aviatikai Múzeumban lett kiállítva. A legsikeresebb D.XXI pilóta Jorma Sarvanto lett. |
D.XXI-1 |
|
Az első sorozat repülőgép, melyet Dániának szállítottak. Két példány épült belőle. |
D.XXI-2 |
|
36 példányt szállítottak az RNLAF (Holland Királyi Légierő) számára. Összesen 53 darabot gyártottak le. |
D.XXI-3 |
|
Finnországban licenc alatt gyártott D.XXI-2. Összesen 38 darab készült. |
D.XXI-4 |
|
Javított D.XXI-3, 825 LE-s R-1535-SB4C-G Twin Wasp Junior motorral. 50 gép készült. |
D.XXI-5 |
|
Javított D.XXI-4, 920 LE-s (686 kW) Bristol Pegasus csillagmotorral. Összesen 5 darab készült. |
Project 150 |
|
Tervezett verzió Bristol Hercules csillagmotorral. Egy sem készült. |
Project 151 |
|
Tervezett verzió Rolls-Royce Merlin motorral. Egy sem készült. |
Project 152 |
|
Tervezett verzió Daimler-Benz DB.600H motorral. Egy sem készült. |
Fokker D.XXI, 1942. 08. 11., Finnország: T. Vuorinen hadnagy leszállása a 100. háborús bevetése után | SA-KUVA |
Légiharcban megsérült finn Fokker D.XXI 1941-ben | Forrás: Collectie Van Beek |
|
|