Címkép: Henschel Hs 126 | Forrás: Wikipedia |
|
|
A német Focke - Wulf F w 58 Weihe többfeladatú katonai repülőgépet bombázó, műszeres-oktató, időjárás-felderítő, éjjeli zavaró csatarepülő, sebesültszállító, futár, könnyű szállító, tengeri mentőrepülő hidroplán, illetve légi-fényképező és éjszakai vadász változatban egyaránt gyártották. Tervezésénél kiemelt szempont volt a többfeladatúság és a tábori körülmények közötti üzemeltetés. |
Az Fw-58 prototípusa 1935. január 18-án emelkedett a levegőbe D-ABEM polgári lajstrommal. Két tesztgépet gyártottak. A tervezés olyan gépet eredményezett, amely szerkezeti kialakításában sok érdekességet hordozott magában. Az Fw 58 Weihe négyszögletes keresztmetszetű Cr-Mo fém acélcsövekből hegesztett törzset kapott. A súly csökkentése érdekében nagyméretű lemezzel borított betétek nincsenek, a fülke mögötti rész vászonburkolatot kapott. Az Fw-58 a felsődúcos kitámasztást alkalmazta, ami lehetővé tette, hogy egy könnyű és domború szárnyprofilt lehessen kialakítani. Weihe nem lett egy kimondott versenygép, viszont kiválóan repült kis sebességeknél. Átesés előtt a szárnyról az áramlás nem hirtelen vált le, hanem hosszú másodperceken át remegéssel jelezte a pilótának, hogy itt az idő az állásszöget csökkenteni vagy több gázt adni.
A bekövetkező átesés lágy és lassú volt, amely azonnal megszüntethető volt a botkormány kismértékű előre engedésével.
|
A tesztek után lefolytatott vizsgálat objektívnek tekinthető, a repülési tulajdonságokra vonatkozóan a következőket emelték ki: |
- Felszállás során a gép egészen kis sebességnél elemelkedik a földtől (105 - 110 km /h) |
- Repülés közben a vibráció kicsi, a légcsavarok által keltett precesszió alig érezhető, bal és jobb irányú fordulók azonos mértékű oldalkormány használattal végezhetők. |
- A repülőgép egy motorral is jól vezethető, kismértékben emelkedésre is képes. |
- 50%-os motorfordulatszámon is könnyen tartja a 140 km /h-t. |
- Jó leszállási jellemzők, kis sebességgel (120 km/h) is elvégezhető a bejövetel. A gép egyenes futása kiváló, kilebegtetésnél viszont kerékre és nem három pontra kell érkezni. |
|
MagyarFw-58 Weihe |
A Magyar Királyi Honvéd Légierő számára jelentősebb darabszámban szerezték be, illetve Győrben megszervezték hazai gyártását is, és legyártottak 56 db-ot. Itthon hátországi és frontszolgálatra egyaránt alkalmazták. |
Tobak Tibor is megemlékezett róla: |
„Megszerettem az igen kezes Weihét, eléggé kis területen biztonságosan le-és felszállt, szinte nem is akart „átesni”, vagyis viszonylag kis sebességgel is biztonságosan repült.” |
|
Magyarországon a típus öt alváltozata üzemelt. Ezek a C, E - 1, K - 6, Ka - 6 és a KL - 2 - es változatok voltak. A polgári jelzésű gépek azonosítói a HA-FOA lajstromszámtól FOD-ig, valamint XBA-tól XBJ-ig tartottak. A háború előrehaladtával ezeket a gépeket bevonultatták, és katonai oldalszámot (S jelzés) kapták. |
Az Fw-58 KI-2 Weihe futár- és szállító repülőgépeket a HA - FOA (S.001), HA - FOB (S.002), HA - FOD (S.003) polgári, ill. katonai jelzéssel 1939-ben kezdte üzemeltetni a MALERT. A gépek nagy befogadóképességű, 6 utas szállítására alkalmas púpos törzzsel rendelkeztek |
A légierő parancsnokának Fw 58C futárrepülőgépe (HA - XBG) 4 fős utasfülkével, a repülőgép orr részében kiegészítő csomagtérrel és 1800 km-re növelt hatótávolsággal került kialakításra. |
80 db Fw 58K (K-7, K-8) és C változat került alkalmazásra a magyar bombázó-századoknál, bombázóoktató szerepkörben. [2./62. o. és 4./410. o.] Jelentős szerepet játszott könnyű szállító - és futárrepülőgépként is.A keleti fronton is dolgozott szállítógépként. 1942 júniusától az egykori MALERT gépek bevonultatásával felállított 102/2. törzskari szállítórepülő-század is ellátott szállító feladatokat a frontvonal térségében. Mindkettő rendelkezett Weihe repülőgépekkel is. 1944-ben a két szállító század egyéb gépek mellett összesen 12 db Fw - 58 Weihe repülőgéppel rendelkezett. |
1944 második felében 17 db Fw-58C gépet éjjeli zavaró csatarepülőgéppé alakított a magyar légierő. Ezeket 2 db 8 mm-es Gebauer géppuskával és 300 kg bombaterheléssel látták el. |
Győrben is gyártották. A hazai gyártást 1941. július 14-én rendelték meg. A típus hegesztett acélcső szerkezete, viszonylag egyszerű kialakítása nem igényelte új technológiák alkalmazását. A gyártást gyorsan el tudták sajátítani azok, akik a WM 21 Sólyom gyártásában már dolgoztak. A megrendelésben rögzített 72 repülőgép mellett 19 félkész gyártmányként érkezett. A félkész gyártmányok törzsrácsai már összehegesztett álllapotban voltak, készültségi szintjük kb. 40%-os lehetett. A gyártás két sorozatban valósult meg. A tervek szerint az első szériában 25 gépet 1943. augusztus 31-ig, a második szériában pedig 47 gépet 1944.június 30-ig kellett (volna) átadni. |
Fw-58 gyártás Győrben. ( Ozsváth Sándor cikkéből) |
A magyar légierő állományában 1944 végére dokumentáltan 101 db Fw-58 volt, de az 1944-es szabályozatlan körülmények között lezajlott német átadások miatt ez meghaladhatta a 180 db-os mennyiséget is. |
Az Fw-58 Weihe 1350 (más források szerint 1630) db legyártott példányából napjainkra hírmondó is alig maradt. A Magyar Királyi Légierő utolsó épségben megmaradt gépe valószínűleg egy Weihe volt, amelynek Ausztriában veszett nyoma a háború után. Amerikai csapatok még 1945 őszén is több jó állapotban megmaradt magyar Weihe gépről is említést tettek. Konkrét információk maradtak fenn a RAF 1. Field Intelligence Unit feljegyzéseiből, akik 1945. 08. 08-án Zeltwegben találtak egy magyar Weihe-t. |
|
Szökések, dezertálások magyar géppel |
A típus megbízhatósága és az Argus motorok kis fogyasztása miatt a Weihe több szökés és dezertálás eszköze lett. Ezek közül a legjelentősebb Háry László vezérőrnagy 1945. február 27-én sikeresen végrehajtott szökése volt Olaszországba. Háry családján kívül még ott volt Magyar Sándor óceánrepülő is. A K3+58 lajstromjelű gép a Fermos és Pescara közötti San Vito szükségrepülőtéren szállt le. |
Sikeres szökés volt 1945. április 18 - án éjszaka a Tóth József törzsőrmester által végrehajtott akció. Ezt, a valószínűleg utolsó szökést, a szovjet csapatok által már elfoglalt magyarországi területre hajtották végre. Az ausztriai Zeltwegből felszálló gép Sármellék közelében szállt le, majd a gépen lévő hat fő katonai személy „önként” jelentkezett a Vörös Hadseregbe. |
|
Fw-58 jellegrajzok |
|
|
FW-58 |
|
|
|
FW-58 változatok |
|
|
|
FW-58C és B |
|
|
|
FW-58 első szekció |
|
|
|
Törzs rácsszerkezet |
|
|
|
FW-58K |
|
|
|
Hátsó rész |
|
|
|
FW-58KA-6 |
|
|
|
FW-58 Kabintető |
|
|
|
Műszerfalak |
|
|
|
|
|
FW-58 |
|
|
|
FW-58 |
|
|
|
FW-58 |
|
|
|
FW-58 |
|
|
|
FW-58 |
|
|
|
FW-58 |
|
|
Fw-58 típusváltozatok |
Az első prototípus, először 1934-ben repült. |
Focke-Wulf Fw 58 V2, V3 és V4 |
Az Fw 58 V14, D-OPDR, Fowler-csappantyúkkal és határréteg-leválasztóval volt felszerelve a göttingeni AVA-ban végzett kísérletekhez. A határréteg-leválasztó rendszert egy Hirth motor működtette a törzsben, és a levegő a hátsó törzsrész kétoldali, párhuzamos réssorán keresztül távozott. |
Felfegyverzett változat. Üvegezett orra volt, és egy 7,92 mm-es MG 15 géppuskával szerelték. |
Az Fw-58C változatokat utas-, szállító- és futárrepülőként használták. |
Bombázó-kiképzőgép változat. |
Utasszállító-, mentő- és futárgép. |
Katonai Logisztika 2015/2. szám, Ozsváth Sándor írása |
|
|