|
A Hawker Hurricane egymotoros, együléses vadászrepülőgép. A sárkányszerkezet részben fa és acél felhasználásával készült, a burkolata tűzgátló vászon volt, fémlemezeket csak a kormányfelületeken és a motorburkolatokon alkalmaztak. |
Az 1930-as években tervezett gép elsődlegesen légtérvédelemre lett fejlesztve, de bevált mint csatarepülőgép, és mint vadászbombázó is („Hurribomber”-eknek nevezték). Hajófedélzeti változata a Sea Hurricane volt, de építettek katapultról indítható hajókonvojokat oltalmazó „Hurricat”-eket is. Ezek a gépek a tengerre szálltak le és elsüllyedtek. Az angliai csata idején a német vadászgépek már jobbak voltak, ezért a német bombázók voltak a fő célpontjaik. |
Összesen 14 533 gép épült a 1944-es leállításig. Ebből 1200 db repülőgéphordozóra készült Sea Hurricane volt. Kanadában 1400 db-ot gyártottak saját légierejük részére, valamint Belgiumban és Jugoszláviában is építettek kis mennyiségben. A brit gépekből a kölcsönbérleti törvény keretében több mint háromezret átadtak a Szovjetuniónak. A Vörös Hadsereg bevetette Magyarország felett is. A típus megfordult valamennyi hadszíntéren a második világháború alatt. |
|
|
|
MK.II. RAF, 87. század |
|
|
MK.I. Románia |
|
|
Az első 50 Hurricane 1938 közepére készült el. A tűzkeresztségen 1939 október 21-én esett át a "Furcsa háború"-ban. Azon a napon a 46. század a KüFlGr 906 kilenc Heinkel He 115B repülőgépét derítette fel, melyek hajóvadászaton voltak. A németeket már támadta két Spitfire-re a 72. szd.-tól, és kettőt megrongáltak. Ekkor érkeztek a Hurricanek. Pár méterrel a tenger felett folyt a harc, a Hurricanek gyors egymásutánban, lelőttek öt ellenséges gépet. Négyet igazoltak, egyet nem. A Spitek két gépet lőttek végül a tengerbe. |
A pilóták szerették a gépet, mert nagyon fordulékony volt, szűken tudta a vadászmanővereket végrehajtani. Roland Beamont pilóta szerint: "700 órát repültem a típuson, soha nem romlott el a motor, és nem tudtak lelőni sem." |
1940 májusa, Franciaország. Május 10-én, a franciaországi hadjárat első napján RE Lovett és "Fanny" Orton a 73. századtól megtámadták a 4. Staffel/KG 2 három Dornier Do 17-esét Rouvres-en-Woevre repülőtere felett. A Dornierek elmenekültek, de Orton gépe találatot kapott, és kényszerleszállást hajtott végre. A 42. szd. aznap 42 német gép lelövését igényelte (208 bevetést teljesítettek aznap), bár egyik sem vadászgép volt. Hét Hurricane elveszett, a pilóták kiugrottak, életben maradtak. |
|
Struktúra, és csomópontok |
|
|
|
|
|
Május 12-én öt Fairey Battle a Meuse folyó Vroenhoven és Veldwezelt hídjait támadta Maastricht körzetében. A kíséretet nyolc Hurricane adta az 1. szd.-tól, "Bull" Halahan szd.parancsnok vezetésével. Maastricht közelében a 2./JG 27.-től 16 Bf 109E támadta neg őket. Két Fairey Battle-t, és két Hurricane-t lelőttek (köztük Halahant). Az összes Battle elveszett, a Hurricane pilóták egy BF-109-est lőttek le. |
|
|
Ajtó |
|
|
Ajtó |
|
|
Botkormány |
|
|
Botkormány |
|
Május 14-én 27 Hurricane veszett oda. Ebből 22-t Messerschmittek lőttek le. 15 pilóta meghalt, köztük az ausztrál ász, Les Clisby is. Ezen a napon 17 német repülőgépet lőttek le. |
|
Botkormány |
|
|
Botkormány |
|
|
Botkormány |
|
|
Botkormány |
|
|
Botkormány |
|
Május 15 és 17 között 51 Hurricane semmisült meg, és 57 német gépet lőttek le. (Luftwaffe feljegyzések szerint 39 gépüket lőtték le Hurricane vadászok) |
Május 18-án 11 német gép lelövése igazolt, de másnapig összesen 68 Hurricane esett le, tizenöt pilóta meghalt, nyolc fogságba esett, és 11 megsérült. |
Május 20-án a Hurricane egységeket visszarendelték Nagy-Britanniába. 11 nap alatt 499 légigyőzelmet, és 123 rongálást igényeltek a Hurricane vadászok. Fokozatos kivonással az utolsó 66 Hurricane a 452-ből, június 21-én repült el Franciaországból. |
|
Botkormány |
|
|
Botkormány |
|
|
|
Eredeti törzsközép |
|
|
Flap indikátortábla |
|
|
Törzs, felső |
|
|
Törzs, alsó |
|
|
Hűtő |
|
|
Hűtő |
|
|
Landolófény búra |
|
|
Landolófény búra |
|
|
Üzemanyag |
|
|
Üzemanyag |
|
|
Üzemanyag |
|
|
|
|
Oxigénpalack-tartó |
|
|
Kabintető |
|
|
Kabintető |
|
|
Kabintető |
|
|
Kabintető |
|
|
Kabintető |
|
|
Kabintető csatlakozás |
|
|
Szélvédő |
|
|
Szélvédő |
|
|
Szélvédő |
|
|
Szélvédő |
|
|
Propeller |
|
|
Propeller |
|
|
Propeller |
|
|
|
|