He-111Z 'Zwilling'
Címkép eredeti méretben
 
Címkép: He-111Z Zwilling, Kriegsberichterzug XI. Flieger-Korps, Napoles-Pomigliano, Olaszország, 1943.6.11. és 1943.6.14. között. | Forrás: ECPAD Archívum
Heinkel He 111Z Zwilling
Heinkel Flugzeugwerke AG, Rostock-Marienehe
 
   A Heinkel He 111Z típusváltozatot Messerschmitt Me 321-es nagyméretű szállító gépének vontatására építették. Két közös szárnydarabbal összekötött H-6-os gép volt. Az szárnyösszekötésbe beépítettek egy 5. motort. Ez egy radikális, egyszerű és sikeres ötlet volt, gyorsan és olcsón legyártható volt, jó repülési tulajdonságokkal rendelkezett. Az 5 Jumo motor 7500 lóerőt adott le. Három ép motorral a gép még irányítható volt. A Zwilling maximális sebessége 437 km/h az utazó sebessége 394 km/h volt. Repülési magossága 10 200 m, és maximális hatótávolsága 4000 km. A He 111Z-ket 1942-től a háború végig használták. Képesek voltak 270 mérföldes sebességgel vontatni Me 321 vagy Gotha G 242 vitorlázó szállítógépeket. Egy He 111Z két teljes terhelésű G 242-est akár 1500 km-re is elvontatott.
   Jumo 211 F-2 tizenkét hengeres, folyadékhűtéses inverz Vee-motor hajtotta, motoronként 1322 lóerővel. Háromlapátos, állandó sebességű légcsavarokkal szerelték.
   Két He 111 Z prototípust építettek meg He 111 H-6-osok átépítésével, a He 111 Z V1-t és a He 111 Z V2-t. A Rechlin pilótáinak értékelése során a gép összességében megbízható volt, ezért tíz darab He 111 Z-t rendeltek. A bal oldali törzsben a pilóta, a főszerelő, a lövész és egy rádiós/navigátor kapott helyet, míg a jobb oldali törzsben a másodpilóta, egy másodszerelő és egy másik tüzér, így a személyzet létszáma hétre nőtt. A pilóta teljes műszerezettséget kapott, míg a másodpilóta csak egyszerűsített műszerfalat. A pilóta öt fojtókart kapott az öt motor teljes ellenőrzéséhez. A hűtők vezérlését megosztották a bal és a jobb oldali pilótafülke között, és mindenki a saját oldalán kezelhette a hűtőket. A futómű vezérlését bármelyik pilótafülkéből kezelhették.
    A motorokat öt különálló gondolára szerelték a szárny elülső éle mentén, hármat a szárny középső húrjánál, kettőt pedig a szokásos módon a törzs két oldalán tartottak. A többmotoros elrendezés ellenére a He 111 Z némileg alulteljesített, ha egy teljesen megrakott Me 321 vitorlázórepülőt próbált vontatni. Ezt úgy javították, hogy rakétákat használtak további tolóerőként (RATO – "Rocket Assisted Take-Off"). A hatótávolság akár négy külső ejtőtartállyal is bővíthető volt.
    A tesztek során egy He 111Z-1 három Go.242-est is vontatott, de a gyakorlatban ez a formáció nem valósult meg. A Me 321 vontatmányt 220 km/h sebességgel, a Go 242 vontatmányt pedig 250 km/h sebességgel repülte.
   Fegyverzete: Egy mozgatható, előretüzelésű 0,79 hüvelykes MG FF ágyú az orrban és a jobb törzsben. Egy mozgatható 0,31 hüvelykes MG 15 géppuska orrban és a bal törzsben, egy mozgatható, hátrafelé tüzelő 0,51 hüvelykes MG 131 géppuska a hátsó pozíciókban mindkét törzsben, egy mozgatható, hátrafelé tüzelő 0,31 hüvelykes MG 15 géppuska mindkét törzs hasában, egy mozgatható hátratüzelésű 0,31 hüvelykes MG 15 géppuska oldalsó pozíciókban mindkét törzsben. Később az MG 15 típusú géppuskákat felváltották a nagyobb teljesítményű MG 81 vagy MG 131 géppuskák.
   Megjelent a He-111Z-2 változata is, fő fegyverként négy Henschel Hs-293 rakétát kellett volna szállítania. A Hs-293 rakétákhoz a FuG-203b "Kiel-III" vezérlőberendezést jobb törzsbe építették be. Ha nem rakétákkal szerelik fel, akkor négy SC-1800 bombát és két aknát, vagy hat SC-1000 bombát vihetett. A Z-2 végül nem került szolgálatba. Repülési távolságát 1100 km-re becsülték 310 km/h sebesség mellett.

 
   Hadműveletek
   Az erős fegyverzet ellenére a Zwillinget könnyen elkapták a szövetséges vadászok, mint például a RAF egyik gépe Franciaország felett 1944. március 14-én. A Zwilling egy Gotha Go 242-est vontatott, mikor az angol vadász lelőtte. 1944-ben nyolcat lőttek le a levegőben vagy semmisítettek meg a földön.
   A He 111 Z-t az I./LLG-2 egységhez osztották be. Alapvetően Anglia ellen indultak volna az "Oroszlánfóka" hadműveletben, a "Hercules" akció keretében, de az invázió elmaradt. Az LLG-2 gépeit be akarták vetni Sztálingrádban, a 6. hadsereg ellátásában. A sürgető helyzet miatt nem volt semmilyen előkészület. Reimsből vontatták Zsitomiron és Poltaván keresztül a Me 321-eseket Sztálingrád felé, Sztálinó és Makeevkaa repülőterekre. A vontatás során szörnyű időjárási körülmények uralkodtak, és kénytelenek voltak egy köztes repülőtéren leszállni, ahol viszont a hó alatt vastag jég volt. Manőverezni nem igazán tudtak a vitorlázókal, így nagyon problémás leszállás volt. Mire január 28-án az első két He 111Z eljutott Makeevka repterére, már túl késő volt.
   Az első utánpótlási műveleteket végül 1943-ban hajtották végre a Krimben, Bagerovóból, a "Kuban híd" műveletben. Két hónap alatt több ezer sebesültet evakuáltak. Összesen 100 Me 321-est vontattak, több küldetés alatt. Vontatmány nélkül is repültek, ilyenkor előfordult, hogy 30 sebesültet helyeztek el a gép két törzsében.
   Ezután visszatértek Dijonba, majd 1943 áprilisában Nancy-be. A vitorlázók a dél-franciaországi Istresben állomásoztak, így a Zwillingek júliustól szeptemberig Istresből repültek csapatszállító küldetéseket az olasz frontra. Előkészítettek több Me 321 vontatást Negrából Szicíliába, légideszant hadosztályok szállítására. A non-stop repülés viszont nem volt lehetséges, de nem voltak megfelelő köztes repülőterek sem, ezért ezt a műveletet lefújták.
Franciaország, 1944. február 26
"Láttam egy He 111 Zwillinget repülés közben Közép-Franciaország felett..." mondta egy francia az "Avions" magazin 187. számában megjelent írásban. A gépek 1944 elején ideiglenesen a franciaországi Dijonban állomásoztak és onnan üzemeltek. A férfi 1944. február 26-án fényképezőgépével Közép-Franciaország felett tanúja volt az I./Luftlandgeschwader-2. (LLG-2) egyik gépének, a He 111 Z, W.Nr. 2704, "DG+DY" Dole-Tavaux feletti kiképzőrepülésének. A több mint 35 méteres fesztávolsággal rendelkező kolosszus két Gotha 242 B-1 vitorlázógépet vontatott, és a "vonat" mint 300 méter hosszú volt. A francia megragadta a gépét és elkészítette a fényképet. Néhány pillanattal ezután, az RCAF 418. századából két Mosquito FB VI támadta meg a He 111-est, és lelőtte. Valószínűleg ez volt a szövetségesek első találkozása a típussal. A fotós pedig a gyors támadás hatására egyszerűen elfelejtett fényképet készíteni a lelövésről...
   A "Zwilling" egységet 1944-ben oszlatták fel, amikor még négy He 111 Z volt a csoportnál.

 
   Jellegrajzok
 
Heinkel HE-111Z-1 Zwilling
 
 
Heinkel HE-111Z Zwilling
 
Heinkel HE-111Z Zwilling
 
Heinkel HE-111Z Zwilling
HE-111Z-1 Keleti front '42-'43
 
Heinkel HE-111Z Zwilling
 
HE-111Z jelzések 1939-1945
   

 
   Fotók
 
Heinkel He 111Z Zwilling vontat két Gotha G0 242 csapatszállító vitorlázó repülőgépet. A felvétel a hátsó Gothából készült
Forrás: Peplic

 
Heinkel He 111Z Zwilling, V1 W.Nr. 2695, Stkz DS+EQ DG+DX 1943 júliusában Olaszország, Szicília felett. 11.FLG F1377 L13
Fotó: ECPAD archives

 
He 111Z Zwilling, KGrzb V25, Stkz DG+DV, WNr-2706.

 
He 111Z a keleti fronton

 
He 111Z Zwilling, DG+? valahol keleten 1943-ban

 
Források:
Wikipedia Magyar és Angol
ECPAD - Etablissement de Communication et de Production Audiovisuelle de la Défense
  (Francia Védelmi Ügynökség audiovizuális kommunikációs osztálya)
Falkeeins Blogspot
 
 
© Légibázis Since 1998