Henschel HS-123
 
Címkép: Henschel Hs 123 még háború előtti jelzésekkel | Forrás: Ebay
Henschel HS-123
Henschel
 
   A Henschel egy német mozdonygyártó volt. Nem sokkal Hitler hatalomra jutása után döntött úgy a Henschel, hogy repülőgépeket tervez. A 123-as volt az egyik első sorozatgyártott gépük. A Henschel Hs 123 együléses, kétfedelű zuhanóbombázó és közeli támogató repülőgép volt. A Luftwaffe már repült vele a spanyol polgárháborúban.
   A Hs 123V1 prototípust 1935. április 1-jén engedélyezték. Ernst Udet tábornok, az első világháborús ász, 1935. május 8-án repült vele az első nyilvános bemutatórepülésén.
   A tesztelés során a Hs 123 képesnek bizonyult "közel függőleges" zuhanásból való könnyű kivételre. Két prototípus később lezuhant a szárnyak szerkezeti meghibásodásai miatt, amelyek akkor fordultak elő, amikor a repülőgépet nagysebességű zuhanások során tesztelték. A negyedik prototípus fejlesztéseket tartalmazott ezen problémák orvoslására. Elsősorban erősebb középső támasztékokat szereltek fel. A sikeres tesztelés után a Hs 123-ast 656 kW (880 LE) BMW 132Dc motorral gyártották a Henschel Schönefeld és Johanistal gyáraiban. Néhány gépet Kina is megvásárolt. A gép gyártása 1938 őszén fejeződött be.
 
   A Hs 123A-0 1936-ban készült el a Luftwaffe által végzett kiértékelés céljából. A Hs-123 V-1 prototípus teljesítménye kiváló volt. A Hs 123B prototípust és a Hs 123C prototípust 1938-ban tervezték, és közvetlenül a Hs 123A gyártásának befejezése előtt gyártották le őket,de csak tesztelésre használták ezeket. A Hs-123 V-6 prototípuson a kabintetőt tesztelték.
   A Hs 123A-1 a gyártási sorozat. Páncélozott fejtámlával, a főfutók burkolásával, négy 50 kilogrammos bomba szállítására alkalmas szárnypilonnal és egy SC250 250 kg-os bomba hordozására alkalmas törzsközép alatti függesztőpilonnal látták el.
   A Hs 123A-1 1936 őszén állt szolgálatba az StG 162-ben. Spanyol polgárháború alatt a Hs 123 harci értékelése figyelemreméltó rugalmasságot mutatott a közeli támogató küldetések során, és bebizonyosodott, hogy képes elviselni a rengeteg találatot, beleértve a repülőgépvázat és a hajtóművet ért közvetlen találatokat is. A spanyol nacionalistákat lenyűgözte a Hs 123 harci teljesítménye, és további 11 repülőgépet rendeltek Németországból. A spanyolok a Hs 123-asokat "Angelito" (Kis angyal) néven emlegették. 1939-re a spanyolországi siker ellenére a Luftwaffe elavultnak ítélte a Hs 123-at.
   1938-ban 12 db. Hs 123 A-0 került Kinába. A második kínai-japán háborúban zuhanóbombázóként használta őket a Kínai Központi Légierő ideiglenesen szervezett 15. százada, és japán hadihajókat támadtak a Jangce-folyón.
   Az 1939-es lengyel hadjárat során sikeres volt a Luftwaffe főparancsnoksága által elavultnak tartott repülőgép. A lengyel csapatok feje fölött repülve a Hs 123-asok pusztító pontossággal dobták le bombáikat. A Hs 123 robusztusnak bizonyult, sok találatot képes elviselni. Primitív bázisokról, a frontvonalak közelében működő típust a földi személyzet könnyen karbantarthatónak és terepi körülmények között is megbízhatónak tartotta.
   Egy éven belül a Hs 123 ismét akcióba lendült. A villámháborús támadásokban Hollandia, Belgium és Franciaország felett is repültek. A II.(Schl)/LG 2 gyakran naponta több küldetést repült, mint más egységek, és ismét bebizonyították rátermettségüket a szoros támogató szerepben.
   A Hs 123-at nem alkalmazták a brit csatában, mivel a La Manche csatorna leküzdhetetlen akadálynak bizonyult a rövid hatótávolságú repülőgépek számára.
   1941: A Barbarossa hadművelet kezdetén a II.(Schl)/LG 2 volt az egyetlen, amely 22 Hs 123-at üzemeltetett (38 Bf 109E-vel együtt). A keleti fronton végzett szolgálat során az 1941–42-es időszakban a repülőgépeket módosításokkal látták el. Eltávolították a fő kerékburkolatokat, illetve további páncélzatot és más kiegészítő felszereléseket raktak fel. További géppuskákat és még ágyúkat is szereltek a szárny alatti tartókra.
   1943 januárjában Generaloberst Wolfram von Richthofen, az akkori Luftflotte 4 főparancsnoka megkérdezte, hogy a Hs 123 gyártását újra lehet-e kezdeni, mert a Hs 123 jól teljesített ott, ahol a sár, a hó, az eső és a jég szinte mindennapos volt. A Henschel gyár azonban 1940-ben leszerelte az összes gyártási szerszámot. 1945-ig a működőképes Hs 123-asokat már csak utánpótlás ledobására és a vitorlázórepülők vontatására használták. A Henschel Hs 123 megmutatta, hogy egy lassú, de masszív és megbízható repülőgép hatékony lehet a földi támadásokban. A Hs 123 hasznosnak bizonyult minden második világháborús csatatéren.

 
HS-123
 
HS-123
HS-123
HS-123
HS-123
HS-123
 
   Kurt Hamann hadnagy
 
   Kurt Hamann hadnagy kétségbeesetten akart repülni. Az SFGR 50 asszisztense volt, lényegében irodai munkakörben, de mivel barátságban volt a pilótákkal, nem hivatalosan leckéket kapott. "A gépet kiképzésre használták, de egyetlen üléssel, és mindig egyedül kellett repülnöm." Társai voltak a felelősek a repülőgépre festett mintákért, melyek meglehetősen ironikusak voltak, például: "Hamann hadnagy, vigyázz" (vagy figyelj); "Gott erhalte uns den Adjutant" - azaz: „Isten óvja a segítőt” (a gép jobb oldalán). A kiképzés sikerrel járt, és Hamann végül teljesen szabályosan letette vizsgáit, és a Luftwaffe pilótája lett, még Stukákat is repült a francia csatában. Hamann hadnagyot egy küldetés során a szövetséges gépek lelőtték, a hadnagy életét vesztette.
 
Henschel Hs-123A-1, Fliegergruppe 50. 1938-ban ez a gép nem éppen hivatalosan, de egyedi festést kapott. Hamann hadnagy akkor tanult meg repülni...

 
   A Spanyol Polgárháború gépei
 
HS-123
 
A burkolat részben fémszínűre festett vászon. A törzsön 1-50 volt, a vezérsíkon BV.1-5. Elöl kék minta. A spanyolok 1945-ben használt, úgynevezett "Szeplőtelen Fogantatás" sémája volre ez.
 
HS-123
Az 1-50-esen jól látható a hátsó festés és a pilótafülke végéig tartó valódi fém burkolat közötti váltás.
 
HS-123
A 33-55 (BV.1-3) gépen a pilóta fejtámla-burkolatát leszerelték.
 
HS-123
 
A 24-7 jelű HS-123A Sevilla felett
 
HS-123 "Angelito"
     

 
A Luftwaffe Henschel Hs 123A százada a második világháború előtt.

 
 
Források:
Wikipedia
 
 
© Légibázis Since 1998