A Grumman (G-4 / G-15) JF/J2F 'Duck' az első hidroplán volt, melyet a Grumman Aircraft Engineering épített. A US Navy megrendelésére készült, kilenc változatban. Hivatalos nevét - Duck (Kacsa) 1940-ben kapta, a japán hadüzenet után. Az első JF-1 típusjellel készült el 1933-ban, Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp motorral. Ezt követte a JF-2 "Coast Guard", már 559 kW teljesítményű Wright Cyclone motorral. 1937-től 1941 elejéig körülbelül 115 darab JF és J2F-1, J2F-4 "Ducks" állt szolgálatba, különféle feladatkörökben, de elsősorban partvédelemi feladatok ellátására alkalmazták. Ezeket követte a J2F-5s és a J2F-6s sorozat gépei. Az utolsó változatokat 1944-ben már Kolumbiában a Columbia Aircraft Corporation gyártotta. 1945-ig - a gyártás beszüntetéséig - több mint 600 darab készült ezekből a gépekből. |
A gép tandem pilótafülkés volt. A törzsben volt egy kabinkét utas vagy egy hordágy számára, illetve hátul pedig egy másik a megfigyelőnek, szükség esetén a rádiósnak. Az úszó a törzs szerves részét képezte. |
A J2F-1 Duck először 1933. április 25-én Paul Hovgard Grumman tesztpilótával repült először. Ekkor egy 750 LE-s (559 kW) Wright R-1820 motor hajtotta. A szériaváltozat 1936. április 2-án hajtotta végre első repülését. A továbbfejlesztett J2F-6 egy 1050 lóerős R-1820-54 motorral lett az utolsó Grumman J2F modell. |
Több gépet 1948-ban az Egyesült Államok légiereje tengeri mentési feladatokra alakított OA-12 éven.. Népszerűségét elsősorban könnyű kezelhetőségénak, megbízhatóságának és különleges kinézetének köszönhette. |
Feladatai közé tartozott a térképezés , felderítés/megfigyelés, tengeralattjárók elleni járőrözés, a légi-tengeri mentés, a fényképes felmérések, és a célvontatás. A háború után a J2F Ducks független polgári szolgáltatóknál, valamint Kolumbia és Mexikó fegyveres erőivel látott szolgálatot . Alkalmazta még Argentina és Peru. |
JF-1, JF-2, JF-3, JF-4, JF-5, JF-6, J2F-1, J2F-2, J2F-2A, J2F-3, J2F-4, J2F-5, J2F- 6, OA-12 |
A Duck rendkívül robusztus repülőgép volt. 1937. december 7-én Bernard Belcher tengerészgyalogos őrmester erős oldalszélben próbált leszállni, és gépe felborult. A Duck a földbe fúrta az orrát, és nagyot bukfencezett. Sérülés: csak a függőleges vezérsík teteje és az uszó rongálódott meg... Belcher őrmester pedig nem sérült meg. |
1941 májusában a USS NORTHSTAR-t áthelyezték az USCG grönlandi őrjáratához, tatján egy J2F-5 géppel. A Northland és Bear CG Cutters társaságában a NORTHSTAR alkotta a grönlandi őrjárat elsődleges csoportját a második világháború korai szakaszában, mindegyik egy Duck-ot hordozott. 1943. július 23-án egy német felderítőgép támadta meg a USS NORTHSTAR-t a Jan Mayen-szigettől északra, sem a hajó, sem a F2F nem sérült meg. |
A festményen a USS NORTHSTAR tatján szállított Grumman J2F-5 „Duck” repülőgép visszatérése látható, miközben a hajó az amerikai parti őrség grönlandi őrszolgálatán vett részt. A kép 1945-ben készült. | CG Aviation history |
John Pritchard hadnagy hősiessége és halála. |
1942. november 23-án John Pritchard hadnagy, a parti őrség pilótája azt a hírt kapta, hogy a Kanadai Királyi Légierő bombázója lezuhant a grönlandi jégföldekre. Pritchard az Arctic Cutter NORTHLAND fedélzetén önként jelentkezett, hogy éjszakai kutató-mentő csapatot vezessen a katasztrófa helyszínére. Nappal később Pritchard Benjamin Bottoms rádióssal elindult Grumman Duck J2F gépéve a lezuhant B-17 FLYING FORTRESS keresésére. Bottoms figyelemre méltó rádiós szakértelmével megtalálták a becsapódási pontot, és átrepültek felette. A földön rekedt amerikai repülőszemélyzet megkönnyebbült, de figyelmeztették a Pritchard-ot egy veszélyre. A hó mély volt, lehetetlenné tette a kerekekkel való leszállást. Pritchard is felismerte a veszélyt, és néhány mérfölddel arrébb egy sima jeges területen landolt. Bottoms hátramaradt, , míg Pritchard gyalog folytatta, és minden lépésén tesztelte a jeget. Pritchard visszahozta az első két túlélőt, akik megsebesültek. A rádiós segített neki a sebesülteket a fedélzetre emelni. Pritchard azt tervezte, hogy egyszerre kettőt evakuál egy sor oda-vissza út során. Elindította a Duckot, de lassan gyorsult, visszahuppant a jégtakaróra, de aztán sikerült felszállni. A következő kísérletet másnapra halasztotta, mert már túl sötét volt ahhoz, hogy biztonságos leszállást hajtson végre a jégsapkán. November 29-én, másnap reggel Pritchard és Bottoms újra útnak indultak J2F gépükkel. |
November 29-én, másnap reggel Pritchard és Bottoms újra útnak indultak J2F gépükkel. Ezalatt a hadsereg mentőcsapata motoros szánokkal közelítette meg a baleset helyszínét, de át kellett haladniuk egy hasadékon., melyet jéghíd szelt át. Kockázatos volt. A jéghíd nem bírta az utolsó szán súlyát, és a hadsereg egyik tisztjének halálát okozva lezuhant a mély hasadékba. Pritchard is elindult a B17-es felé, de a látási viszonyok egyre rosszabbak lettek, és a köd ereszkedett le. Tapasztalt pilótaként és mentésvezetőként Pritchard tudta, hogy vissza kell térnie NORTHLAND-ra utánpótlásért és emberekért, hogy megtalálja az eltűnt katonákat. Cpl. Loren Howarth, a B-17 FLYING FORTRESS egyik túlélője Pritcharddal visszatért a Grumman Duck J2F-hez. |
Pritchard, Howarth hdgy. a B-17-ről és Bottoms felszálltak az erős ködben és hófúvásban. Sűrű felhőbe kerültek. Bottoms rádiózása egyre gyengült, mígnem hirtelen teljes csend lett. A Duck legénysége soha nem érkezett vissza a USS NORTHLAND-re. A keresési akció sikertelen volt, majd négy hónappal később a hadsereg egyik felderítője találta meg a katasztrófa helyszínét, de a legénység maradványait nem találták meg. |
A US Patrol Wing 10. századának J2F gépei 1942. január 5-én megsemmisültek a Fülöp-szigeteki Mariveles haditengerészeti bázison egy japán légitámadás során. Az egyetlen Duck, mely túlélte a támadást, motorsérülést szenvedett. Kijavították, és a J2F-4 1942. április 9-én éjfél után öt utassal és a pilótával felszállt. Ez a Duck az utolsó repülőgép volt, amely elhagyta Bataant, a japán bevonulás előtt. |
1946-ban a J2F-ek részt vettek a Highjump hadműveletben, ami az Antarktisz felfedezésének egyik küldetése volt. |
|
|
J2F Duck |
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
J2F Duck |
|
|
|
|
A Grumman J2F-3 Duck (BuNo 1578) volt az első repülőgép, amelyet a floridai Jacksonville-i haditengerészeti légibázisra került, 1940. január 16-án. Ez a lett a parancsnok gépe. Egy North American SNJ Texan áll a Duck mögött. | Forrás: NAS Jacksonville homepage |
|
NAS Jacksonville homepage |
|
|
|