Koolhoven FK.58. A holland Koolhoven gyár gépei a waalhaveni reptéren, 1939-ben. A gépeken holland polgári jelzések és francia kokárdák. | Fotó: Wikipedia |
|
|
1938-ban a francia légügyi minisztérium rájött, hogy a hazai repülőgépgyártó kapacitás nem tudja elég gyorsan felszerelni az Armée de l'Air flottáját modern vadászgépekkel. A holland Koolhoven tudva erről, viszonylag gyorsan megtervezett egy együléses vadászgépet, melybe francia motorok és egyéb alkatrészek kerültek. A franciák a gyarmatokon állomásozó vadászegységeknek szánták a vadászgépet, elsősorban Francia Indokínába. |
A gép 1938. július 17-én repült először. Vegyesépítésű, fa- vászon, fém szerkezettel rendelkezett. Az aerodinamikailag kiegyensúlyozott osztott szárnyak a szárny hátsó élein alacsonyabb leszállási sebességet biztosítanak. Behúzható futóművet kapott. |
1939 januárjában az Armée de l'Air 50 repülőgépre adott megrendelést, amelyeket Gnome-Rhône 14N hajtóművekkel szereltek fel. Alkatrész és motorszállítási nehézségek miatt csak hat FK.58 és tizenegy FK.58A – készült el a Koolhoven gyárban, részben holland hajtóművekkel és műszerekkel. A fennmaradó 23 repülőgépet, amelyek a gyártás különböző szakaszaiban voltak, átszállították Neversbe , ahol a repülőgépeket a Koolhoven alkalmazottainak kellett elkészíteniük, de midössze egy készült el a német megszállás napjáig. |
1939 júliusában a holland kormány megrendelést adott a Luchtvaart Afdeling (Holland Hadsereg Repülőhadteste) nevében 36 FK.58-ra. Ezeket Mercury motorral szerelték. Egy német bombatámadás 1940 májusában használhatatlanná tette a gyárat. |
Annak ellenére, hogy Koolhoven az FK.58 prototípusát a franciák nagy teljesítményűnek gondolták, a francia tesztközpontok feljegyezték, hogy a sorozat repülőgépei 120 km/h-val lassabbak voltak, mint amit a gyártó állított. Ráadásul a francia pilóták a manőverezőképességet is gyengének találták. |
A gépek a farncia gyarmatokhoz kerültek volna, de 1940. május 16-án a Szabad Lengyel Légierő egységei kapták meg Dél-Franciaországban. Hivatalos nevük a Patrouilles ("járőrök") volt. Az egységek közül kettő Salon-de-Provence repteréről, a másik kettő pedig a Clermont-Aulnat légibázisról működött. Walerian Jasionowski lengyel kapitány volt mind a négy járőr főparancsnoka. |
|
Az alábbi fotón látható 11-es számú repülőgépet 1940. június elején Clermont-Aulnat kapitány által vezetett lengyel Patrouilles-hez rendelték. A század kezdetben aktívan repülte a típust Montpellier védelmében, majd Clermontba települt az 5-ös, 14-es, és a 17-es számú gép. A pilóták Walerian Żak, Andrzej Malarowski és Bohdan Grzeszczak voltak. A parancsnok türelmesen több gépet követelt, végül 8-as, 10-es és 12-es számú gépet kapta még meg. A Dél-franciaországi evakuáláskor az 5-ös, 8-as, 10-es és 14-es számú gépek Perpignan-ban maradtak. A 11-es és a 17-es Montpellier-ben maradt. Pilótáik Nagy-Britanniába mentek. A Monpellier-ben lévő elhagyott repülőgépeket németek találták meg. A 11-es fotóján látszik a felfestett 'Varsói hableány' (Varsó címere), az elmosódott "11" szám, de a festmény alig látszik, valószínűleg mosható festékkel készült: |
|
|
|
1940 májusáig 13 repülőgép üzemelt Koolhoven századokban. Mivel a vadászgépek fegyverek nélkül érkeztek, azokat a lengyeleknek kellett beszerezniük, és felszerelniük. 1940. május 30-tól álltak szolgálatba. Először Avignon és Marseille körzetében, majd Clermont-Ferrand felett járőröztek. Legalább 47 műveleti bevetést hajtottak végre. A típus rövid ideig szolgált, 1940 májusában és júniusában öt gép el is veszett. Franciaország bukása után az összes fennmaradt repülőgépet leselejtezték. |
FK.58 prototípus |
|
1080 LE-s Hispano-Suiza 14AA motorral |
FK.58 (a holland bemutatón) |
|
Bristol Mercury motorral repült a holland hadsereg számára tartott bemutatón. |
FK.58 |
|
Az első sorozatgyártású változat Hispano-Suiza 14AA radiálmotorral. 4 gép épült. |
FK.58A |
|
Gyártási változat Gnome-Rhône 14N-39 motorral. 13 épült. |
|
|