|
Lavocskin La-5FN, ismeretlen helyen, 1944-ben | Reddit |
|
2023.08.18. |
|
NPO Lavocskin - НПО Лавочкина OKB-301 |
|
|
A Lakovcsin LaGG-3 használható vadászrepülőgép volt, s bár könnyűfém ötvözet helyett fából és delta lemezből (korabeli műanyag szerűség) készült, szerény teljesítményt nyújtott. 1941 folyamán a Lavocskin tervezőiroda egy LaGG-3 gépet átalakított M-82A (1330 LE névleges, 1700LE maximális) csillagmotoros változatra. Az alig kisebb légellenállás mellett (mintegy 1%) a sebesség 570km/h-ról 600 km/h-ra (6200m magasságon) emelkedett, és a gép repülési tulajdonságai is javultak. A gyártást 1942 májusától átállították az új, LaGG-5-nek nevezett gépekre. Új repülőgéptörzset terveztek, amelyben két db 20 mm-es gépágyút helyeztek el a motor fölött. A fülketető mögött alacsonyabb lett a törzsgerinc, ami jobb körkörös kilátást eredményezett. A La-5-ös 45 km/h-val nagyobb sebességet ért el, mint a Messerschmitt Bf 109G-2, 6000m alatti magasságon. A német vadászrepülőgépek emelkedőképessége jobb volt, ezért a fejlesztés a La-5 tömegének csökkentésére irányult. Ez eredményezte a La-5FN változatot, amelynek növelt teljesítményű motorja, illetve fém főtartós, könnyebb szárnyai voltak. A teljes tömeg 170 kg-al kevesebb lett. |
|
1943-ban a La-5FN változatú repülőgépek ezrei vettek részt a kurszki csatában és a Keleti Front óriási ütközeteiben, bizonyítva, hogy a szovjet vadászrepülőgépek nem maradnak el a német gépek mögött. |
A La-5 UTI kétkormányos kiképzőgép volt. |
Motormelegítés télen, indulás előtt [IPMS/USA Reviews] |
A 159. IAP Valerij Cskalov berepülőpilótáról elnevezett századának egyik La-5 gépe, 1943-ban |
|
|