Morane-Sauliner  
 
 

 

 
  Morane MS-406 D-3801 J-143
Forrás: Wikipedia-Kogo
Morane - Sauliner
Franciaország
 
 

Az Aéroplanes Morane-Saulnier francia repülőgépgyártó társaság volt, melyet 1911 októberében Raymond Saulnier (1881–1964) és a Morane testvérek, Léon (1885–1918) és Robert (1886–1968) hoztak létre.

A II. Világháború alatt a Morane-Saulnier német irányítás alatt működött, és számos német típust építettek, köztük a Fieseler Storch-ot, amelyet a háború után Morane-Saulnier MS.500 Criquet néven gyártottak.

A Morane-Saulnier-t a Potez 1962. január 7-én vásárolta meg. Így lett belőle SEEMS (Societe d'Exploitation des Etablissements Morane-Saulnier) 1966-ban a polgári modelleket leválasztották, hogy létrejöjjön a SOCATA , a Societe de Construction d'Avions de Tourisme et d'Affaires, amelyet végül az Aérospatiale vásárolt meg.

A társaságnak és magának Saulniernek is jelentős szerepe volt a fedélzeti géppuska szinkronizálásási koncepciójának kidolgozásában.

 
     
MS.540 MS.406 MS.406 MS.475, Vanneau, Algeria, 1967  
 
Az MS-406 története

Az első nagy háború után Morane-Saulnier számos repülőgépet készített kiképzésre és polgári alkalmnazásra, de a harmincas évek végén az új háború fenyegetésével ismét katonai repülőgépek felé fordult. Az 1920-as évek végén és az 1930-as évek elején számos egyfedelűt készített. Ilyen volt az MS230 és az MS315 is, de ezek teljesítménye korlátozott volt. Jóval nagyobb sikert értek el drámaian korszerűsített MS406-al, amely a háború kezdetén a francia légierő alaptípusa volt. 406-os viszont szörnyen szenvedett a modernebb Messerschmitt Bf 109-ek ellen, melyekkel 1940-ben kellett felvennie a harcot.

Elődje, az MS.405 egy 1934-es kiírásra született, prototípusa 1935 augusztusában repült először. Ezt 15 darab MS.405C.1 nullszériás repülőgép követte. A sorozatgyártás már az M.S. 406 C-1 típusú gépekkel indult meg, miután 1938 márciusában 1000 repülőgépre érkezett megrendelés. Az M.S.406-okat két gyártósoron készítették, 1938 júniusa és 1940 júniusa között több mint 1000 repülőgépet adtak át. Alapvetően meghatározó gépe volt a Vichy-légierőnek, de exportáltak gépeket Svájcba és Törökországba, míg a németek által lefoglalt repülőgépekből jutott Horvátországnak és Finnországnak is.

Technikai adatok

Hossza: 8,17 m
Magassága: 3,25 m
Fesztávolsága: 10,62 m
Hatótáv: 1500 km
Személyzet: 1 fő
Fegyverzet: 1 db a motorba mereven beépített 20 mm-es gépágyú (vagy 7,5 mm-es géppuska), két 7,5 mm-es, a szárnyba beépített géppuska
Hajtómű: 860 Le-s (641 kW) Hispano-Suiza 12Y-31 típusú, 12 hengeres V-motor.

Forrás: Wikipldia