Seversky P-35
Címkép eredeti méretben
 
Címkép: Seversky P-35 a virginiai Langley Aeronautical Laboratoryban, 1935 augusztus. Ezt a gépet az Advisory Committee for Aeronautics (NACA) használta 1939-ig. | Forrás: WordPress
Seversky P-35
Seversky Aircraft Company
 
   Alexander Seversky (Szeverszkij=északi) 1894-ben Tbilisziben született. Az I. világháborúban a balti orosz flotta vadászpilótájaként tucatnyi légi győzelmet aratott, majd kiküldték az USA-ba katonai attasénak. A forradalom után nem tért haza, kint halt meg 1974-ben. A húszas években repülőgépgyárat alapított, és kisebb gépeket, köztük amfíbiákat gyártott. Több típusa sikerrel vett részt az akkori idők rekordrepüléseiben, de magát a repülőgépgyártást sohasem sikerült gazdaságossá tennie.
   Alexander Seversky az USAF vadászgéptenderére tervezte az X1-P együléses és a 2XD kétüléses változatot, soros Allison motorhoz. A megrendelés csak egy 40 darabos szériára szólt, de ezt már P&W Twin Wasp csillagmotorral készítették. Szolgálatba állították P–35-ként és egy részüket később be is vetették a Japán elleni háború kevésbé fontos harcterein, de a háborúban végül is igazán nem vettek részt. P-35 volt az első teljesen fém konstrukciós, együléses vadászgép az Egyesült Államok Hadseregének légihadtestében, mely visszahúzható futóművel és zárt pilótafülkével rendelkezett.
    Seversky kapott egy 120 darabos svéd rendelést, amelyet az exporttilalom kikerülése érdekében AF–12-es (Auxiliary fighter, kisegítő vadász) típusként gyártottak és szállítottak. A svédek számára készült gépeknél javítottak az eredeti típus gyenge fegyverzetén, és J9-es néven álltak hadrendbe a Flygvapnet kötelékében. Ezeket a gépeket összeszerelési utasításokkal és repülési kézikönyvekkel, valamint az eredeti svéd szöveggel és szimbólumokkal kiegészített műszerfalakkal szállították le. A svédektől 1952-ben ment nyugdíjba.
   A páncélzat és az öntömítő benzintartályok hiánya sérülékennyé tette a gépet.  A Selfridge Fieldben állomásozó 1. Pursuit Group (27., 71. és 94. PS) számára szállították le az első P-35-ösöket. Itt a földi személyzet gyorsan tudomást szerzett a tartós üzemanyag-szivárgásról, mindig "nedves" volt a gép szárnya. Sok gép "csak" gyakorló- és átképzőgépként szolgált.

 
   P-35 harcban a japánok ellen
   Több gépet 1941 februárjától a Fülöp-szigeteki Távol-Kelet Légierőhöz küldtek. A luzoni három század átállt P-26-ról a P-35-re, és összesen negyvennyolc P-35 alkotta a Fülöp-szigetek védelmét. Közülük 10 baleset következtében elveszett. A P-35-ösöket elsősorban tüzérségi kiképzőként használta mindhárom század, mivel a Távol-Keleten kritikus 0,50-es kaliberű lőszerhiány volt. Nem állt rendelkezésre cserehajtómű sem. A P-35A gépeket később átadták a csoporthoz csatolt két újonnan érkezett századnak, a 21. és a 34. PS-nek, ez utóbbi kapta a legtöbbet. 1941 decemberében harcoltak a szigetek védelmében, kezdetben a Del Carmen repülőtérről. Reménytelenül felülmúlták őket a japán repülőgépek. 12 P-35A semmisült meg, hat pedig megsérült a Del Carmen repülőtér ellen december 10-én végrehajtott japán támadásban.
   Sikerei is voltak. A 34. század 1941. december 10-én bosszút állt (nagy veszteséggel) a Japán Birodalmi Haditengerészeten, miközben megtámadta az inváziós hajókat, megrongálta a hajókat és csónakokat. A század egyik P-35A gépe egy W-10-es japán aknakeresőt el is süllyesztett. A gépet Samuel H. Marrett hadnagy vezette. Marrett többször rácsapott a W-10-re, amíg a hajó fel nem robbant. A robbanás viszont olyan erős volt, hogy leszakította Marrett P-35-ösének szárnyát, és a gép a tengerbe zuhant.
   1941 decemberének végén a Fülöp-szigeteken a hadsereg légierejének nagy részét evakuálták a Bataan-félsziget repülőtereire. 1942. január 2-án öt túlélő P-35A megpróbált Pilar Fieldről Bataan repülőterére átrepülni, de közülük kettőt légvédelmi tűz ért. Az egyik lezuhant, a másik visszatért Pilarba, ahol leszálláskor összetört.
   1942 Január 11-én a megmaradt két P-35-öst Del Monte repülőtérre evakuálták, csomagterükben több embert szállítva. Április 4-én rövid időre visszatértek Bataanba, hogy evakuálják a többi személyzetet. Április 10-én egy a leszálláskor elveszett. Az egyetlen túlélő P-35-öst április 30-án adták át PAAC kapitányának Ramon Zosa-nak, és egy P-40-es kíséretében május 3-án a Macajalar-öbölnél végrehajtott japán partraszálló csapatok támadására repült ki.

 
   A P-35 teljesítménye még a korabeli mércével mérve is gyenge volt, és bár az USAAC pilótái nagyra értékelték a repülőgép robusztusságát, az 1938-as szállítások befejezésekor már elavult volt.

 
Seversky P-35
 
Seversky P-35
Seversky P-35
Seversky P-35
Seversky P-35
Seversky P-35
Seversky P-35
 
Seversky P-35
Seversky P-35
Seversky P-35
Seversky P-35
P-35 ( 36-404 ) USAAC P-35A jelzéssel az USAF Nemzeti Múzeumban
 
Seversky P-35
 
Seversky P-35
Seversky P-35
Seversky P-35
Seversky P-35
Seversky P-35

 
Források:
Wikipedia
Wordpress
 
 
© Légibázis Since 1998