P-36 Hawk
Címkép eredeti méretben
 
Címkép: Curtiss P-36 Hawk | Forrás: Airman Flypaper · NY-USA
Curtiss P-36 Hawk
Curtiss
 
   Curtiss P-36 'Mohawk' / "Hawk" 75 vadászgép. A Curtiss cég - a P-36 Hawk, más néven Curtiss "Hawk" Model 75 - típust saját költséggel és saját felelősségére tervezte az USA első "korszerű" egyfedelű vadászgépét, a Model 75-öst. Elődje a Curtiss P-40 Warhawk volt. A prototípus 1935 májusában repült először Wright SGR-1670-G5 csillagmotorral, amelyet hamarosan az erősebb Wright R-1820-F Cyclone csillagmotorra cseréltek ki. A US Army először csapatpróbákra három YP-36-ost, majd 209 db sorozatgépet rendelt. 178 darab a P-36A típus volt, amelyeket 1938 áprilisátólállítottak szolgálatba, 31 pedig P-36C típus, amelyek szárnyába még két 0,3 hüvelykes géppuskát építettek. A Model 75A jelű változatot az Egyesült Királyságba is exportálták, Mohawk néven. Szállították a típust a korábbi Model 75 változatban is, amelynek mereven beépített, burkolt futóműve volt, ezt Hawk 75-ként használták Angliában.

   Több lövegelrendezése volt. Egy-, kettő és négy szárnyágyús változatok voltak. Az egy szárnyágyús és a két szárnyágyús Hawk 75 81 szárnyán a fegyver lőszerdoboza eltérően van rögzítve. Egy lövegcsőnél a szárny felső részében rögzítették, a két ágyúcsöves változatnál szárny alsó részében van. Thaiföld számára leszállított, eredetileg francia gépek esetében néhány példány 23 mm-es fegyvert kapott a szárnyak alá.

   A motorburkolat oldalformája nem azonos a Cyclone Hawk és az O modellnél. A O-nál szinte nincs hézag a motor és a tűzfal között. Az olajhűtőhöz vezető csatorna keskenyebb. Ami az M és N modellt illeti, a fotók tanúsága szerint, ugyan az, mint az O modell esetében.

 
   Export, gyártás, átadások
 
   Az exportmodellek eltérnek az USAF verziótól, például a törzs fegyverrései, a pitot-cső, az antenna, a lőirányzó és így tovább. Franciaország a H75A-1-et -4-t kapott. H75A-1,-2 és -3 P&W Twin Wasps motorral volt szerelve., H75A-4 Wright Cyclone motorral. Mindegyik modellnek más-más szárnyfegyvere volt. A H75A-1 és -2 gépeken nem voltak törzslövegcső-rések. A propeller áramvonalazója néhány késői modellen nem tökéletes kör alakú volt. A H75A-6 egy részét Finnországba küldték. Cyklon motoros modellt is láttak a finn légierőnél, de története ismeretlen.
   A típust licenc alapján gyártották Kínában, a Kínai Köztársaság, és az Indiai Királyi Légierő számára.
   A dél-afrikai légierő 72 Mohawkot kapott, melyeket 1941 közepén szállították Kelet-Afrikába, ahol a 3 SAAF század műveleteit támogatták.
   1942 márciusában 10 USAAC P-36A-t szállítottak Brazíliába. 1943-ban az Egyesült Államok 28 Hawkot küldött Peruba a Lend-Lease megállapodás alapján. Ezek egykori norvég P-36G-k voltak, amelyek Kanadában szolgáltak.
   1940 közepétől néhány, Franciaországba és Hollandiába tartó P-36-ost Holland Kelet-Indiába küldtek, és később a japán erők ellen léptek fel. A Brit Nemzetközösség (SAAF) és a Dél-afrikai Légierő gépei az olasz erők ellen harcoltak Kelet-Afrikában, valamint Burma felett. A Nemzetközösségen belül a típust általában "Mohawk" néven emlegették. A brit egységek a gépet elavultnak tekintették, mégis, egy 10 gépes iráni Hawk 75A-9 szállítmányt egyszerűen lefoglaltak az 1941-es augusztusi invázió során, majd szolgálatba állították őket.
   1940 októberében Németország beleegyezett, hogy Franciaország eladja Curtiss Hawk vadászgépeit Finnországnak. Ez három szállítással valósult meg 1941. június 23. és 1944. január 5. között. 13 darabot pedig Norvégiának adtak el, de a németek lefoglalták, amikor meghódították az országot.

 
   A finnek
 
   A finn légierőben kedvelték a Hawk-ot, szeretettel Sussu-nak ("Édesem") hívták. A finn légierő sok sikert aratott ezzel a típussal, 1941. július 16. és 1944. július 27. között 58 finn pilóta 190 gépet lőtt le, 15 saját gép elvesztése mellett. A finn Hawk pilótái között volt a típus legtöbb győzelmet elért ásza, Altto Kalevi "Kale" Tervo 15¾ győzelemmel. Egy másik ász, Kyösti "Kössi" Karhila 32¼ győzelméből 13¼-et a Hawk-ban szerzett.
   A finn Hawk gépek kezdetben négy vagy hat 7,5 mm-es géppuskával repült. A folytatólagos háborúban a szovjet repülőgépek növekvő sebessége és páncélzata hamarosan megmutatta, hogy ez a fegyverzet nem elég erős. 1942-től a törzs géppuskáit egy vagy két 12,7 mm-es Colt vagy Browning FN géppuskára cserélték, és mindkét szárnyba két vagy négy .303 hüvelykes (7,7 mm) Browning géppuskát szereltek fel. A nehezebb fegyverzet felszerelése nem változtatott a vadászgép nagyon jó repülési tulajdonságain, és így sokkal hatékonyabb volt a szovjet repülőgépekkel szemben. A finn Hawkokat Revi 3D vagy C/12D célzókészülékekkel felszerelték. Használták a 12,7 mm-es Berezin UB vagy LKk/42 nehézgéppuskákat is.

 
   A franciák - a szövetségesek első légigyőzelme
 
   Náluk a gép hivatalos neve hivatalosan Curtiss H75-C1 lett. Az első Hawk 75A-1 (vagy H75A-1 n°1 ) 1938 decemberében érkezett Franciaországba, és 1939 márciusában állt szolgálatba. Néhány hónappal később ez a repülőgép a "Groupe de Chasse II/5 La Fayette" század gépe volt és törzsének oldalán a híres sziúfejet viselte.
   1939 szeptember 20-án André-Armand Legrand őrmester, a H75A-1 n°1 pilótája a Groupe de Chasse II/5 "La Fayette" századból érte el szövetségesek első légi győzelmét a második világháborúban. A nyugati fronton a Luftwaffe 3/JG 53 századának egy Messerschmitt Bf 109E gépét lőtte le.
   1939 és 1940 között a francia H75-ös pilóták 230 légigyőzelmet és 81 valószínű győzelmet értek el, 29 elveszett saját gép mellett.
   11 francia ász közül a háború korai szakaszában hét repült H75-össel. A legtöbb győzelmet a típuson Edmond Marin la Meslée hadnagy szerezte 15 igazolt és öt valószínű sikerrel.
    Az áruló Vichy-kormány irányítása alatt a 75-ösök összecsaptak brit repülőgépekkel a Mers El-Kebir-i és a dakari csata során. Az Észak-afrikai Torch hadműveletben a francia Vichy H75-ösök az amerikai haditengerészet F4F Wildcat gépei ellen harcoltak, 15 repülőgépet veszítettek, miközben hét amerikai repülőgépet lelőttek.

 
   Thaiföld - Japán és amerikai gépek is üzemeltek a Thai légierőben
 
   Néhány Hawk 75N-t Thaiföld használt a francia-thai háború alatt. Harcoltak a Prachuab Khirikhan csatában is a japán erők ellen a japán támadás során. 1941. január 28-án a Királyi Thai Légierő (RTAF) kilenc Ki-30 Nagoyát küldött három Hawk 75-ös kíséretében, hogy bombázzák Pailint és Sisophont Francia Indokínában. Thaiföld volt talán az egyetlen ország, amely japán és amerikai repülőgépeket együtt üzemeltetett.

 
   USA
 
   Mire a gép gondjait mgoldották, nagyrészt elavulttá váltak. Ennek ellenére 1941 februárjában P-36-osokat szállítottak Hawaiira úgy, hogy a USS Enterprise repülőgép-hordozóra rakták őket, majd amikor az Enterprise közeledett Hawaii partjaihoz a pilóták felszálltak a hordozó fedélzetéről. Ezzel jelentős időt takarítottak meg a hagyományos szállítási módhoz képest.
   Az Egyesült Államok által üzemeltetett P-36-osok egyetlen harca Pearl Harbor elleni támadáskor volt. Öt P-36A Hawk fel tudott szállni a támadás során, és két japán Mitsubishi A6M2 Zerót lőttek le egy P-36 elvesztése mellett. Ezzel megszerezték az Egyesült Államok első légi győzelmét a II. világháborúban.

 
   Norvégia
 
   Norvégia 24 darab Twin Wasp hajtású Hawk 75A-6-ot rendelt, amelyek közül 19-et szállítottak le, hét pedig a német invázió idején érkezett. Egyik repülőgép sem volt harcképes. A szétszedett repülőgépeket egyetlen áruló vámügyi alkalmazott tette tönkre, összetörte a műszereket, és elvágta az összes számára elérhető vezetéket. A németek által zsákmányolt 13 norvég Hawk része volt a Finnországba küldött 29 P-36-os első tételnek.
   Az Egyesült Államok által üzemeltetett P-36-osok egyetlen harca Pearl Harbor elleni támadáskor volt. Öt P-36A Hawk fel tudott szállni a támadás során, és két japán Mitsubishi A6M2 Zerót lőttek le egy P-36 elvesztése mellett. Ezzel megszerezték az Egyesült Államok első légi győzelmét a II. világháborúban..
 

 
Curtiss P-36A
P-36A
 
P-36A
P-36A
P-36A/C
P-36
P-36
P-36A
         

Curtiss P-36C
P-36C
P-36C
P-36C
     

Curtiss Hawk 75
P-36 H75
 
H75A/1/4/7
H75A-1
H75A-2
H75A-3
H75M és 0
H75M és 0
H75-Q szélvédő
H75
     

Motorburkolatok
P-36
P-36
P-36
     

 
Curtiss P-36A (75L)
  USAAC verzió. törzságyúk 0,50x1 és 0,30x1, szárnyfegyver nélkül, 178 db. P&W Twin Wasp R-1830. A P-36A harcolt Pearl Harbor felett. Nénány A modellnek nem volt kipufogóburkolata.
U.S. Army P-36A Air Corps Serial No.30-2
Curtiss P-36B
  Az 1100 LE (820 kW) teljesítményű R-1830/25 motorral szerelt P-36A sebesség elérte az 504 km/h, de visszatértek az eredeti R-1830-hoz. Csak egy gép készült.
Curtiss P-36C
  0,30-as géppuska került a szárnyakba. R-1830-17, 1200 LE (890 kW); az utolsó 30 sorozatgyártású gép is P-36C volt. Nénány C modellnek nem volt kipufogóburkolata. Nem ismert, hogy utólag szerelték fel, melyeken nem volt, vagy eltávolították azokról, melyeken volt. A C sorozat gyártásának közepe felé tüntek fel ezek a gépek.
Curtiss P-36G
  szárnyfegyvereket 4 db 0,30-asra cserélték. A H75A-8 sorozatot nevezték át G-re. Norvégia kapott belőle, majd az USA-ba került egy kiképző egységhez.
Curtiss P-36 Hawk 75A
  demonstrációs repülőgépek, amelyeket több hajtóművel is repültek. A törzs géppuska paneljén rések találhatók, amelyek az exportmodell jellemzői. A törzs fegyverzet első három rése előre nyílik, a többi pedig hátrafelé. Ezenkívül egy kis téglalap alakú panel látható a jobb oldali burkolaton (nem ismert, hogy minden modellben van-e), azonban nincs rés és dudor, mint a H75A-2 esetében. A P-36/H-75A szárnya alá téglalap alakú, némileg eltérő pozíciókban elhelyezett kis bombatartókat szereltek fel.
Curtiss P-36 Hawk 75A-1
  Első gyártási tétel Franciaország számára, négy 7,5 mm-es géppuska, R-1830-SC-G 900 LE motor. 100 db. épült. A franciák által rendeltgépek magas antennaárbocot kaptak. Antennavezeték viszont nincs rácsatlakoztatva, de ugyanaz az elrendezése, mint az USAF modellnél. Francia H 75, iker 7,5 mm-es törzságyúkkal rendelkezett, lépcsőzetesen.
Curtiss P-36 Hawk 75A-2
  Második gyártási tétel Franciaország számára, R-1830-SC-G vagy 1050 LE R-1830-SC3-G motorral, hat darab 7,5 mm-es géppuskával; 100 db. épült
Curtiss P-36 Hawk 75A-3
  Harmadik gyártási tétel Franciaország számára, hasonló a Hawk 75A-2-höz. 135 épült, 133-t szállítottak le.
Curtiss P-36 Hawk 75A-4
  Utolsó gyártási tétel Franciaország számára, hasonló a Hawk 75A-2-höz. 285 épült, egy részét Nagy-Britanniába szállították le és Mohawk IV néven üzemelt a RAF-nál iker, .303 kaliberes törzságyúval.
Curtiss P-36 Hawk 75A-5
  Kinában gyártott változat, de a gyártást később Indiába helyezték át, Mohawk IV néven a RAF-hoz került, iker, .303 kaliberes törzságyúval.
Curtiss P-36 Hawk 75A-6
  Norvégia verziója; a német invázió során lefoglalt repülőgépeket végül Finnországnak adták el
Curtiss P-36 Hawk 75A-7
  Holland Kelet-Indiában készült: 1200 LE Cyclone, egy 12,7 mm és egy 7,7 mm-es ágyú a burkolatban és két 7,7 mm-es a szárnyban; később négy 7,7 mm-es került rá, kettő az orrban, egy mindkét szárnyban, plusz hat darab 23 kg-os bombát hordozott.
Curtiss P-36 Hawk 75A-8
  Export verzió Norvégiába. P-36G néven is futott.
Curtiss P-36 Hawk 75A-9
  10 repülőgépet szállítottak Perzsiába. Ládákban ládákban volt még, amikor a RAF lefoglalta és Mohawk IV-ként használta Indiában.
Curtiss P-36 Hawk 75B
  Prototípus Wright R-1820 motorral
Curtiss P-36 Hawk 75D
  Prototípus, Wright Whirlwind R-1670 motorral
Curtiss P-36 Hawk 75H
  Belső gyári megnevezés egy egyszerűsített export változathoz rögzített futóművel. Két, kissé eltérő típust építettek, Kínának, majd Argentínának adták el.
Curtiss P-36 Hawk 75H
  Belső gyári megnevezés egy egyszerűsített export változathoz rögzített futóművel. Két, kissé eltérő típust építettek, Kínának, majd Argentínának adták el.
Curtiss P-36 Hawk 75I
  Kisérleti P-37 elnevezése
Curtiss P-36 Hawk 75J
  Kisérleti gép, egy darab 75A külső kompresszorral
Curtiss P-36 Hawk 75M
  Egyszerűsített változat rögzített futóművel és Wright R-1820 Cyclonemotorral. Kínában gyártotta a Curtiss és a Central Aircraft Manufacturing Company
Curtiss P-36 Hawk 75N
  Egyszerűsített változat rögzített és burkolattal ellátott futóművel Siam (Thaiföld) számára.
Curtiss P-36 Hawk 75O
  Egyszerűsített verzió Argentína számára, 30 darabot a Curtiss épített és szállított, további 200-at pedig az argentin Fabrica Militar de Aviones akart legyártani, de csak 20 készült el.
Curtiss P-36 Hawk 75P
  Gyártásba került P-36A (38-010 széria) Allison V-1710 folyadékhűtéses motorral. Később ez lett a Curtiss P-40 prototípusa.
Curtiss P-36 Hawk 75Q
  Két db. egyszerűsített prototípus Kínának. Legalább egy olyan fegyvert kapott, mint az XP-36F, és részt vett Sanghaj feletti harcokban az 1937. szeptemberi japán támadások során, és állítólag több bombázót is lelőtt, majd lelőtték. Pilótája amerikai volt, meghalt. Főfutója burkolatot kapott, ívelt szélvédője van. Néhány forrás szerint pár a H75Q behúzható futókkel rendelkezett.
Curtiss P-36 Hawk 75S
  R-1830-SC2-G-vel és turbófeltöltővel felszerelt gép, prototípus, elérte az 530 km/h sebességet, de bonyolultnak és megbízhatatlannak bizonyult.
Curtiss Y1P-36 (75E)
  USAAC prototípus, Pratt & Whitney R-1830 motorral
Curtiss XP-36D/E
  P-36A módosított változat két .50 hüvelykes (12,7 mm) géppuskával az orrban és négy 0,30-as géppuskával a szárnyakban.
Curtiss XP-36F
  P-36A két 23 mm-es Madsen gépágyúval a szárnyak alatt, de fegyverek elfogadhatatlan szerkezeti terhelést adtak le a gépre, illetve a végsebesség 426 km/h -ra csökkent
Curtiss XP-36G (H75A-8)
  Hawk 75A-8, amelyet Norvégia használt Kanadában a kiképzéshez; később Peruba szállították. R-1820-G205A 1200 LE.

 
Festésminták
P-36 H75A-4
 
XP-36B
P-36 Mohawk
P-36
P-36A
P-36C
P-36
 
P-36 H75A-1
P-36
P-36 Mohawk
P-36A
P-36
P-36A
 
P-36A
P-36A
P-36A
P-36A
P-36 H75A-4 Mohawk IV RAF
P-36C
P-36C
P-36A/C
     

 
Fotók
P-36
 
P-36
P-36
P-36
P-36
P-36
P-36
P-36
       

 
Források:
Wikipedia
Soyuyo
 
 
© Légibázis Since 1998