Címkép: Antoine de Saint-Exupéry a 80-as oldalszámú Lightningban | Forrás: HistoryNet |
|
|
1944. július 31. |
|
1944. július 31-én Antoine de Saint-Exupéry eltűnik a marseille-i partok mellett P-38 Lightning típusú repülőgépével, felderítő feladat teljesítése közben. |
Saint-Exupéry a II. világháború alatt először a francia felderítőknél szolgált, majd New Yorkban élt. Egy idő után visszatért Európába, hogy Franciaország felszabadításáért harcoljon. Az aktív harci repülésre alkalmatlannak tartott 44 éves írót P-38 Lightning repülőgépeket üzemeltető fotó-felderítő egységhez osztották be. A gépeken nem volt fegyverzet, csak kamerák. 44 éves korában - visszavonulása előtt - utolsó küldetésén adatokat kellett gyűjtenie egy rhône-völgyi német alakulatról... ahonnan soha nem tért vissza. Ismert tény, hogy gyenge fizikuma miatt le akarták tíltani a P38 felderítő változatról. |
|
A küldetésre Saint-Exupéry Bastiából szállt fel a 223-as P-38-as gépével. Célpontja a Rhône-völgyében Annecy és Provence volt. A felszállás után a repülőgép egyszer megjelent a radaron, majd nyomtalanul eltűnt. 1948-ban Saint-Exupéry-t, a légitársaságok úttörőjét a Latécoère és az Aéropostale közreműködésével "Franciaország Halottja"-nak nyilvánították. (Mort pour la France - Franciaországért harcolt és meghalt). |
|
|
TÉRKÉP |
|
|
|
TÉRKÉP |
|
|
Amelia Earhart eltűnése után Antoine de Saint-Exupéry felderítőgépének lezuhanása lett a repülés történetének egyik legnagyobb rejtélye. |
|
Ismert P38-as gépei: 80-as és amiben eltünt, a 223-as (42-68223) |
|
|
80-as |
|
|
|
80-as |
|
|
|
80-as |
|
|
|
80-as |
|
|
|
223-as |
|
|
|
223-as |
|
|
|
223-as |
|
|
|
223-as |
|
|
|
223-as |
|
|
|
223-as |
|
|
|
223-as |
|
|
|
223-as |
|
|
A gép megtalálása |
Több mint fél évszázadon keresztül hasztalan keresték a lelőtt repülőgép roncsait a tenger mélyén, míg egy nap, 1998-ban hetvenméteres mélységben egy Marseille-i halász zsinórja beleakadt a roncs egy darabjába... A halászok egy ezüst karláncot találtak hálóikban. A karkötőn Saint-Exupéry és New York-i kiadója neve olvasható. |
Az éjszakai repülés, A kis herceg írójának életét és halálát legendák övezik. Nem csoda hát, hogy a leghíresebb francia búvárok azonnal hozzáláttak, hogy felszínre hozzák a repülőgépet és ezzel közelebb kerüljenek az író halála máig tisztázatlan részleteinek megoldásához. |
Egy víz alatti kutatásokra szakosodott francia expedíció bukkant rá Antoine de Saint-Exupéry repülőgépének maradványaira. Az írónak 1944. július 31-én veszett nyoma a marseille-i partok mellett, azóta amatőrök és régészek hada kutatott a gépe után. A kis herceg, aki megszelídítette a vad rókát is, jóságával sok-sok olvasó szemébe csalt könnyeket, a világon sokan örültek a roncs megtalálásának. |
"Amikor megtaláltuk a roncsot, nem voltunk biztosak benne, hogy valóban Exupéry gépére akadtunk rá" - mondta a kutatócsoport vezetője, Pierre Becker. - "Amikor azonban megláttam az amerikai haditengerészet által is számon tartott gép azonosítási számát, a 42-68223-t, könnyek szöktek a szemembe. Ekkor már biztosak voltunk a dolgunkban, hiszen ennek a repülőgépnek a fedélzetén tűnt el az író." |
"Az a legnagyobb baj, hogy a lezuhanás okát talán sohasem fogjuk megtudni" - nyilatkozta Patrick Granjean, a roncsok vizsgálatával megbízott csoport vezetője. - "Egyelőre csupán annyit sikerült kinyomoznunk, hogy a repülőgép függőleges zuhanás után csapódott a tengerbe." |
|
|
Roncsok a tengerfenéken |
|
|
|
Roncsok a tengerfenéken |
|
|
|
A kiemelés |
|
|
|
|
|
Saint-Exupéry gépét (állítólag) lelövő pilóta |
1998 szeptemberében egy másik roncsot találtak a közelben, mintegy 50 méterre Saint-Exupéry gépétől.. A motor sorozatszáma és a cseh Skoda-cég jele alapján megállapította, hogy egy Daimler-Benz V-12-es repülőgépmotorról van szó. 2005-ben, hosszas késlekedés után Vanrell és Lino von Gartzen kiemelték a motort, és Münchenbe vitték, hogy német szakértők megvizsgálhassák. Kiderült, hogy a motort 1941 elején a csehek gyártották - a legrégibb gyújtógyertya 1941 márciusából származott. 1943-ban egy Bosch üzemanyag-adagolót szereltek hozzá. |
A kutatók megállapították, hogy a motor egy Messerschmidt vadászgépé volt, mely 1942-1944 között a Dél-Franciaországban állomásozó Jagdgruppe 200 gépe volt. Pilótája a 22 éves Alexis von Bentheim-Steinfurt herceg volt, akit az amerikaiak 1943 végén lőttek le első, ugyanakkor utolsó útján. A történet ezzel akár véget is ért volna, de a kutatók felkeresték azokat a veteránokat, akik von Bentheim egységében szolgáltak. Több száz pilótát felkeresett, végül 2006 júliusában telefonon hívta Horst Rippertet Wiesbadenben. Miután elmagyarázta, miért is keresi, Rippert azt mondta: "Nem kell tovább keresnie, én lőttem le Saint-Exupery-t." A 86 éves Rippert a háború után sportriporterként dolgozott egy televíziónál. Pár nappal azután hallott először Saint-Exupéry eltűnéséről, hogy Marseilles közelében lelőtt egy francia felségjelet viselő P-38-ast. Meg volt győződve róla, hogy ő lőtte le a francia írót, habár ezt eddig csak a naplójával osztotta meg. |
|
|