Polikarpov I-1
 
Polikarpov I-1 első prototípusa lezuhanása után | Massimo Tessitori
Polikarpov I-1
POLIKARPOV
 
A Polikarpov I-1 először 1923 szeptember 1-én repült. Két prototípus és 33 gép épült. Motor: 400LE-s Liberty L-12. Az első szovjet tervezésű vadász volt. Aluminium és szövet borítású törzs, AIRCO propeller. IL-400-ként is ismerik.
A Polikarpov I-1 volt az első szovjet gyártású egyfedelű vadászrepülőgép. Az első prototípus lezuhanása után újra kellett tervezni, és végül kis példányszámban meg is rendelték.
Ez egy együléses, alsószárnyas, fából készült repülőgép volt. A törzset és a szárnyakat rétegelt lemez és szövet keverékével borították. A futóművet drótokkal támasztották meg, a szárnyvégeket pedig cső alakú íves csúszótalpak védték.

Az IL-400 első repülésekor 1923. augusztus 15-én a repülőgép átesett és lezuhant, mert a súlypontja túl hátul volt. Nem tört össze nagyon, a futóművet visszaszerelték, és repülhetett. A második kísérletnél a repülőgép hosszirányban instabil volt, és hirtelen emelkedni kezdett; a pilóta nem tudta vízszintbe állítani, ezért leállította a hajtóművet. A repülőgép azonnal lelassult és 20 m-ről lezuhant. K.K. Artseulov pilóta enyhe sérülésekkel megúszta.

Megépült egy második prototípus is, az IL-400bis vagy IL-400B néven. Új, vékonyabb, alumínium szárnyat terveztek, valamint a hátsó szárnyat és a függőleges stabilizátort megnagyobbították. A pilótafülkét szélesebbre csinálták és a motoral együtt előrébb is hozták, a hűtőt pedig Lamblin típusúra cserélték. Két szinkronizált 7,62 mm-es PV-1 géppuskát szereltek fel.

Első repülését 1924. július 18-án hajtotta végre, és október 15-én engedélyezték a gyártást I-1 néven.

A sorozatgyártású repülőgépek különböztek egymástól, és mindegyiket tesztelésre használták. Ez azt mutatta, hogy a gép nagyon kezelhetetlen, instabil volt. 1927. június 23-án Mihail Mihajlovics Gromov pilóta kénytelen volt végrehajtani az első szovjet ejtőernyős ugrást egy átesés során. Bár 33 gép létezett, de katonai szolgálatra egy sem került.




Az oldalára "A világ szárnyai Kommün" feliratot festette Krylja Mirovoj. Ez az ODVF-ről elnevezett 1. számú GAZ gyár jelmondata volt.

A gép lezuhant, majd a javítások után a feliratot már másképp festették fel.



 
Források:
Wikipedia
Massimo Tessitori
 
 
© Légibázis Since 1998