|
Polikarpov I-185 az első felszállás, 1941. január 11. | Wikipedia |
|
2023.08.18. |
|
Az I-180/185 volt az utolsó próbálkozás arra, hogy az I-16 designból kihozzák a lehető legtöbbet, de nem nagyon sikerült. A 180-as fejlesztése komoly problémákkal volt terhes, végül a szovjetúnió hőse címmel kitüntetett pilóta, Valerij Chkalov halálát okozta. |
Az 1938. december 15-én a típus első felszállásakor lezajlott tragikus eseménysor nem teljesen világos. Polikarpov maga is kifogásolta, hogy a prototípust 1939 februárja előtt repüljék, de nem tudta megállítani a sürgető tisztviselőket. Sem Polikarpov, sem Tomasevics nem hagyta jóvá az első repülést, és senki nem írta alá a prototípus gyárból való kiadásának nyomtatványát. |
Valerij Chkalov felszállt, és kis magasságban egy kört tett meg a repülőtér körül. A második körre Chkalov messzebbre repült, de már 2000 méter fölé emelkedett, bár a repülési terv kifejezetten tiltotta a 600 méter túllépését. Chkalov láthatóan rosszul számolta ki a leszállási megközelítést, mert areptér előtt már nagyon alacsonyan volt. Amikor megpróbált felhúzni, a motorja leállt. A pilóta több épületet is ki tudott kerülni, de végül egy elektromos vezetéknek ütközött. Chkalov kiesett a pilótafülkéből, súlyosan megsérült, és két órával később meghalt. |
|
A hivatalos kormányzati vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a motor leállt, mert a hűtőzsaluk nem voltak nyitva. Mások azt feltételezték, hogy Chkalov túl gyorsan nyomta előre a gázt, és ettől lefulladt a motor. A baleset után Tomasevicset és több más tisztviselőt, köztük az első repülést erősen sürgető S. Beljakin fegyverzeti osztályigazgatót azonnal letartóztatták. Évekkel később M.M. Gromov tesztpilóta a tervezőket hibáztatta a hibás motorhűtésért, és magát Chkalovot a repülési tervtől való eltérésért. Chkalov fia azt állította, hogy apja halála egy összeesküvés révén következett be, mert a halálát megelőző hónapokban már voltak ennek jelei. A baleset körülményei valószínűtlenné teszik ezt. Mindazonáltal Chkalov halálával Polikarpov hírneve Joszif Sztálinnál olyan csapást szenvedett, amelyből soha nem tért magához. |
|
Nem csak Chkalov halálát okozta a gép. Az I-180-2 nevű második prototípus Tomas Suzi pilótával a kormánynál 1939. szeptember 5-én magassági tesztek során lezuhant, és a pilóta életét vesztette. A baleset pontos körülményei ezúttal sem tisztázottak. Szemtanúk szerint a repülőgép meredeken (mások azt állították, hogy egy pörögve) zuhant 3000 méterig, ahol a pilóta kiegyenlített, majd ismét bepördült. 300 méternél újra egyenesbe került. A pilóta ekkor elhagyta a gépet, de nem nyílt ki az ejtőernyője. Soha nem adtak biztos magyarázatot, de a hipotézisek között szerepel a pilóta látásromlása a szivárgó olajhűtőből származó olaj miatt, vagy eszméletvesztés az oxigénberendezés meghibásodása miatt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I-180 |
|
I-180 |
|
I-180 |
|
I-180 |
|
I-180 |
|
|
|
|
|
|
|
|
I-180 Pilótafülke |
|
I-180 |
|
I-180 |
|
|
|
|
Az I-185 a 180-as erősebb változata volt. 1941. január 11-én repült először. A gyártás előtti prototípusokat a Barbarossát követően csapattesztekre a 728. vadászrepülőezredhez rendelték, ahol megállapították, hogy az I-185 gyors, és jól manőverezhető. Az egység kapitánya, Vasziljaka a következőket jelentette: „Az I-185 szintsebességében felülmúlja a szovjet és a külföldi repülőgépeket. Könnyen, gyorsan és erőteljesen hajt végre műrepülő manővereket." |
|
A gépet viszont a légierő nem találta ennyire jónak. Háromféle motorral is repült, de a harcoló gépeknek minden egyes motorra szükségük volt. Át kellett volna szervezni a Yak és LaGG vadászrepülőgépek gyártását is, illetve mivel az I-185-höz több duralumíniumra lett volna szükség, amiből hiány volt. A programot ezen okok miatt nem támogatták tovább, és törölték. Könnyen elkézelhető, hogy Polikarpov Sztálinnal megromlott viszonya is közrejátszott ebben a döntésban. A rajzokat átadták a Jakovlev és a Lavocskin tervezőirodáknak, ahol igen hasznosnak bizonyultak a La-5 és később az újabb Jak vadászgépek fejlesztésében. Az I-185-ös prototípussal ért véget ténylegesen Polikarpov repülőgép-tervezői karrierje. |
|
|
I-185: A második gép balesete |
|
|
|
|
|
|
|
|
I-185 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I-185 |
|
I-185 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|