|
Polikarpov I-190. | Amodel |
|
2023.08.18. |
|
Az I-190 az utolsó másfeles kétfedelű reülőgép, amely nagyon hasonlít az I-153 "Csajka" típusra, de M-88 motorral és számos tervezési fejlesztéssel. A nagy manőverezőképességű repülőgépet légi harcra szánták, csoportos harcban, nagy sebességű vadászgépekkel kombinálva. Az akkor érvényben lévő elmélet szerint a nagysebességű vadászrepülőgépeknek - monoplánoknak - kellett volna utolérniük az ellenséget és feltartóztani a csatában, majd kétfedelűket hívtak volna az ellenség megsemmisítésére. |
Az I-190-est támadó repülőgépként, kísérő vadászrepülőként kellett volna használni, Polikarpov szerint. Számos okból kifolyólag az I-190-en csak 1939 tavaszán kezdődtek el a munkálatok. 1939 őszén körülbelül egy tucat tervezőcsapat várta az M-88-at, de soha nem kapták meg. |
|
1939. november 23-án a sílécekre szerelt I-190-est az 1-es számú üzem repülőállomására szállították, ahol lefestették, polírozták, és gondos mérlegelésnek vetették alá. A felszálló tömeg 2290 kg volt, 184 kg-mal több, mint amit reméltek. December első napjaiban beindították a motort. 1939. december 15-én Khodynka legidősebb tesztpilótája, Alekszandr Zsukov az új gépen elkezdett taxizni, és még aznap két rövid repülést is sikerült végrehajtania. Zsukov első repülése 1939. december 30-án történt, a pilóta nem vett észre semmi szokatlant a repülőgép viselkedésében. Minden későbbi levegőbe emelkedés meglehetősen epizodikus volt, és számos tervezési fejlesztéssel és a motorral kapcsolatos felhajtással járt. 1940. február 8-án Ulyakhin pilóta csatlakozott az I-190 tesztjéhez, valamivel később Davydov. 1940. április 1-jén Davydov jobb oldali futóműve nem jött ki teljesen, a gép a leszállás során kisebb sérüléseket szenvedett. |
|
Az I-190-est megjavították és folytatták a gyári tesztrepüléseket 1940. június 6-ig. Egy újabb hibát észleltek - repülés közben a felső szárny borításának egy része leszakadt. 1941 februárjáig elért maximum sebesség 488 km/h volt öt kilométeres magasságban. 1941. február 13-án egy tervezett repülés során az M-88R hajtómű meghibásodott. Ulyakhin pilóta a tushinói repülőtérre ereszkedett, de nagyon mély volt a hó, és a gép leszálláskor megcsúszott. Uljahin nem sérült meg, de a gép jelentős károkat szenvedett. Nem tulajdonítottak nagy jelentőséget az eseménynek, és hamar megfeledkeztek róla. Az I-190-est nem állították helyre. |
A gép igazából már ekkor reménytelenül elavult volt. Nem tudjuk, hogy 1940-41-ben Polikarpov miért eröltette még az I-15 alapján készült fejlesztéseket. |
|
|