Fi-156 Storch
Címkép eredeti méretben
 
Címkép: Fieseler Fi-156 Storch | Forrás: Wikipedia
Fieseler Fi-156 Storch
Fieseler
 
   A Fieseler Fi 156 "Storch" (magyarul: „gólya”) könnyű, csővázszerkezetű, vászonborítású, felsőszárnyas felderítő- és futárrepülőgép, melyet a Fieseler repülőgépgyár fejlesztett ki és gyártott a második világháború előtt a Luftwaffe számára. Kiváló repülési jellemzői miatt a polgári légiközlekedési piac számára az 1950-es évek végéig gyártásban maradt.
   A “Storch” tervezésnél elsődleges szempont volt a rendkívül alacsony fel- és leszállási sebesség, ez több különleges szerkezeti megoldást igényelt. A repülőgép felsőszárnyas, törzsét acélcső rácsszerkezetből alakították ki. Szárnya kétrészes faépítésű volt vászonborítással, és a törzshöz 1-1 db V-alakú merevítő-dúccal csatlakoztatták. A szárny a gép méretéhez képest nagy felületű volt, orrsegédszárnnyal, réselt fékszárnnyal és fékszárnyként is alkalmazható csűrőkkel látták el. A futóműve hagyományos 3-pontos, farokcsúszóval. Hajtóműve az “Argus 10C”, nyolchengeres és 177 kW (240 Le) teljesítmény leadására volt képes. Kétágú légcsavarja nem volt állítható.
   Elsősorban felderítésre használták, hiszen teljesen üvegezett kabinja rendkívül jó kilátást biztosított. Futárszolgálat ellátására és sebesültszállításra is kiválóan bevált, különleges képességei pedig néhány rendkívüli feladat ellátásra is alkalmassá tették. Rövid fel- és leszállási úthosszát a mai napig is legendák övezik. Megfelelő körülmények között felszálláshoz 65 méter, leszálláshoz 20 méter távolság is elég volt. A Fieseler 156-os minimális sebessége valamivel 50 kilométer/óra alatt volt. Minimum sebességgel és 13 kilométer/órás ellenszélben a gép képes volt szinte mozdulatlanul maradni az égen, gyakorlatilag mint egy helikopter.
 
   A Storch első prototípusa, a V1 1935-ben készült el, majd később még négy készült (V2, V3, V4, V5). Ezt egy előszériás modell, a Fi 156 A-0 követte. A sorozatgyártású Fi 156 A-1 1937-ben állt szolgálatba. Ezután további hat szériát gyártottak (C, D, E, F, U és K jelzéssel), összesen 12 modellvariációban. Kiderült, hogy az összekötő és felderítő feladatok mellett a Fieseler-gépek tüzérségi megfigyelésre, szállításra is alkalmazhatóak. A legnagyobb számban gyártott Fi 156 D-1-esek nagyméretű oldalajtókat kaptak, így ezt a változatot sebesültszállításra is használták, mivel a szűk, de hosszú kabinban pont elfért egy hordágy.
   A katonai felderítő változat egy géppuskát kapott a hátsó ülésnél. A Fi 156 C-2 egy kétüléses megfigyelő típus, volt, amelynek megemelt és üvegezett hátsó hátsó lövegállása MG 15-ös géppuskával. A géppuskákhoz tartozó lőszerkészlet a pilótafülke mögötti tárolókban kapott helyet. Volt olyan változat, ahol az MG 15 géppuskák a repülőgép bal oldalára voltak felszerelve, és a pilóta egy kézikerékkel tudta mozgatni őket. A gépek felszereltsége változhatott a feladattól függően, így nem minden Fi 156 volt felszerelve géppuskával.
   A Storch-ok a világháború végéig gyártásban maradtak, összesen közel 2900 darabot készítettek, és minden hadszínterén segítették a Tengelyhatalmakat. 1942-től a franciaországi Morane-Saulnier(wd) a Puteaux-ban is gyártotta többféle kivitelben. Francia gyártású változatai a mai légibemutatók gyakori vendégei.
   1944-ben a gyártást Németországból áthelyezték a Mrázban lévő gyárba, ahol 138 darab Fi 156-ot (ottani nevén "K-65 Čáp") gyártottak 1949-ig.
   A gépet licensz alapján gyártották Romániában is. A gyártást 1943 októberében kezdte meg az ICAR gyár. Az ICAR 1944. májusi bombázásáig mindössze 10 példány készült, majd 1944-ben folytatódott, de csak hat készült el. 1945 júniusától 1946-ig további 64 repülőgépet építettek.

 
   Magyar Királyi Légierő
   1944 telén Magyarországra is érkezett 36 db Storch, melyek futárgépként szolgáltak, de igen veszélyes bevetéseket teljesítettek, amikor 1945 elején a Vérmezőn kellett landolniuk. A Storch igen specifikus képességeinek köszönhetően nagyon hatékony volt az ilyen típusú bevetések során.
Fi-156 Storch
 
Fi-156 C-1
R.11+16
Fi-156 Storch
     
   Az R.1+08 szomorú sorsa
 
Az R.1+08 hívójelű Gólya sűrű ködben zuhant le 1942 novemberében az ilovszkojei katonai repülőtéren. A gépet selejtezni kellett. Forrás: Péter Orincsay - Tűzkereszt
 
 
   Néhány magyar Storch pilóta
   Jármay László
   Jármay László a második világháború alatt a Magyar Királyi Honvéd Légierőben szolgált, és Storch felderítőgéppel értékes felderítő feladatokat teljesített. A háború után Jármay külföldre emigrált, és Kanadában telepedett le.
   Ráday János
   Ráday János a második világháború alatt az 1. Magyar Felderítő Osztályban szolgált. Feladatuk az volt, hogy a szovjet front mögött információkat gyűjtsenek a szovjet erők mozgásairól. Ráday János több sikeres küldetést hajtott végre a "Gólya" fedélzetén.
   Korniss Lajos
   Korniss Lajos a magyar királyi légierőben szintén Fieseler Storch-pilóta volt. Korniss Lajos tevékeny részt vállalt Budapesti 1944-es ostroma alatt, gépével sérülteket vitt ki a fővárosból.
   Szentgyörgyi Dezső
   Szentgyörgyi Dezső a magyar királyi légierő egyik legismertebb pilótája volt a második világháború alatt. Számos típussal repült, beleértve a Fieseler Storchot is.
Forrás: OpenAI. Megjegyzés: Internetes kereséskor csak Szentgyörgyi Dezsővel kapcsolatban találtam erre vonatkozó megerősítést.

 
   Mussolini
   1943. szeptember 12-én, az "Unternehmen Eiche" (Tölgyfa hadművelet) keretében egy német kommandós alakulat megpróbálta kiszabadítani az elfogott Benito Mussolini olasz diktátort a Grand Sasso hegy tetején lévő Hotel Campo Imperatore szállodából. Az akció jól haladt, az őröket lefegyverezték, a hegycsúcsról levezető függővasút viszont elromlott. Mussolinit végül egy Storch szállította el - a kis területről való felszállás különösen nagy teljesítmény volt, mivel az akció nagydarab parancsnoka ragaszkodott ahhoz, hogy ő is azzal a géppel távozzon amiben már a pilóta és Mussolini is bent ült.

 
   Hanna Reitsch, 1945. április
   1945. április 26-án a híres német berepülőpilóta, Hanna Reitsch Fi 156-osával bejutott a minden irányból körbezárt Berlinbe. Hitler parancsára magával hozta Robert Ritter von Greim tábornokot Münchenből, és a Brandenburgi kapu környékén szálltak le. Reitsch szándéka szerint Adolf Hitlert kivitte volna a városból. A Führer nemet mondott, de a pilótanőnek parancsba adta, hogy meneküljön el. A romok között a hársfákkal szegélyezett Unter den Linden sétányról sikerült felemelkednie, és kirepülnie Berlinből.

 
   Fieseler Fi-156 Storch nézeti rajzok
 
Fi-156 Storch
 
Fi-156 Storch
7087 pixel, 1:4
Fi-156 Storch
7087 pixel, 1:4
Fi-156 Storch
Fi-156 Storch
Fi-156 Storch
Fi-156 C-2/C-5
 
Fi-156 Storch
Fi-156 Storch
Fi-156 Storch
Fi-156 Storch
Fi-156 Storch
Fi-156 Storch
Fi-156 Storch
 
Fi-156 Storch
 
Fi-156 Storch
 
Fi-156 Storch
 
Fi-156 Storch

 
   OKA-38
   Érdekesség, hogy 1939-ben, a Molotov–Ribbentrop-paktum alapján Németország több repülőgép terveit adta át a szovjeteknek, köztük a Fi 156C-ét is. Oleg Antonovot bízták meg azzal, hogy a repülőgépet a szovjet követelményeknek megfelelően gyártásba vegyék. Választási lehetőségük volt a licenszgyártásra is, de a német tervek másolását választották. A gép az OKA-38 nevet kapta, és két változatot terveztek: az SS háromüléses összekötő repülőgépet és az N-2 légi mentőt, amely két hordágy és egy orvos szállítására alkalmas. A 365. számú gyárban építették a prototípust, majd egy másikat a 23-as gyárban. Az első prototípus 1940 vége előtt repült. Antonov tervei alapján egy nehezebb repülőgépet készítettek, ami az eredeti le- és felszállási úthossz háromszorosát igényelte, de sokkal nagyobb volt a hatótávolsága és nagyobb a teherbírása is.
OKA-38
 

 
Források:
Wikipedia
Péter Orincsay - Tűzkereszt
Bibl.Szeged
Elfnet
 
 
© Légibázis Since 1998