SB2U-3-asok a USS Wasp (CV-7) fedélzetén, Casco Bay (USA) 1942. március 25. | U.S. Navy fotó |
|
|
Vought Aircraft Companies |
Az 1934 októberében megrendelt SB2U a US Navy első egyfedelű felderítő és zuhanóbombázógépe volt. Mivel a prototípusnak túl nagy fel- és leszállósebessége volt, egy kétfedelü prototípus is készült, az XSB3U1. |
Az egyfedelű XSB2U-1 prototípusa 1936 januárjában repült először, és októberben a haditengerészet 54 darabot megrendelt. Az SB2U-1 sorozatgépeket 1937 decemberétől szállították, 825 Le-s Pratt & Whitney R-1535-96 csillagmotorral. 58 darab sorozatgép készült így el, melyek 1942-ig szolgáltak. 57 gép épült az SB2U-3-ból, erősebb fegyverzettel és megnövelt üzemanyagtartályokkal. |
Franciaország 39 SB2U-t vásárolt, az Egyesült Királyság pedig 50 gépet állított hadrendbe, Chesapeake Mk I. néven |
|
USA |
|
1937 decemberében négy repülőgép került a USS Saratoga VB-3 repülőgép-hordozó fedélzetére. Szolgált a USS Lexington, USS Ranger és a USS Wasp hordozókon is. |
A Pearl Harbor elleni támadás során a VMSB-231 hét Vindicatora megsemmisült Ewa Field repterén. |
A VMSB-131 és a VMSB-241 volt az a két USMC osztag, amely 1941 márciusa és 1943 szeptembere között alkalmazta a tengerészgyalogság-specifikus SB2U-3-at. A VMSB-241 Vindicatorai 1942 júniusában harcoltak a midwayi csatában. A modernebb repülőgépekkel már tapasztalattal rendelkező pilóták későbbi harci feladataik során lekicsinylően beszéltek az SB2U-król. „Vibrátor” vagy „széljelző” becenévvel illették. |
Richard E. Fleming kapitány SB2U-3 gépében 1942. június 5-én egy támadást vezetett a Mikuma japán cirkáló ellen. Bátorságáért már csak posztumusz kitüntetésben részesíthették. |
|
FRANCIAORSZÁG |
|
Az SB2U-2 francia változata, a V-156-F speciális francia felszereléseket tartalmazott. A Béam hordozóra települtek, de amikor a háború kitört, a hordozót túl lassúnak nyilvánították az operatív szolgálathoz. Ezért a V-156-F-el felszerelt AB 1 és AB 3 századok a parti reptereken állomásoztak, amikor a francia csata elkezdődött. Az AB 1 súlyos veszteségeket szenvedett, miközben hidakat és német csapatokat támadott Észak-Franciaországban. A típus légi fedezetet is biztosított Dunkerque evakuálásakor. |
|
KIRÁLYI HADITENGERÉSZET |
|
Franciaország 1940 márciusában további 50 darab V-156-F-re adott megrendelést. Franciaország vereségét követően a brit kormány vette át a gépeket a Királyi Haditengerészet számára, és Chesapeake-nek nevezték el a repülőgépet. |
A britek számos módosítást alkalmaztak a Chesapeake-en. Kiegészítő üzemanyagtartályt, további páncélzatot és erősebb előretüzelő fegyverzetet kapott. 1941. július 14-én az RNAS járőrözésre alkalmazta őket. A 811. század legénysége "túrótorta"-ként emlegette a gépeket. HMS Archer fedélzetéről tengeralattjáró-elhárító feladatokat teljesítettek. 1941 novemberében kivonták a gépeket. |
|
|