'Vengeance'
Címkép eredeti méretben
 
Címkép: Vultee A-35B célvontató minden fegyverzet eltávolításával. 1944 | Forrás: Wikipedia Fotó: U.S. Army Air Force
A-31/35, V-72 'Vengeance'
Vultee Aircraft
 
   A Vultee A-31/35 'Vengeance' zuhanóbombázó volt. 1940 elején a franciák 300 repülőgépet rendeltek a Vultee cégtől 1941 szeptemberére, de Franciaország összeomlása miatt egy ideig szünetelt a gyártás. A programot a britek élesztették fel 700 darabos rendelésükkel. A gépek Vengeance Mk I és Mk II jelzéssel kerültek Nagy-Britanniába. Az amerikaiak további 200 A-31 (Vengeance Mk III) gépet vettek az Egyesült Királyságnak a kölcsönbérleti szerződés keretében, majd újabb 100 darab módosított változatot, az A-35-öst. Ezek a gépek amerikai berendezésekkel, nagyobb állásszögű szárnnyal és 1600 Le-s (1193 kW) R-2600-11 motorral készültek. Az A-35A tipusjelet 99 átalakított repülőgép kapta, amelyeken az előretüzelő géppuskákat módosították. 536 darab készült a javított teljesítményű A-35B változatból (Vengeance Mk IV). A tipus csak korlátozott mértékben vett részt bevetésekben.

 
   Harcban
   Mire Nagy-Britannia nagyszámú Vengeance-t kapott, megváltozott a véleménye a zuhanóbombázók hasznosságáról. Mivel a brit csata és az észak-afrikai hadműveletek azt mutatták, hogy a zuhanóbombázó sebezhető a vadászgép támadásaival szemben, a Vengeance-t nem alkalmazták Nyugat-Európa felett vagy a Földközi-tengeren. Úgy döntöttek, hogy a burmai térségben vetik be a dzsungelben tartózkodó brit és indiai csapatok támogatására.
   Az első RAF-századok - a 82. és 110. - 1942 októberében kapták meg a Vengeance-t. Az első zubo küldetést a japán erők ellen 1943. március 19-én hajtották végre. További két RAF-század Burmában kapott Vengeance-t, a 84. és No. 45 (IAF) két százada, az Indiai Légierő 7. és 8. százada. Amikor sűrű monszunfelhők akadályozták a kilátást a zuhanás alatt, a RIAF pilótái a normál bombázás módszerét alkalmazták 240 m magasságból. Ezzel a technikával annyi találat született, hogy a parancsnokok rávették őket ennek a technikának a használatára.
    Az 1943/44-es második Arakan-hadjárat során a japán támadások elleni védekezésben a imphali csatában valamint az 1944. április–júliusi Kohima-i csatában is bevetették. A japán támadás visszaverését követően a A RAF és az IAF megkezdte a Vengeance kivonását a sokoldalúbb vadászbombázók és kétmotoros könnyűbombázók javára. Az utolsó küldetésüket Burma felett 1944. július 16-án hajtották végre.
   A burmai szolgálat után egy különítményt küldtek Takoradiba nyugat-afrikai Közel-Keleten keresztül. A maláriás szúnyogok elleni levegőpermetezési kísérletekben számos repülőgép meghibásodott. 1944 szeptembere és decembere között 11 Vultee repült szárny alatti permetező adagolókkal.
   Sok gépet célvontató feladatokra módosítottak, és haditengerészet (FAA), illetve a RAF is használta őket ebben a szerepkörben

 
   Ausztrália
   Ausztrália sürgőss intézkedésként 400 Vengeance-re adott megrendelést a csendes-óceáni háború kitörését követően. Míg az első Vengeance-t 1942 májusában adták át az Ausztrál Királyi Légierőnek (RAAF), a repülőgépek jelentős számban csak 1943 áprilisában érkeztek meg.
   Az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) első Vengeance százada, a No. 12. repült elsőként hadműveleti küldetést a Selaru-sziget ellen Holland Kelet-Indiában. A Vengeance gépekkel felszerelt századok közé tartozott a 12., 21. , 23. , 24. és 25. Közülük 25. szd. kivételével valamennyien szolgáltak rövid ideig az új-guineai hadjáratban. A RAAF 21. és 23. számú osztaga a Hansay-öbölben végrehajtott rajtaütésben remekül teljesített. A dzsungel borította dombok és szigetek a zuhanóbombázók utolsó megnyilvánulásának fő színtereivé válnának.

 
   USA
   Az Egyesült Államok 243 V-72-est és A-31-est kapott, valamint nagyszámú, A-35-öt, de ezek nem láttak harcot. 1944 tavaszán az A-31 kiterjedt frontharcokat vívott a Kínában állomásozó 10. légierővel. Akár 60 A-31-est is lehetett küldeni egyetlen küldetésre. Az A-31 először 1944. március 14-én harcolt Kínában, amikor brit repülőgépekkel együtt célokat bombázott Arakan és Chin Hills körzetében Kínában. Utoljára 1944. május 25-én használták, amikor 20 db. A-31 bombázta a Manipar hídat Tonzangnál.
   1944 áprilisától számos Vengeance Mk IV a 8. légierőbe került, és célvontatási repülésekre, a Combat Crew Replacement Center állomásaira volt rendelve. Minden fegyverzetet eltávolítottak, és egy könnyű kábelcsörlőt szereltek a hátsó törzsbe a vontatáshoz. Érdekes, hogy ezek egy része továbbra is brit nemzeti jelzésekkel és sorozatszámmal repült.

 
Vengeance
 
Vengeance Mk1A
Vengeance
Vengeance
Vengeance
 
V-72 Vengeance
 
Vengeance
Vengeance
Vengeance
Vengeance
Vengeance
Vengeance
 
Vengeance
Vengeance zuhanófék
Vengeance
Vengeance összeszerelése
Vengeance összeszerelése
Vengeance Mk IIA
 
Vengeance Mk IIA
Vengeance
     
Vengeance összeszerelés
Vengeance összeszerelés
Vengeance összeszerelése gyári reklámfotón
Vengeance összeszerelése gyári reklámfotón
Vengeance összeszerelése gyári reklámfotón
 

 
   TECHNIKAI ADATOK (A-35B)

Hossz 12,14 m.

Magasság 4,67 m.

Fesztáv 14,65 m.

Szerkezeti tömeg: 4672 kg.

Felszálló tömeg: 7439 kg.

Személyzet: 2 fő.

Fegyverzet: hat 0,5 hüvelvkes a szárnyba mereven beépített géépuska, egy 0,5 hüvelykes forgatható géppuska a pilótafülke hátsó részén, és 907 kg-os bombateher.

Hajtómű: egy 1700 LE-s (1267,5 kW) Wright R-2600-13 típusú, 14 hengeres, kétsoros csiliagmotor.

Hatótáv: 2253 km.

Teljesítmény: max. sebessége 449 km/h.

Csúcsmagasság 6795 m.


 
A replülőszemélyzet pózol az A27-249 a RAAF Pearce bázison. Mutatnak egy panelt, melyre egy népszerű háborús karikatúra van felfestve: egy kutya üget el egy véresen csöpögő Nippon zászló előtt.
Az A27-249 megsemmisült, amikor 1944. március 28-án nekiütközött egy dombnak a Pearce-i lőtéren.
Forrás: Australian Aviation
 
Egy kalgoorlie-i lakos a városi repülőtéren az egyik leselejtezett Vengeance pilótafülkéjében 1949 körül.
RAAF Vultee Vengeance, Kalgoorlie, Ausztrália
Fotó: Derek Catling Forrás: Australian Aviation
 
Forrás: Fighter Aces
 
Források:
Wikipedia
Pilotfriend
Kiss Kálmán, Második világháború
 
 
© Légibázis Since 1998