|
India repülőgépgyártása 1945 után |
|
1945 után Indiában gyártott repülőgépek közül a fenti listából választhatsz |
|
|
Hindustan Aeronautics |
Hindustan Aeronautics Limited 1940-ben alakult Bangalore városában. Állami tulajdonú vállalat. Repülőgépgyártás, űrkutatás, navigációs-, és kommunikációs berendezések gyártása a fő profil. Legelső saját tervezésű repülőgépük a HAL HT-2 oktatógép volt. |
Fotó: Hindustan Aeronautics HF-24 Marut - Indian Air Force [ IAF ] |
Forrás: AA Me-IN |
AZ INDIAI LÉGIERŐ FŐBB TEVÉKENYSÉGEI 1960-as ÉVEKTŐL KEZDVE |
Kongói válság (1960–1961)
Az IAF 1960-ban jelentős konfliktusba bonyolódott, amikor széles körű erőszakot és lázadást hagyva maga után véget ért Belgium 75 éves Kongó feletti uralma. Az IAF, hogy támogassa az Egyesült Nemzetek Szervezetének Kongóban folytatott műveleteit, aktiváta az 5. Századot, mely angol Canberra gépekkel volt felszerelve. A század novemberben kezdte meg a műveleteket és az egység ott maradt egészen 1966-ig, az ENSZ-misszió végéig. A Canberrák elpusztították a lázadó légierőt, miközben az ENSZ szárazföldi haderőit támogatták. |
Goa portugál kolónia annektálása (1960–1961)
Új-Delhi és Lisszabon között évek óta fennálló viták után, 1961 végén az indiai kormány úgy döntött, hogy megtámadja Goa portugál kolóniáját. Az indiai légierőt felkérték, hogy nyújtson támogatást a földi erőknek, a Vijay műveletben. December 8–18-án India támadást indított a portugál légierő ellen, de hiába, de nem sikerült kiszorítani őket. December 18-án két Canberra bombázóhullám tám,adta Dabolim repülőtérét, ügyelve arra, hogy ne bombázzák a terminálokat és az ATC-tornyot, csak a futópályát. Két portugál szállítógépet (Super Constellation és DC-6), érintetlenül hagyták, hopgy lefoglalhassák őket, de a portugál pilótáknak sikerült felszállniuk és elindultak Portugáliába. Az indiai vadászok támadták a rádióállomást Bambolimban, D.H Vampire és Dassault Mystere gépekkel támogatták a földi erőket, támadták a portugál pozíciókat. Ouraganok (az IAF-ban Toofanis-nak hívták) bombázták a Diu futópályáit, megsemmisítették a irányítótornyot, a rádióállomást és a meteorológiai állomást. A portugálok kivonulása után az egykori kolóniát Indiába integrálták. |
Határviták (1962–1971)
1962-ben a Kína és India közötti határviták háborúvá fajultak, amikor Kína az indiai határon mozgósította csapatait. A kínai-indiai háború alatt az indiai katonai tervezők nem tudták kiépíteni és hatékonyan használni az IAF-t a betörő kínai erők ellen. Ennek eredményeként India jelentős mértékben elvesztette befolyását különösen Dzsammában és Kasmírban.
1965. április 24-én egy indiai Ouragant egy pakisztáni Lockheed F-104 Starfighter elfogta a pakisztáni határon. Az Ouragant leszállásra kényszerítette, a pilótát vissza engedték Indiába, ám repülőgépet a pakisztáni légierő megtartotta. Végül a PAF múzeumába került Peshawarban.
1965-ben, Pakisztán elindította a Gibraltár műveletet, hogy beszivárogjon Jammuba és Kasmírba, és lázadást indítson az indiai kormány ellen. Ezt második kasmír-háborúnak hívták. Ez volt az első alkalom, amikor az IAF ahelyett, hogy szoros légi támogatást nyújtott volna az indiai hadseregnek, független rajtaütéseket végzett PAF bázisok ellen. Ezek a bázisok mélyen a pakisztáni területen belül helyezkedtek el, így az IAF vadászait kiszolgáltatották a légvédelemnek és a pakisztáni légierőnek. A konfliktus során a PAF technológiai fölényt élvezett az IAF-el szemben. Az USA és Nagy-Britannia teljes diplomáciai és katonai támogatásának köszönhetően jelentős stratégiai és taktikai előnyt ért el. Az IAF-t a kormány a keleti szektorra koncentrálta, ahol a PAF támadott. Harci erőinek jelentős részét is ott telepítették, és a kínai beavatkozás lehetősége ellenére sem lehetett gépeket átadni a nyugati szektornak. Az IAF képes volt megakadályozni, hogy a PAF légi fölényt hozzon létre a konfliktusövezetek felett. A kicsi és fürge IAF Folland Gnat meglepően hatékonynak bizonyult a pakisztáni F-86 Sabre gépei ellen, és "Sabre Slayers" becenevet kapott. A konfliktus végére az IAF 60–70 repülőgépet, míg a PAF 43 repülőgépet veszített el. Az IAF veszteségeinek több mint 60% -át levegő-föld akciókban szenvedték el, mivel a bombázó repülőgépek többször is visszatértek ugyan arra a célpontra. Arjan Singh vezérezredes szerint az indiai légierő, annak ellenére, hogy minőségileg rosszabb állapotban volt mint a PAF, mégis légifölényt vívott ki a pakisztzáni gépekkel szemben. |
Banglades, felszabadítási háború (1971)
Késő 1971 vége felé ismét intenzívebbé vált a konfliktus India és Pakisztán között. 1971. november 22-én, tíz nappal a háború kezdete előtt négy pakisztáni F-86 Sabre repülőgép megtámadta az indiai és mukti bahini pozíciókat Garibpurban, a határ közelében. A négy PAF gép közül kettőt lelőtték, az egyiket egy IAF Folland Gnat lőtte le. India december 3-án hivatalosan is háborút hirdetett Pakisztán ellen. A pakisztáni légierő erőteljes megelõzõ támadásokat indított indiai légierő ellen Srinagarban, Ambalaban, Sirsában, Halwaraban és Jodhpurban. Az IAF azonban nem szenvedett jelentős károkat, mert a vezetés ilyen lépésre számítva óvintézkedéseket tett. Az indiai légierő azonnal reagált a pakisztáni légitámadásokra, védekezésre kényszerítve ezzel a PAF erőket.
Az első két hétben az IAF közel 12 000 bevetést teljesített Kelet-Pakisztán felett, és szoros légi támogatást nyújtott az indiai hadseregnek is. Segítették az indiai haditengerészet működését is a pakisztáni haditengerészet ellen. A nyugati fronton az IAF több mint 20 pakisztáni tankot és egy ellátó vonatot pusztított el a Longewala csata során. Az IAF stratégiai bombázást hajtott végre Nyugat-Pakisztánban a karacsi olajüzemek, a Mangla gát és a szindhi gázüzem ellen. Hasonló stratégiát alkalmaztak Kelet-Pakisztánban is, és mivel az IAF teljes légifölényt ért el a keleti fronton, a löszergyárak, repülőterek és Kelet-Pakisztán más létfontosságú területei súlyosan sérültek. Mire a pakisztáni erők feladták, az IAF 94 PAF repülőgépet pusztított el. Az IAF széles körű missziókat tudott végrehajtani - csapatok támogatása; légi harc; mélységi behatolás; bombázás és felderítés. Már a háború első hetében letörölték a szubkontinens egéről a pusztán légi harcra összpontosító pakisztáni légierőt. Azok a PAF repülőgépek, amelyek túlélték a támadásokat, iráni légi bázisokra menekültek, vagy betonfedezékben maradva kerülték a harcot. Az háború hivatalosan december 17-én, GMT 14.30-kor fejeződött be, Dacca december 15-i bukása után. Az IAF több mint 16 000 bevetést repült mind keleti, mind nyugati fronton; ideértve a szállító repülőgépekkel és helikoptereket is. A PAF körülbelül 2840 bevetést repült. Az IAF támadásainak több mint 80% -a közeli támogató bevetés volt. Semleges becslések szerint kb. 45 indiai repülőgép veszett el, Pakisztán pedig 75 repülőgépet vesztett, nem számítva az F-6-okat, a Mirage III-okat vagy a hat jordán F-104-et, melyeket nem tudtak visszaadni eredeti gazdájuknak. A légi veszteségek kiegyensúlyozatlanságát az IAF lényegesen magasabb bevetési aránya és a földi célpontok elleni támadások forszírozása magyarázza. A földön Pakisztán szenvedett leginkább: 9000 halott és 25 000 sebesült, India 3000 halottat és 12 000 sebesültet vesztett. A páncélozott járművek elvesztése szintén aránytalan volt. A konfliktus komoly vereséggel ért véget Pakisztán számára. A háború vége felé az IAF szállító repülőgépei Dhaka fölött szórólapokat dobtak, amelyek felszólították a pakisztáni haderőket a megadásra, ezzel demoralizálva a pakisztáni csapatokat Kelet-Pakisztánban. |
Események Kargil előtt (1984–1988)
1984-ben India elindította a Meghdoot műveletet a Siachen-gleccser elfoglalására a vitatott kasmír régióban. Az Op Meghdootban az IAF Mi-8, Chetak és Cheetah szállítóhelikoptereinek köszönhetően indiai katonák százai repültek 1984. április 13-án Siachenbe. Ez művelet egyedülálló volt Siachen szokatlan terepe és éghajlata miatt. A akció sikeres volt, ezzel India átvette az irányítást és ellenőrzést gyakorolt a 70 kilométer hosszú Siachen-gleccser és összes mellékgleccsere, valamint a Saltoro-hegygerinc három fő átjárója felett, közvetlenül a gleccsertől nyugatra - Sia La , Bilafond La és Gyong La. Pakisztán a Saltoro-hegygerinctől közvetlenül nyugatra fekvő jégvölgyeket birtokolja most. A TIME szerint India ezzel a katonai műveletel több mint 3000 km2 területet szerzett. |
Poomalai művelet, IAF An-32 repülőgépek humanitárius feladatokat végeztek
(1987-1988)
A Srí Lanka-i polgárháború diplomáciai úton nem rendeződött, ezért 1987. június 4-én az indiai kormány úgy határozott, hogy fegyvertelen hajókonvojok, illetve szállítórepülőgépek révén humanitárius segítségnyújtást ad, a „Poomalai művelet” (koszorú) vagy más néven „Eagle-4”. misszió alatt. Öt An-32-es , melyet a négy Mirage 2000-es, a „The Battleaxes” 7 századból kísérte őket. A Srí Lanka-i fegyveres erők nem álltak ellen. Egy másik Mirage 2000-es egység 150 kilométer távolságra keringett, rádió összeköttetést biztosítva a szállítók és a flotta között, mivel az AN-32-esek alacsonyan repültek. A kísérő Mirage gépeket Ajit Bhavnani osztályparancsnok, Bakshi századparancsnok, N.A. Moitra és a J.S. Panesar és K.G. Bewoor repülte. Az IAF az indiai békefenntartó haderőt (IPKF) is támogatta Srí Lanka északi és keleti részén, a Pawan művelet során . Egyetlen repülőgépet sem vesztettek. Az IAF An-32 repülőgépek folyamatos légi összeköttetést tartottak fenn Dél-India és Srí Lanka északi részén lévő légi bázisok között, embereket, felszereléseket szállítva és evakuálva a sérülteket. A 125-ös helikopter egység Mi-25 gépei csapásmérésekkel akadályozták a part menti ellenséges hajóforgalmat. Mi-8-ok is támogatták a földi erőket, de légi szállítást is biztosítottak a Srí Lanka-i polgári közigazgatás számára.
1988. november 3-i éjjel az indiai légierő Gayoom Maldív-szigeteki elnök kérésére speciális műveleteket hajtott végre egy ejtőernyős zászlóalj bevetésére Agrából. Megállás nélkül több mint 2000 kilométert repültek a Maldív-szigetek távoli szigetcsoportjába. Ez volt a Cactus-művelet, célja pedig, hogy segítséget nyújtson a Maldív-szigetek elleni zsoldos invázió visszaveréséhez. A 44. század IL-76- os repülőgépei 0030 órakor szálltak le Hulhule-ban, az indiai ejtőernyősök pedig órákon át biztosították a repülőteret, illetve Malé kormányának helyreállítását. Négy Mirage (ismét a „The Battleaxes” 7 századból) AV 'Doc' Vaidya osztályparancsnok vezetésével november 4.-én kora reggel alacsony áthúzásokat végzett szigetek felett, jelezve a zsoldosok felé, hogy ha kell, légicsapásokat hajtanak végre. |
Kargil háború (1999)
1999. május 11-én az indiai légierő repülőgépekkel és helikopterekkel légi támogatást nyújtott az indiai hadsereg számára a Kargil-konfliktusban. Az IAF támadása "Opera Safed Sagar" néven szerepelt. Az első csapásokat május 26-án indították, amikor az indiai légierő harci repülőgépekkel és helikopterekkel csapott le a beszivárgó pakisztáni katonákra. A kezdeti támadások során a MiG-27-ek földi erők elleni csapásméréseket hajtottak végre, MiG-21, később MiG-29 vadászok védelme alatt. Az IAF radarokat és nagyszámú MiG-29-est is telepített a körzetbe, hogy ellenőrizze a határon beszivárgó pakisztáni mozgásokat. A Srinagari repülőtér polgári része ebben az időben zárva volt csak az indiai légierő használta.
Az indiai légierő május 27-én szenvedte el első veszteségét, amikor gyors egymásutánban elvesztett egy MiG-21-est és egy MiG-27- est. Másnap, egy Mi-17-est három Stinger rakéta lőtt le, megölve a négyfős legénységet. E veszteségeket követően az IAF visszavonta helikoptereit a támadó szerepkörből. Május 30-án Mirage 2000-es gépeket vetettek be, mivel a konfliktus magas tengerszint feletti magasságban zajlott és a francia gépek ebben a közegben jobbnak bizonyultak. A Mirage 2000-esek éjszakai légi támadásokat is végrehajtottak. A MiG-29-esek pedig vadászkíséret biztosítottak a Mirageok számára. Radarjaikkal többször bemértek pakisztáni F-16 vadászokat, de azok távol maradtak a harctól. A Mirage 2000 sikeresen támadta az ellenséges táborokat és logisztikai bázisokat Kargilban, megszakítva ezzel a pakisztáni ellátási vonalakat. A Mirage 2000-et a Muntho Dhalo és az erősen védett Tigris-hegy elleni támadásokban is használták. A konfliktus csúcsán az IAF naponta több mint negyven küldetést hajtott végre a Kargil régió felett. Július 26-ig az indiai erők sikeresen kiszorították a pakisztáni haderőt Kargilból. |
Kargil utáni események (1999-től kezdve)
1999. augusztus 10-én IAF MiG-21-esei elfogták a pakisztáni haditengerészet Breguet Atlantique gépét, mely a vitatott területű Sir Creek fölött repült. Az egyik MiG-21-es lelőtte a pakisztáni haditengrészeti felderítőgépet. A Breguet teljes, 16 fős legénysége meghalt. India aktív felderítéssel vádolta Pakisztánt, azok viszont állították, hogy csak kiképzőrepülés volt, és a gép eltévedt.
Az indiai légierő május 27-én szenvedte el első veszteségét, amikor gyors egymásutánban elvesztett egy MiG-21-est és egy MiG-27- est. Másnap, egy Mi-17-est három Stinger rakéta lőtt le, megölve a négyfős legénységet. E veszteségeket követően az IAF visszavonta helikoptereit a támadó szerepkörből. Május 30-án Mirage 2000-es gépeket vetettek be, mivel a konfliktus magas tengerszint feletti magasságban zajlott és a francia gépek ebben a közegben jobbnak bizonyultak. A Mirage 2000-esek éjszakai légi támadásokat is végrehajtottak. A MiG-29-esek pedig vadászkíséret biztosítottak a Mirageok számára. Radarjaikkal többször bemértek pakisztáni F-16 vadászokat, de azok távol maradtak a harctól. A Mirage 2000 sikeresen támadta az ellenséges táborokat és logisztikai bázisokat Kargilban, megszakítva ezzel a pakisztáni ellátási vonalakat. A Mirage 2000-et a Muntho Dhalo és az erősen védett Tigris-hegy elleni támadásokban is használták. A konfliktus csúcsán az IAF naponta több mint negyven küldetést hajtott végre a Kargil régió felett. Július 26-ig az indiai erők sikeresen kiszorították a pakisztáni haderőt Kargilból.
Válasz a „Pulwama”terrortámadásra (2018)
Az India és Pakisztán közötti fokozott feszültségeket követően a 2018. évi pulwamai terrorcselekményre válaszul (melyet állítólag Jaish-e-Mohammed követett el, és amelyben az indiai rendőrség negyvenhat embere meghalt), az IAF tizenkét gépből álló Mirage 2000-es századot indított, hogy légicsapást hajtson végre Chakothiban és Muzaffarabadba, illetve a pakisztán által ellenőrzött Kasmírban. Ezenkívül kiképzőtáborokat támadtak Balakotban, a pakisztáni Khyber Pakhtunkhwa tartományban.. Pakisztán azt állította, hogy az indiai repülőgépek csak fenyőfákat bombáztak le Jaba falu közelében, ami ráadásul Balakotól 19 kilométerre fekszik.
Pakisztán válasza a balakoti akcióra (2019)
2019. február 27-én a Balakot környéki indiai támadások megtorlásaként a pakisztáni légierő F-16 és JF-17 vadászgépei légitámadást hajtottak végre a demarkációs vonal indiai oldalán bizonyos földi célpontok ellen. Az IAF Su-30MKI és MiG-21 készültségi vadászai elfogták őket. A kialakuló légiharcban India szerint egy MiG-21-es lelőtt egy pakisztáni F-16 Falcont, melyet Abhinandan Varthaman pilóta repült. Pakisztán tagadta az F-16-osok használatát a művelet során, ellenben kijelentette, hogy lelőttek egy MiG-21-est, illetve egy Su30MKI-t is. India csak a MiG-21 lelövését ismerte be. A MiG-21 pilóta sikeresen katapultált, Pakisztán által ellenőrzött Kasmírban ért földet, és a pakisztáni hadsereg foglyul ejtette. Elfogása előtt helyiek megtámadták. Pár napos fogság után Pakisztán elengedte a pilótát. Miközben Pakisztán tagadta az F-16 repülőgépek részvételét, az IAF AMRAAM rakéták maradványait mutatta be, melyeket F-16-ok alkalmaztak. Névtelen amerikai ellenőrök szerint a PAF egyetlen F-16 vadászgépe sem hiányzott. |
2002. augusztus 2
Az indiai légierő bombázta a pakisztáni állásokat a demarkációs vonal mentén a Keleti szektorban, miután felderítők pakisztáni katonai összevonásokról számoltak be a körzetben. |
2013. augusztus 20
Az indiai légierő világrekordot állított fel, amikor C-130J szállítógéppel sikeresen leszálltak Ladakhban, mely 5065 méter magasságban fekszik. A közepes szállítógépet csapatok szállítására, ellátására és a kommunikációs hálózatok fejlesztésére használták. A repülőgép a légierő Hindon bázisán állomásozó „Veiled Vipers” századhoz tartozott. |
Válassz repülőgépet a felső listából. |
|
|
|
© Légibázis 3NR Since 1998 |
|
|
Foto: Hindustan Aeronautics HF-24 Marut - Indian Air Force (IAF) |
|
|