Címkép: Soko J-21 Jastreb temető. Belgrád, Nikola Tesla repülőtér, 2012-ben | Soós József képei |
|
|
Soko J-21 Jastreb egy Jugoszláviában tervezett és gyártott csapásmérő, és támogató repülőgép. Az Aeronautical Technical Institute (ATI) intézetében tervezték, a SOKO gyártotta. A G-2 Galeb alapjain szültett meg, a cél az F-84 Thunderjet lecserélése volt. Először 1965 július 19-én repült. Folland Type 1-B katapultülésekkel volt szerelve. Hajtóműve Rolls-Royce Viper Mk531. |
A gép felszerelhető 23 mm-es ágyúval, Aphid típusú levegő-levegő rakétával és Maverick típusú levegő-föld rakétával, hagyományos bombákkal, kötegelt bombákkal és rakéta-sorozatvetővel. |
A "SOKO" gyárat 1992 áprilisában bezárták, berendezéseit átszállították a Belgrád melletti Pancsevo város Utva nevű gyárába. Itt azonban - egy nemzetközi kézikönyv szerint - nem folytatták a gépek gyártását. Egy 1992. szeptemberi adat 70 darabban adta meg a jugoszláv Jastrebek számát. Újabb olasz adatok szerint a szerbiai hangárokban akkor mintegy 130 Jastreb gép állt. |
Soko J-21 Jastreb: együléses támadó változat |
Soko NJ-21 Jastreb: kétüléses oktató/támadó változat |
Soko IJ-21 Jastreb: felderítő változat |
|
Soko J-21 Jastreb Udbina bázison |
|
|
Soko J-21 Jastreb |
|
|
Soko J-21 Jastreb |
|
|
Soko IJ-21 Jastreb Udbina bázison |
|
|
Soko NJ-21 Jastreb |
|
|
Soko NJ-21 Jastreb |
|
|
Soko IJ-21 Jastreb |
|
|
Soko NJ-21 Jastreb |
|
|
Soko NJ-21 Jastreb |
|
|
Soko NJ-21 Jastreb |
|
|
Soko NJ-21 Jastreb |
|
|
Soko J-21 Jastreb |
|
|
Soko J-21 Jastreb |
|
|
Soko J-21 Jastreb |
|
|
Soko J-21 Jastreb |
|
|
Soko NJ-21 Jastreb |
|
|
Gbadolite reptér |
|
|
"Deny Flight" hadművelet, "Banja Luka incidens" |
1994 február 28-án a Boszniai Szerb Köztársaság hat J-21 gépe megsértette a NATO repüléstilalmi zónáját a "Deny Flight" hadművelet alatt Banja Luka-tól délre. Erről a magyar légtérben őrjáratozó NATO korai riasztó gép (NAEW) adott riasztást. Az F-16-osok 5 gépet semmisítettek meg. |
Az esetről részletesen ebben a cikkben olvashattok. Személyes beszámolók, amerikai és a szerb verziók, és a csata percről percre. |
Első kongói háború 1996-1997 |
Franciaország és Jugoszlávia támogatta a kongói Mobutu-kormányt. Jugoszlávia beleegyezett, hogy szállít három J-21 és egy G-2-es repülőgépet, valamint négy MiG-21PFM-t, és három Mi-24 helikoptert. Gbadolite repterén települtek és szerb zsoldos pilóták repülték őket. Az ottani működésükről nincs információ. Amit tudunk, hogy egy Mi-24-es távvezetéknek ütközött és lezuhant 1997 március 27-én. A legénység, és négy katona meghalt. Egy J-21 Jastreb Ratko Turčinović szerb pilótával extrém alacsony magasságon egy lámpaoszlopnak ütközött a gép szárnyával, és menetelő katonák közé csapódott. A pilótán kívül több mint 12 áldozat volt. A feljegyzések szerint Turčinović alkoholfüggőségben szenvedett. A szerbek ezután nemsokára visszavonták a Jastreb és Galeb gépeket. Állítólag egy MiG-21, és egy Mi-24 ma is látható Gbadolite reptérének egyik félreeső helyén (a műholdas kép ezt nem erősíti meg). |
Forrás: Wikipedia. Fordítás angol verzióból. |
© Légibázis 3NR Since 1998 |
|