Jugoszlávia  
 
CÍMKÉP: Mostar városa, Bosnia - Herzegovina. A SOKO gyár eredetileg itt működött. A képen látható a híres mostari "Stari most" (magyarul „Régi híd” vagy „Öreg híd”), mely a Neretva folyó két partját köti össze. Az oszmánok építették 1567-ben, és eredeti formájában állt egészen a 20. századig végéig. A szerb-bosnyák háborúban 1993. november 9-én horvát katonák lerombolták. Nemzetközi összefogás eredményeként épült újjá 2004-re, 2005 óta a világörökség része.
Forrás: Wikipedia
 
Jugoszlávia / Bosznia-Hercegovina
Југославија
Jugoszlávia
címere 1991-ig
SOKO REPÜLŐGÉPGYÁR, MOSTAR
SOKO VAZDUHOPLOVNA INDUSTRIJA MOSTAR, RO VAZDUHOPLOVSTVO
Jugoszláv légierő felségjele

 
SOKO
 
Szerb légierő felségjele
 
Szerbia-Montenegro felségjele

Jugoszlávia 1941 április 6-ig királyság, ez után 1991-ig szövetségi köztársaság volt a Balkán-félszigeten. A történelmi Jugoszláviának hét utódállama van: Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Koszovó, Macedónia, Montenegró, Szerbia és Szlovénia. Szerbia utolsóként, 2006 június 5-én lett önálló.

Soko (cirill: Соко) jugoszláv repülőgép gyártó volt, székhelye Mostar. A Soko jelentése: sólyom. A Soko 1950-ben felvette az "Ikarus" nevet, majd egy pár év múlva hivatalosan "Soko Vazduhoplovna Industrija, RO Vazduhoplovstvo" (Soko repülőgépipar, RO űripar) nevet vette fel.

Számos légcsavaros és sugárhajtású gépet gyártottak, végül 1980-ban elkezdték a 4. generációs, szuperszonikus többcélú "Novi Avion" harci gép tervezését. A gyártást 1991-ben akarták indítani, de a polgárháború közbe szólt.

Az 1990-es években a gyár megszűnt, lebontották, és áthelyezték Bosznia-Hercegovina területén lévő Pančevoba, ahol megalakult az UTVA Aircraft Industry, ahol jelenleg az Orao és Super Galeb gépek modernizálásával foglalkoznak.

 

 

JUGOSZLÁVIA/BOSZNIA-HERCEGOVINA
1945 után itt gyártott repülőgépek közül a fenti listából választhatsz

 
© Légibázis 3NR Since 1998
 
Fotó: SOKO Orao és SOKO Galeb gépek leállítva. fORRÁS: Aircraft Planet, Soós J. képe