Shenyang J–11 és Shenyang J-16 |
A Shenyang J–11 1995-ben született meg. Szuhoj és a SAC 2,5 milliárd dolláros szerződést írt alá 200 Szu-27SK vadászrepülőgép J-11 néven történő koprodukciójára 1996 februárjában. A szerződés részeként Szuhoj volt felelős a repülőgép SAC-nál történő összeszereléséhez szükséges alkatrészek szállításáért. Szinte egy az egyben a Szuhoj Szu 27-es nem igazán legális másolata.
A J-11B már több kínai módosítást, jobb anyagokat, modernebb kínai technológiákat hordoz. A hadsereg és a haditengerészet légiereje is alkalmazza a típust.
A Shenyang J–16 a J-11-es többcélú változata 2013-tól. Alkalmas földi csapásmérésre, bombázó bevetésekre. Feladatkörében az F-15-ös Strike Eagle változatához hasonlít. A J-16 külsőleg az enyhén módosított függőleges vezérsíkjaival tér el az alapváltozattól. |
|
Felfegyverzett Shenyang J-11 vadászgép az amerikai P-8A Poseidon járőrgép mellett a Dél-kínai tenger felett, 220 km-re keletre Hainan szigetétől, nemzetközi légtérben. A képet a P-8 személyzete készítette 2014 aug. 19-én. Az eset a "Poseidon incidens" néven lett ismert. (nagyítható) |
Forrás: United States Navy ID 140819-N-ZZ999-111 |
A "Poseidon incidens" 2014 augusztus 19 |
2014 aug. 19-én egy felfegyverzett kínai J-11B elfogta az amerikai haditengerészet P-8 Poseidon típusú tengeralattjáró elhárító harci repülőgépét a Dél-kínai-tenger felett, 220 kilométerre a Hainan szigettől nemzetközi légtérben. |
Az amerikai beszámoló szerint: "a kínai gép a Poseidon útvonalát keresztezve, a Poseidon alatt maximum 100 láb (31 méter) térközzel repült el, majd a Poseidon orránál 90 fokon jelent meg a hasát mutatva: fegyverem van, és nem félek használni. Ezután a J-11 közvetlenül a P-8 szárnya mellé helyezkedett, és rövid ideig kevesebb mint 7 méter távolságban repült vele egy vonalban, majd egy orsóval átfordult a P-8 felett kb. 10-12 méter térközzel, és távozott." |
A valóban veszélyes megközelítés diplomáciai párbeszédek sorát vonta maga után. Az incidenst a Rand Corporation a "két nemzet közötti közvetlen konfrontáció"-nak nevezte. „Rogue” jelzéssel látták el az esetet. A Pentagon állítása szerint egy kínai parancsnok felel a légi incidensért. |
|
Shenyang J-11 |
|
|
Shenyang J-11 |
|
|
Shenyang J-11 |
|
|
Shenyang J-11 |
|
|
Shenyang J-16 |
|
|
Shenyang J-11 |
|
|
Shenyang J-11 |
|
|
Shenyang J-16 |
|
|
Shenyang J-16 |
|
Alapvetően ugyanaz, mint a J-11, az egyetlen különbség a fejlettebb elektronikus repülési műszerrendszer. |
Helyben épített radar, repüléselektronika és fegyverek. Egyes források szerint 90%-a saját gyártású alkatrész. A sárkány is módosult egy kicsit. A létezését 2007-ben erősítették meg. |
A J-11B kétüléses változata, harcképes kiképzőgép. Az első prototípus 2007-ben készült el. |
A J-11B továbbfejlesztett változata, AESA radar és továbbfejlesztett WS-10 hajtómű. További fejlesztések közé tartozik az új pilótafülke, csökkentett radarjel-visszaverés, két további függesztési pont, Légi utántöltési lehetőség, új elektronikus hadviselési rendszerek. |
A J-11B hajófedélzeti változata, kínai fegyverzettel és elektronikával. Okkal nevezik repülő cápának – gyorsabb, mint elődje (2940 km/h) és szolgálati magassága is megnőtt. |
Egy kétüléses többcélú vadászgép. A J-11 továbbfejlesztett változata, amely a Szu-30 elektronikával szerelték fel, de kínai alkatrészekből. Földi célok támadásására is alkalmas.Gyártása 2012-ben kezdődött és 2013-ban szolgálatba állt. 2019-ig legalább 128 J-16-ost adtak át a légierőnek. |
Elektronikai hadviselésre fejlesztett alváltozat, 2015-ben repült először. |
Válassz repülőgépet a felső listából. |
|
|
|
|