Eurofighter
 
Címkép: Eurofighter Forrás: Netsearch
Eurofighter Typhoon
EADS konszern - Eurofighter Jagdflugzeug GmbH Németország
A Eurofighter Typhoon (korábban: ECA, ACA, EFA, EAP, EF–2000) negyedik generációs vadászbombázó repülőgép, melyet négy európai ország: Nagy-Britannia, Németország, Olaszország és Spanyolország közös összefogással hozott létre, elsősorban a Panavia Tornado repülőgépek leváltására. A program az 1970-es évek végén indult német–angol együttműködésként. Később Franciaország is beszállt egy időre, de kilépett a programból, és a saját Rafale gépre koncentrált. A fejlesztés a költségvetési megszorítások miatt lassan haladt. Első repülés: 1994 március 27. Szolgálatba lépett: Elsőként a Royal Air Force kötelékében 2003 augusztus 4-én.
 
2012, Alaszka
A német légierő Eurofighter Typhoonjai az alaszkai hadgyakorlaton többször is legyőzték gyakorló légiharcban az amerikai F22-eseket. A német pilóták "Raptort ettünk vacsorára" kijelentései után kemény szakmai vita alakult ki. Az amerikaiak álláspontja szerint az F22-es lopakodó képességei és fegyverzete miatt nem bonyolódik látótávolságon belüli légiharcba, viszont az Eurofighter egy erre tervezett multifunkciós gép. A németek azzal vágtak vissza, hogy az infravörös célpontazonosító és követő műszerük 50 kilométerről kiszúrta a Raptort. Az amerikai válasz: a Eurofighter nem juthatott volna 50 kilométer közelségbe, az F22-es nagy hatótávolságú AMRAAM rakétái 100 km környékén leszedik őket...
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     
 
 
 
 

 
Alkalmazók 2016.02.10-ig
Ausztria 15 db
Németország 120 eddig a 180-ból
Olaszország 80 eddig a 120-ból
Kuvait 28 rendelés alatt
Omán 12 rendelés alatt (2016)
Spanyolország 60 a 87-ből
Egyesült Királyság 137 a 232-ből
 
  Tesztgépek
 
DA1 (Németország) Az elektronikus vezérlőrendszer jellemzőinek és a hajtóművek teljesítményének tesztelésére. Első repülés 1994. március 27.
   
DA2 (Nagy-Britannia) Új bevonatok, digitális repülésvezérlő és a szerkezet terheléses tesztelésére.
   
DA3 (Olaszország) Fegyverrendszer-tesztekre alkalmazott példány.
   
DA4 (Nagy-Britannia) A radar és az avionika tesztelésére használt gép.
   
DA5 (Németország) Második sorozatgyártású Tranche 2 példányokba szánt avionikai rendszerek és radar tesztelése.
   
DA6 (Spanyolország) Szerkezeti és vezérlési tesztekre használt példány. Ez zuhant le 2002 novemberében hajtóműhiba miatt.
   
DA7 (Olaszország) Navigációs-, vezérlőrendszerek és a fegyverfelfüggesztő pilonok tesztelésére alkalmazott gép.
   
  7 db nullszéria:
   
IPA1 Angol Fedélzeti zavarórendszer (DASS= Defensive Aids Sub System) tesztelésére
IPA2 Olasz Levegő-föld fegyverek integrációjára
IPA3 Német Levegő-levegő fegyverek integrációjára
IPA4 Spanyol Levegő-föld fegyverek integrációjára
IPA5 Angol Levegő-levegő és levegő-föld fegyverek integrációjára
IPA6 Angol Továbbfejlesztett (BS031) - Tranche 2 széria számítógépes rendszereinek tesztelése.
IPA7 Német A Tranche 2 széria végleges szoftververzióinak tesztelését végző gép (GS029). A tesztek után frissítették a többi gép szoftvereit is. Ezután a GS029-es besegített a csúszásban lévő tesztekbe. A tesztek végén sorozatgyártásra alkalmasnak minősítették a típust. Megkezdődhetett a folyamatos termelés.

 
2002.10.21
Spanyol kétüléses DA-6 Typhoon prototípus 13 000 méterről hajtóműhiba miatt lezuhant, személyzet katapultált, a gép katonai tesztterületre zuhant.
2008.04.23
Royal Air Force Typhoon FGR4, No. ZJ943, hasraszállt az amerikai haditengerészet NAS China Lake támaszpontján A pilóta elfelejtette kiengedni a futóművet. A gép súlyosan megsérült, és alkatrészdonor lett.
2009.06.17
Olasz Eurofighterek települtek Albánia légterének védelmére.
2010.08.24
Spanyol kétüléses Typhoon lezuhant a Morón légibázison, azonnal a felszállás után. Rutin kiképzési repülés volt. A spanyol légierő őrnagya katapultált és életben maradt, a szaudi Légierő ezredese viszont a katapultálást nem élte túl a hibás bekötőhevederek miatt. A baleset uán a hevedereket módosították az összes gépen. A gyártó (Martin Baker) megjegyezte: "... bizonyos feltételek mellett, a gyorskioldó szerelvényt jobb ha a teljes kéz-tenyér működteti, nem csak a hüvelykujj és az ujjak."
2011.03.29-től
Olasz Eurofighterek Líbia felett végeztek járőr feladatokat a NATO Operation Unified Protector hadműveletében.
2012 Alaszka
A német légierő Eurofighter Typhoonjai alaszkai hadgyakorlaton. Leírás középen.
2014.07.09
Spanyol Typhoon landolás közben lezuhant szintén Morón légibázison. A típuson már 600 órával rendelkező Fernando Lluna Carrascosa százados meghalt. A gép a 111., vagy a 113. századé volt, a lezuhanás okai nem nyilvánosak.
2014.07.23
Luftwaffe Typhoon a levegőben összeütközött egy Learjet 35A repülőgéppel. A Learjet Olsberg közelében lezuhant. A súlyosan sérült Eurofighter szerencsésen leszállt Nörvenich légibázison.
2015.09-től
Magyar Grippenekkel közösen német Eurofighterek védték Észtország, Lettország és Litvánia légterét a NATO Balti Légtérrendészeti missziója keretében.
 

 
 
 
Válassz repülőgépet a felső listából.