AMX  
 
Címkép: AMX, olasz légierő Forrás: Bemil Chosun
AMX
Alenia Aermacchi
Az AMX (olasz beceneve: Ghibli) negyedik generációs, szubszonikus, könnyű vadászbombázó repülőgép, melyet nemzetközi kooperációban Olaszország és Brazília közösen fejlesztett ki az 1980-as évek végén. Főként közvetlen légitámogató és felderítő bevetésekre tervezett típus. A viszonylag kis mennyiségben gyártott gépet nem exportálták, a gyártó országokban most is hadrendben áll.

 

Az Aermacchi SIAI Marchetti S.211/Aermacchi S-211 volt az első két prototípus melyeket M-311 néven regsiztráltak, majd 2012-ben megkapta az M-345 jelzést. A 345HET új hajtóművel és némi modernizálással rendelkezik. Szolgálatba 2017-2020 környékén kerülhet


 
 
 
 
 
 
  1984. május 15.
  Első felszállás
 
  1989
  Szolgálatba állítás
 
  1999 közepe
  Bevetése a NATO Allied Force haműveletében.
 
  1999 vége
  Gyártás leállítása
 
  200 repülőgép épült.
  Olaszország (rendszerbeállítás):
  13/32 (csapásmérő)
  101/32 (oktató)
  103/51 (csapásmérő)
  132/51 (csapásmérő - felderítő)
   
  Brazília (rendszerbeállítás):
  1/16 Aviação Esquadrão "Adelphi"
  1/10 Aviação Esquadrão "Poker"
  3/10 Aviação Esquadrão "Centauro"
 
  Beépített fegyverzet
  Olaszország:
  1db 20 mm-es M61A1 Vulcan hat csövű Gatling gépágyú
  Brazília:
  2db 30 mm-es Bernardini Mk-164 gépágyú
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     
 
 
 
 
 
  1999 március - június Allied Force
A NATO hadművelet keretében 252 bevetésen vett rész az olasz légierő. A 162. ezred 12 db AMX gépet küldött 2. és az 51. Stromo (század)-tól. Később csatlakozott a 32., és a 3. század. Eleinte a SAM rakétáktól félve nem vetették be az AMX-eket, melyek a hadművelet 22. napjától teljesítettek harci bevetéseket.
 
Április 12.-én reggel az 51. század vezette az első AMX támadást az albán határ melletti szerb területeken. Négy órás bevetés volt légi üzemanyagfelvétellel. MK83-asokat használtak páncélozott célok ellen.
 
A teljes hadműveletben összesen 19 gépet használtak, ebből 10 mindíg készenlétben volt. Naponta maximum 8 bevetést repültek.
 
Az AMX teljes sikert aratott, veszteségük nem volt, a feladatokat teljesítették, és komoly tapasztalatra tettek szert.
 
 
  Változatok  
   
  AMX-T
1986 - fejlettebb oktatóváltozat
AMX-R (RA-1)
Felderítére optimalizált változat. Csak a brazil légierőnél.
A-1M
Brazil A-1 frissítési programja. Radar, adatkapcsolati eszközök, navigáció, "Glass Cocpit"
AMX-ATA
Új érzékelők, infravörös rendszerű sisakra szerelt kijelző, egy új multi-mode radar levegő-levegő és levegő-föld képességhez, és hajó elleni rakéták.
AMX ACOL
2002-ben végrehajtott közepes modernizációs program, hogy az AMX az F-35 érkezéséig (2018) szolgálatban maradhasson.
AMX A-11A
Az AMX olasz katonai jelzése 2012-től
AMX TA-11A
Az AMX-T olasz katonai jelzése 2012-től
AMX A-11B
Az AMX ACOL olasz katonai jelzése 2012-től
AMX TA-11B
Az AMX-T ACOL olasz katonai jelzése 2012-től
 

Válassz repülőgépet a felső listából.