Címkép: AMX, olasz légierő |
Forrás: Bemil Chosun |
|
|
Az AMX (olasz beceneve: Ghibli) negyedik generációs, szubszonikus, könnyű vadászbombázó repülőgép, melyet nemzetközi kooperációban Olaszország és Brazília közösen fejlesztett ki az 1980-as évek végén. Főként közvetlen légitámogató és felderítő bevetésekre tervezett típus. A viszonylag kis mennyiségben gyártott gépet nem exportálták, a gyártó országokban most is hadrendben áll.
Az Aermacchi SIAI Marchetti S.211/Aermacchi S-211 volt az első két prototípus melyeket M-311 néven regsiztráltak, majd 2012-ben megkapta az M-345 jelzést. A 345HET új hajtóművel és némi modernizálással rendelkezik. Szolgálatba 2017-2020 környékén kerülhet |
|
|
Bevetése a NATO Allied Force haműveletében. |
|
Olaszország (rendszerbeállítás): |
|
132/51 (csapásmérő - felderítő) |
|
Brazília (rendszerbeállítás): |
|
1/16 Aviação Esquadrão "Adelphi" |
|
1/10 Aviação Esquadrão "Poker" |
|
3/10 Aviação Esquadrão "Centauro" |
|
1db 20 mm-es M61A1 Vulcan hat csövű Gatling gépágyú |
|
2db 30 mm-es Bernardini Mk-164 gépágyú |
|
|
1999 március - június |
Allied Force |
|
A NATO hadművelet keretében 252 bevetésen vett rész az olasz légierő. A 162. ezred 12 db AMX gépet küldött 2. és az 51. Stromo (század)-tól. Később csatlakozott a 32., és a 3. század. Eleinte a SAM rakétáktól félve nem vetették be az AMX-eket, melyek a hadművelet 22. napjától teljesítettek harci bevetéseket. |
|
Április 12.-én reggel az 51. század vezette az első AMX támadást az albán határ melletti szerb területeken. Négy órás bevetés volt légi üzemanyagfelvétellel. MK83-asokat használtak páncélozott célok ellen. |
|
A teljes hadműveletben összesen 19 gépet használtak, ebből 10 mindíg készenlétben volt. Naponta maximum 8 bevetést repültek. |
|
Az AMX teljes sikert aratott, veszteségük nem volt, a feladatokat teljesítették, és komoly tapasztalatra tettek szert. |
|
AMX-T |
1986 - fejlettebb oktatóváltozat |
AMX-R (RA-1) |
Felderítére optimalizált változat. Csak a brazil légierőnél. |
A-1M |
Brazil A-1 frissítési programja. Radar, adatkapcsolati eszközök, navigáció, "Glass Cocpit" |
AMX-ATA |
Új érzékelők, infravörös rendszerű sisakra szerelt kijelző, egy új multi-mode radar levegő-levegő és levegő-föld képességhez, és hajó elleni rakéták. |
AMX ACOL |
2002-ben végrehajtott közepes modernizációs program, hogy az AMX az F-35 érkezéséig (2018) szolgálatban maradhasson. |
AMX A-11A |
Az AMX olasz katonai jelzése 2012-től |
AMX TA-11A |
Az AMX-T olasz katonai jelzése 2012-től |
AMX A-11B |
Az AMX ACOL olasz katonai jelzése 2012-től |
AMX TA-11B |
Az AMX-T ACOL olasz katonai jelzése 2012-től |
|
Válassz repülőgépet a felső listából. |
|
|
|
|
|