Jak-130
 
Címkép: Jak-130 "Mitten" | Forrás: NetSearch
Jak-130 "Mitten"
JAKOVLEV-TERVEZŐIRODA (OKB-115)
A Jak–130 (NATO-kód: Mitten) Oroszországban gyártott, olasz–orosz vegyesvállalat által fejlesztett, hangsebesség alatti, két hajtóműves, kétüléses, többcélú kiképző repülőgép (lead-in fighter trainer, LIFT). A fejlesztés egy részét a Jakovlev-tervezőiroda (OKB–115) végezte, 1991-ben kezdték el. A prototípus első felszállása 1996. április 26-án volt. 2005-ben megnyerte az orosz kormányzat kiképző repülőgépre kiírt tenderét a MiG–AT ellenében. Az első sorozatpéldányt 2009-ben adták át. Repülési tulajdonságai és avionikája miatt a legtöbb 4+ generációs vadászrepülőgépre, és az 5.gen. Szuhoj T–50/PAK-FA vadászbombázóra is képes oktatni. Könnyű támadógépként 3000 kg fegyverzetet hordozhat, felderítő bevetéseket is teljesíthet.

 
2023 július: A trénerekből július 11-én került ismeretlen mennyiség az Orosz Légierőhöz. Ez már a 2020-as, 25 gépre vonatkozó szerződés alapján gyártott harmadik (2023-ban még csak az első) tétel.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
2010. május 29-én egy orosz Jak–130 Lipeck közelében lezuhant, mindkét pilóta sikeresen katapultált.

Az első exportmegrendelés Algériából érkezett 2006-ban. 16 gépet rendeltek. 2009 augusztusában végszerelték az elsőt, majd be is repülték. Az első gépeket 2010-ben adták át.

Második külföldi megrendelő Líbia volt, szintén 2006-ban. Hat gép vásárlására írtak alá keretszerződést. A gépek 2012-ig kerültek volna leszállításra, de a Líbiai Nemzeti Átmeneti Tanács 2011-ben törölte a megrendelést.

Az Uruguayi Légierő ezzel a típussal tervezi leváltani az A–37 Dragonfly flottáját.

Szerbia is rendelt a Jak–130-ból az országnak nyújtott 3 milliárd USD értékű oroszországi hitel keretein belül, amelyet a szerb fegyveres erők korszerűsítésére fordítanak.

 

Jakovlev típusok a felső listában
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása: