Címkép: Jak-25 Lengyel Légierő | Forrás: NetSearch |
|
|
JAKOVLEV-TERVEZŐIRODA (OKB-115) |
A Jak–25 (NATO-kódja: Flashlight–A/Mandrake) szovjet nyílazott szárnyú, sugárhajtású elfogó vadász- és felderítő repülőgép. (A Jak–25 típusjelet 1947-ben egy sugárhajtású vadász prototípus jelölésére már használták, de törölték a tervet, így a típusjelet sem használták fel). |
A Szovjetunió északi és keleti területeinek védelméhez szükség volt nagy hatótávolságú elfogó vadászrepülőgépre. Egy kétüléses, két sugárhajtóműves vadászgépre és felderítő változatára 1951. augusztus 6-án írt ki Sztálin specifikációt. Az első prototípus Jak–120 néven 1952. június 19-én szállt fel.
A törzsben a kétfőnyi személyzet egymás mögött helyezkedett el. A tekintélyes üzemanyagmennyiség lehetővé tette, hogy a gép utántöltés nélkül 2560 km-t repüljön. A gép orrában volt a radar nagyméretű antennája. Fegyverzete két 37 mm-es NL–37L gépágyú volt, egyenként 50 darabos lőszerjavadalmazással. |
A gépet 1953-ra gyártásra készítették elő, az első sorozat 1954-ben el is készült. Ezek még nem érték el tervezett bevethetőségüket az új Szokol radar hiányosságai miatt, ezért ezekbe az RP–1D Izmrud radar egy módosított változatát építették be. Amikor a Szokol (RP-6) 1955-ben elkészült, a velük felszerelt gépek jelölése Jak-25M lett. A Jak–25M gépágyú visszalökés-csillapítót kapott, új AM-5A hajtóművet szereltek be (azonos tolóerővel) és növelték az üzemanyag kapacitást. 1955-ben több Jak–25M-et átalakítottak levegő-levegő rakéták próbájához. |
A Jak–25RV (Mandrake) nagy magasságú felderítő 1959-ben készült el. Ez új tervezésű, 23,4 m fesztávú egyenes szárnyat kapott, fényképezőgéppetl és érzékelőket kapott. eNéhány példányba egy gépágyút is építettek. Magassági teljesítménye gyenge volt, a hajtóműben nagy magasságban erős vibráció lépett fel. Az elavult rendszerek miatt a személyzet munkája megerőltető volt. A szovjet légierő 1974-ig használatban tartotta a Jak-25RV felderítőt.
Jak–25RRV egy radioaktív szennyezések észlelésére speciális érzékelőkkel ellátott változat.
A Jak-26 bombázó változatnak épült, de csak kilenc példány készült.
Jak–25RV-I célrepülőgép. Pilótás, és rádióvezérelt változata is volt.
A szaratovi gyárban 483 gép készült, ebből 406 db Jak–25M, 10 db Jak–25R felderítő, és 155 db Jak–25RV magassági felderítőt volt. |
|
|
|
|
|
|
Jak-25, Tallin, szabadtéri kiállítóhelyen |
|
|
Jakovlev típusok a felső listában |
|
|
|
|
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása: |
|
|
|