Címkép: Jak-50, 1949 | Forrás: NetSearch |
|
|
JAKOVLEV-TERVEZŐIRODA (OKB-115) |
A Jak–50 (Як–50) egyhajtóműves, kísérleti elfogó vadászrepülőgép, melyet az 1940-es évek végén fejlesztettek. A gép a Jak–30 továbbfejlesztett, hosszabb törzsű változata 45°-os szárnynyilazással, nagyobb teljesítményű, VK–1gázturbinás sugárhajtóművel. Jellegzetessége a tandem elrendezésű futómű, melyet Jakovlev a későbbi harci repülőgépeinél is előszeretettel alkalmazott. |
Két prototípus készült. Az első repülés 1949. július 15-én volt, Sz. N. Anohin berepülőpilótával. A tesztrepülések során elérték a hangsebességet. A tesztek 1950. május 30-ig tartottak. A gép Korsun fedélzeti lokátort, két 23 mm-es NR–23 gépágyút, RSZIU–3 típusú rádiót és RPKO–10M rádióiránytűt kapott. |
A tesztek során a gép megfelelő repülési teljesítményt és jó kezelhetőséget mutatott. 5000 m-re 1,5 perc, 10 000 m-re 3,5 perc, míg 15 000 m-re 7 perc alatt emelkedett. A gép fegyverzete nem felelt meg az elvárásoknak (két 23 mm-es és egy 37 mm-es gépágyúval kellett volna felszerelni). A Korsun radar használata annyira bonyolult és nehézkes volt, hogy egy külön kezelőre lett volna szükség. A gép sorozatgyártására nem került sor, mert a tesztek végére, már elkezdődött a MiG–17 sorozatgyártása. A Jak–50-es típusjelzést később, az 1970-es években Jakovlev egyik műrepülőgépénél használták fel. |
Jakovlev típusok a felső listában |
|
|
|
|
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása: |
|
|
|