MiG-19 Farmer
 
Címkép: Észak-koreai MiG-19 egy dél-koreai bázison 2016-ban | Forrás: National Interest
MiG-19 "Farmer"
RSZK MiG
РСК „МиГ“ – Российская самолётостроительная корпорация „МиГ"
 
Fotó: MiG-19, RINASI AIR BASE, Albania, Tirana közelében. Eladó gépek... 8 600-14 800 Dollár... 2016 március 6. | Forrás: Tampa Tribune

 
A MiG–19 "Farmer" a Szovjetunió első szuperszonikus vadászrepülőgépe, fejlesztése az 1950-es években zajlott, a típus a MiG–17-esen alapult. A gép prototípusa 1953 szeptemberében szállt fel, a sorozatgyártás 1955-ben indult. A típusból több mint 10 000 db épült, több változatban. A gépet gyártotta Lengyelország, Csehszlovákia, valamint Kína is J–6/F–6 típusnéven az 1990-es évek közepéig.
Magyar légierő
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
A gép szolgálatban állt a Varsói Szerződés légierőiben, így Magyarországon is. Alkalmazta Kína (J–6), Észak-Vietnam, Irak, Kuba, Észak-Korea (J–6), Pakisztán (J–6), Egyiptom, Albánia, Burma (J–6), Kambodzsa (J–6), Szudán, Tanzánia, Zambia és Banglades (J–6) légiereje is.
 
MiG-19 P
 
 
MiG-19 C
 
MiG-19 PM
MiG-19 PM
   

 
VIETNAM
 
Az észak-vietnami pilóták a kínai gyártású MiG-19-esek előtt.
Fotó: vietnami hírügynökség
Vietnamban a 925. vadászezrednél szolgáltak régebbi MiG-17, és új MiG-19 gépek. A Kínában gyártott MiG-19 csak a háború utolsó részében jelent meg. Ez kevésbé volt manőverezhető, mint a MiG-17, és lassabb volt, mint a MiG-21. A 19-esek majdnem mind kínai J6-osok voltak. Átlagban 54 MiG-19 volt bevethető.

Vietnamban a 925. vadászezrednél szolgáltak régebbi MiG-17, és új MiG-19 gépek. A Kínában gyártott MiG-19 csak a háború utolsó részében jelent meg. Ez kevésbé volt manőverezhető, mint a MiG-17, és lassabb, mint a MiG-21. A 19-esek majdnem mind kínai J6-osok voltak. Átlagban 54 MiG-19 volt bevethető.

 

Az első győzelem 1965-ben volt, amikor egy USAF F-104 Starfighter Philip E. Smith kapitány pilótával, megtámadta az egyik 19-est a Hainan sziget felett. Harc közben a 19-es E. Smith gépe mögé kerülve gépágyútüzzel sorozta meg az amerikait. A 104-es szárnya, és egyik rakétafüggesztő pilonja sérült meg. Ez után a 19-es Smith gépe elé került, a 104-es befogta rakétával, de mielőtt az amerikai lőhetett volna, gépe erőt vesztett, és süllyedni kezdett. Smith kénytelen volt katapultálni, és elfogták, hadifogoly volt 1973 márciusáig.

 

Kínai, vietnami pilóták több légigyőzelmet is arattak a típussal, pedig nagy hátrányban voltak az amerikai, modernebb F4 Phantomokkal szemben. Ennek oka egyrészt abban kereshető, hogy fordulóharcban több esélye volt jó manőverezhetőségének köszönhetően, másrészt a Phantom korai változata csak függeszthető gépágyúval rendelkezet, ám így teljesítménye erősen csökkent.

 

Az Észak-Vietnami légierő állítása szerint MiG-19-es összesen nyolc győzelmet aratott amerikai gépek felett, állításuk szerint egy F104 Starfighter, és hét F4 Pahntom II. volt az áldozat. Ehhez képest az amerikaiak mást mondanak:


 
MiG-19/J-6 légigyőzelmei, 1965-1972 között
 
Az Egyesült Államok által megerősített győzelmek. Mindegyiket 30 mm-es gépágyúval érték el a J-6 vadászok
  Dátum
MiG-19 típus és egység Megsemmisített gép  
1965 09 20 J-6 / Ismeretlen F-104C Starfighter USAF 435. TFS
1967 08 21 J-6 / Ismeretlen A-6 Intruder USN VA-196
1972 10 05 J-6 / 925. vadászezred F-4D Phantom II USAF 555. TFS
1972 10 05 J-6 / 925. vadászezred F-4E USAF 58. TFS
1972 05 18 J-6 / 925. vadászezred F-4D USAF 421. TFS

 

Forrás: Wiki

A MiG–19-es több hadszínteret is megjárt. Az egyiptomi légierő szolgálatában végigharcolta a Közel-Kelet konfliktusait. Pakisztán és India közötti konfliktusokban is harcolt.

 
A MiG-19 amerikai szemmel
 
Észak-Korea az egyetlen olyan ország, amely továbbra is fenntartja a J-6/MiG-19 típusú repülőgépek flottáját (2016-ban). Bár gyors volt a saját korában, már menthetetlenül elavult.

A MiG-19-et a MiG-15 és a MiG-17 leváltására tervezték. Míg mindkét vadásznál a hangsebesség közelében az irányíthatósággal problémák voltak, a MiG-19-et már hangsebességre tervezték, és nagyobb hatótávolsággal is rendelkezik, mint a MiG-15 és a MiG-17.

Az amerikai légierő szerint ez volt az „első szovjet gyártású vadászgép, amely képes szuperszonikus sebességre szintrepülésben”. A kéthajtómű kétszer annyi tolóerőt produkált, mint a MiG-17. A MiG-19-nek négy függesztési pontja volt, amelyekhez rakétákat vagy üzemanyagtartályokat lehetett csatlakoztatni, bár a négy közül kettő csak az üzemanyagtartályokhoz volt alkalmas.

Három, 30 milliméteres gépágyúja van. Ezek a fegyverek előnyt jelentenének az amerikai gépekkel és bombázókkal szemben a vietnami háború idején, mert akkoriban ők a rakétákraesküdtek és nem használtak fedélzeti fegyvereket. Amerikai tervezők azt feltételezték, hogy 1+ Mach sebességnél klasszikus, második világháborús légiharcok már nem fordulnak elő. Amire a mérnökök és a tervezők nem számítottak, azok a gyors manővereket követő pillanatok, amikor a sebesség alacsonyabb volt. Az ágyúkat hordozó repülőgépek általában 23 milliméteres változatokat hordoztak. A nehéz amerikai F-4-esek (és valóban a legtöbb amerikai vietnami korszak repülőgépe) nem volt ennyire jó manőverező alacsony sebességnél. A légi harcok ezen pontjain a lassabb, de jobban manőverezhető MiG-15, 17 és 19 felülmúlta amerikai ellenfeleit.

A kínaiak voltak az egyik legnagyobb MiG-19 vásárlók. A Szovjetunió nagy mennyiségű technikát adott át a kínaiaknak, amelyre a MiG-19 volt példa. Ám a kinaiak másoltak is. Jó néhány példányt legyártottak a MiG-ből, és verziójukat Shinyang J-6-nak nevezték. A J-6-ot Észak-Koreába is exportálták, ahol még mindig körülbelül 100 darab J-6-os repül.

 

Szerző: Caleb Larson a National Interest katonai szakírója. Ez a cikk 2020 áprilisában jelent meg.


 
Szovjetúnió
Arab
Csehszlovákia
Bulgária
 
Kína
Lengyel
Kelet-Német
 
Pakisztán
 
 
 
 
 

 
RÉSZLETFOTÓK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   

Magyar Légierő
USSR, K-13 AA-2 rakétával
Egyiptom
Egyiptom
 
Szomália
Csehszlovákia
USSR
 
 
Albánia, Rinas, légibázis
Albánia, Rinas, légibázis
Albánia, Rinas, légibázis
Albánia, Rinas, légibázis
 
MiG típusok a felső listában
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása:

 
© Légibázis Since 1998